در ادامه این مطلب آمده است:ارتحال ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در سن هشتاد و دو سالگی در ساعت 19:30روز یکشنبه 19 دی ماه 1395 ، به خاطر حمله قلبی، شوک خبری بزرگ سال 95 برای ایرانیان و نخستین شوک جهانی در سال 2017 میلادی بود.
شنیدن خبر تلخ و حزن انگیز ارتحال ناگهانی یکی از اندیشمندان جهان و بزرگمردان تاریخ ایران ، برای همه مردم در آن لحظات باور کردنی نبود . فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی برای ملت ایران ضایعه دردناک و جبران ناپذیری است . مردم قدرشناس ایران نشان دادند که برای مجاهدات ارزشمند و خدمات ماندگار 60 ساله این شخصیت کم نظیر و اندیشه های اثرگذار ملی و جهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ارزش و احترام فراوانی قایل هستند و این را با حضور چند میلیونی منسجم و وحدت آفرین خود در تهران در آیین مشایعت و خاکسپاری و سپس در مراسم بزرگداشت در سراسر ایران و سایر کشورها نشان داده و اثبات نمودند .
اینک که زنده یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی در جامعه ما حضور ظاهری و فیزیکی ندارند و در جوار رحمت حق تعالی آرام گرفته اند ، شایسته است برای تثبیت و تداوم راه و نشر اندیشه های آن شخصیت اندیشمند، خدوم و اثرگذارملی و جهانی تدابیری اندیشیده شود . برای درک اهمیت پاسداشت فکر و اندیشه در اینجا از فیلسوف اندیشمند حضرت مولانا استمداد می طلبیم .
مولانا جسم و جان آدمی را معادل همان اندیشه و فکر او می داند و ارزش انسان را در معنایِ نوع اندیشه او دانسته و زنده بودن او در جهان معنا را، به میزان نوع فکر او بر می شمارد.
فکـر را ای جان به جای شخص دان
زان که شخص از فکر دارد قدر و جان
موجِ خاکی، وَهم و فَهم و فکر ماست
موجِ آبی، مَحـو و سُکر است و فناست
شخصیت های بین المللی برجسته و تأثیر گذار جهانی ، در سایر کشورها نیز همواره بخاطر اندیشه های سترگ، افکار والا و خدمات ماندگارشان مورد تکریم و توجه مردم بوده و هستند. شخصیت هایی مانند امام خمینی، امیر کبیر و هاشمی رفسنجانی در ایران، جواهر لعل نهرو و ماهاتما گاندی در هندوستان، ابراهام لینکن و مارتین لوتر کینگ در ایالات متحده آمریکا، محمد علی جناح در پاکستان، نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی، فیدل کاسترو در کوبا، مارشال تیتو در یوگسلاوی، جمال عبدالناصر در مصر، احمد سوکارنو در اندونزی، ماهاتیر محمد در مالزی و برخی دیگر دیگر از شخصیت های معروف نه تنها در کشور و حوزه جغرافیایی خود بلکه در گستره جهانی اثرگذار، منشا خدمات و بسط اندیشه والا بوده اند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز یکی از شخصیت ها و چهره هایی است که نه تنها در سطح ایران و منطقه خاورمیانه بلکه در سراسر جهان، شخصیتی نام آشنا و تأثیر گذار بوده اند و برای تثبیت افکار و نشر آثار و اندیشه های ایشان به نظر می رسد بهترین اقدام تأسیس 'بنیاد علمی، فرهنگی هاشمی رفسنجانی' در گستره جهانی است و برنامه ریزی برای اعطاء جایزه سالانه هاشمی رفسنجانی برای گسترش و تثبیت اندیشه های ایشان با موضوعاتی مانند صلح، آزادی، اعتدال، وحدت، تحول، عدالت اجتماعی، سازندگی و توسعه (اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی) بسیار با اهمیت و ضروریست.
6045/ 7212** خبرنگار: عبدالصمد شهریاری ** انتشار دهنده: اکبر اقبال مجرد

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.