این تازه‌ترین مورد از مجموعه تنش‌ها و درگیری‌ها میان پلیس و دانشجویان در دانشگاه‌های ایالات متحده است که در پی اعتراض به کشتار غیر نظامیان در غزه و حمایت‌های غرب از تهاجم نظامی ارتش رژیم اسرائیل علیه حماس شکل می‌گیرد.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره،اعتراض های گسترده دانشجویی در مخالفت با جنگ اسرائیل علیه نوار غزه به رغم بازداشت بیش از 600 دانشجو از ابتدای تحصن ها و اعتراضات توسط پلیس آمریکا، همچنان در این کشور ادامه دارد. این در حالی است که اعتراضات دانشجویی به دانشگاه های کانادا نیز سرایت کرده است و برای نخستین بار دانشجویان یکی از دانشگاه های مونترئال دست به تحصن زدند.

دانشجویان دانشگاه «کلمبیا» در شهر نیویورک که جرقه اعتراضات در این دانشگاه زده شد به تحصن خود در حمایت از ملت فلسطین و درخواست برای توقف کشتار فلسطینی ها در نوار غزه ادامه دادند.

خبرنگار الجزیره گفت که معترضان خواستار قطع روابط اقتصادی و آکادمیک با رژیم اسرائیل هستند.

در پایتخت آمریکا نیز دانشجویان د انشگاه «جورج واشنگتن» دست به تحصن باز زدند و این تحصن شاهد حضور و مشارکت گسترده دانشجویان شد. این در حالی است که 7 دانشگاه دیگر در واشنگتن، ویرجینا و میرلند نیز به اعتراضات ملحق شدند.

 

بازداشت های گسترده دانشجویان

از سوی دیگر، حمله پلیس به معترضان ادامه دارد و تا کنون بیش از 600 دانشجو توسط پلیس بازداشت شده اند.

پلیس ضد شورش آمریکا روز شنبه حدود ۱۰۰ نفر را در جریان مداخله برای برچیدن اردوگاه حامیان فلسطین در یک دانشگاه بوستون دستگیر کرد.

این تازه‌ترین مورد از مجموعه تنش‌ها و درگیری‌ها میان پلیس و دانشجویان در دانشگاه‌های ایالات متحده است که در پی اعتراض به کشتار غیر نظامیان در غزه و حمایت‌های غرب از تهاجم نظامی ارتش رژیم اسرائیل علیه حماس شکل می‌گیرد.

با این حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسئولان دانشگاه نورت‌ایسترن اعلام کرده‌اند که مداخله پلیس و دستگیری شماری از افراد در تجمع روز شنبه در پی نادیده گرفتن مقررات و مشاهده برخی تحرکات افراط‌‌‌گرایانه صورت گرفته است.

در بیانیه‌ای که از سوی این دانشگاه در پلتفرم رسانه‌های اجتماعی ایکس منتشر شده، آمده است: «این اقدام پس از آن صورت گرفت که برخی از معترضان به «توهین‌های تند و زننده ضد یهودی» روی آوردند و از جمله شعار «مرگ بر یهودیان» سردادند.

اعتراضات دانشجویی در سراسر ایالات متحده، چالش بزرگی را برای مسئولان دانشگاه ها در این کشور رقم زده است.

آنها در چنین شرایطی در تلاشند تا میان تعهدی که به آزادی بیان دارند و شکایت‌هایی که از این تجمعات در خصوص ادعاهای«یهودی‌ستیزی و نفرت‌پراکنی» دریافت می‌کنند، به نوعی تعادل ایجاد کنند.

پلیس طی روزهای اخیر در دانشگاه‌های آمریکا اقدام به دستگیری‌های گسترده‌ کرده و گاهی اوقات مجبور شده است برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و شوکر برقی استفاده کند.

دانشگاه نورت‌ایسترن در بیانه‌ای اعلام کرد که انتظامات دانشگاه با پشتیبانی نیروهای انتظامی محلی روز شنبه دست به برچیدن «اردوگاهی غیرمجاز» در محوطه دانشگاه زدند.

در بیانیه این دانشگاه آمده است: «آنچه دو روز پیش به عنوان یک تظاهرات دانشجویی آغاز شد، در واضع اقدامی از سوی سازمان‌دهندگانی حرفه‌ای بوده است که هیچ وابستگی به نورت‌ایسترن نداشته و به دانشگاه نفوذ پیدا کرده بودند.»

به گفته مسئولان دانشگاه نورت‌ایسترن، افرادی که پس از بازداشت، کارت دانشجویی معتبر ارائه کردند، آزاد شدند‌ و باید منتظر برخوردهای انضباطی و نه صرفا اقدامات قانونی، باشند.

این دانشگاه در بیانیه‌ خود که پس از دستگیری یکصد نفر در تجمعات روز شنبه منتشر شد، تصریح کرد: «افرادی که از فاش کردن وابستگی خود امتناع کردند، دستگیر شدند.»

تنش‌ها روز شنبه در دانشگاه پنسیلوانیا نیز بالا گرفت، جایی که رئیس دانشگاه در پی ادعای دریافت «گزارش‌های موثق» مبنی بر آزار و اذیت و رفتارهای ارعاب‌آمیز از سوی دانشجویان معترض، دستور برچیدن اردوگاه آنها را صادر کرد.

در همین حال، دانشگاه کلمبیا در نیویورک، جایی که اعتراضات از آنجا شروع شد، روز جمعه اعلام کرد که پس از دستگیری بیش از ۱۰۰ نفر در هفته گذشته، دیگر پلیس را به دانشگاه فرا نخواهد خواند.

مسئولان این دانشگاه در بیانیه‌ای اعلام کردند: «در حال حاضر فراخواندن دوباره ماموران پلیس نیویورک به دانشگاه نتیجه‌ای نخواهد داشت و تنها باعث شعله‌ور شدن بیشتر اتفاقات در حال وقوع در دانشگاه می‌شود؛ ضمن آنکه هزاران نفر دیگر را که ممکن است برای جامعه تهدیدآمیز باشند، به سوی درب ورودی دانشگاه می‌کشاند.»

این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که دانشگاه کلمبیا پیش‌تر اعلام کرده بود که خیمنی جیمز، رهبر اعتراضات دانشجویی را که ماه ژانویه در ویدیویی گفته بود «صهیونیست‌ها لیاقت زندگی کردن ندارند»از حضور در دانشگاه منع کرده است.

دانشگاه کلمبیا در بیانیه خود تاکید می‌کند: «شعارها، نشان‌ها، جملات تمسخرآمیز و پست‌های تهدید‌آمیز دانشجویان علیه یهودیان را در رسانه‌های اجتماعی تحمل نمی‌کند و دانشجویان در صورت مشارکت در چنین اقداماتی، پاسخگو خواهند بود.»

 

اعتراضات به دانشگاه های کانادا رسید

جنبش اعتراضی به جنگ علیه غزه که از دانشگاه های آمریکا آغاز شد روز شنبه به کانادا رسید و برای نخستین بار دانشگاه «مک گیل» در مونترئال شاهد تحصن دانشجویی در حمایت از فلسطین شد.

برگزار کنندگان این تحصن گفتند که آنها به منظور توقف کشتار فلسطینی ها در نوار غزه تحصن باز می کنند و درخواست های همتایان آمریکایی خود را درباره توقف سرمایه گذاری های مرتبط با اسرائیل و قطع ارتباط با موسسات آکادمیک اسرائیلی را تکرار کردند.

 این در حالی است که دانشجویان دانشگاه های انگلیس، فرانسه و استرالیا نیز اعتراضاتی مشابه همتایان آمریکایی خود در مخالفت با جنگ علیه غزه برگزار کردند.

 

اعتراضات دانشجویی در اروپا 

پلیس برلین روز جمعه اقدام به برچیدن اردوگاه جمعی از طرفداران فلسطین کرد که پیش‌تر توسط برخی از فعالان در مقابل ساختمان پارلمان آلمان برپا شده بود.

این فعالان خواستار توقف صادرات سلاح از سوی آلمان به رژیم اسرائیل و پایان دادن به آنچه آن را جرم‌انگاری جنبش همبستگی با فلسطین می‌خوانند، شده‌اند.

به گزارش رویترز، پلیس چادر فعالان حامی فلسطین را برچید، معترضان را به زور از محوطه پارلمان بیرون آورد و منطقه اطراف را مسدود کرد تا مانع از ورود دیگر فعالان شود.

این اقدام پس از تنش‌ها و درگیری‌های اخیر بین معترضان و پلیس در دانشگاه‌های ایالات متحده وتحصن در دانشگاه علوم سیاسی پاریس، به عنوان بخشی از اعتراضات بین‌المللی برای محکوم کردن کشتار غیرنظامیان در غزه و حمایت غرب از رژیم اسرائیل، صورت گرفت.

اردوگاه فعالان حامی فلسطین در برلین موسوم به «اشغال در برابر اشغال» هشتم آوریل گذشته، همزمان با آغاز جلسات دادگاه بین المللی دادگستری برای بررسی پرونده شکایت نیکاراگوئه علیه آلمان به دلیل ارائه کمک نظامی به رژیم اسرائیل، برپا شده بود.

جرا نصار، یکی از سازمان دهندگان این حرکت اعتراضی به رویترز گفت: «هدف جلب توجه به این موضوع و‮ ‬... نیز به همدستی آلمان و همچنین به حمایت‌های صورت گرفته از نسل کشی اسرائیل در غزه بود.»

اسرائیل همواره اتهام «نسل‌کشی» در ارتباط با تهاجم نظامی به غزه را که مدعی است با هدف نابودی گروه فلسطینی حماس صورت گرفته، رد می کند. این در حال یاست که این رژیم تا کنون نزدیک به 45هزار فلسطینی را در نوار غزه به شهادت رسانده است و بیش از 77هزار فلسطینی دیگر را نیز زخمی کرده است.

نصار و ده‌ها معترض دیگر هنگام مداخله پلیس روی زمین نشسته و شعارهایی را در حمایت از فلسطینیان سر‌می‌دادند؛ در حالی که ماموران پلیس با بلندگو از آنها خواستند آنجا را ترک کنند.

اودی راز، دانشجوی دکترا در دانشگاه آزاد برلین و یکی از اعضای انجمن صدای یهود، می‌گوید: «ما با تحسین به آنچه در ایالات متحده می گذرد نگاه می کنیم... هیچ دلیلی برای توقف وجود ندارد.»

راز کیپایی به رنگ پرچم فلسطین بر سر داشت و با دوربین گوشی خود مشغول پوشش زنده تخلیه کمپ توسط پلیس در شبکه‌های اجتماعی بود.

وی به رویترز می‌گوید که فعالان یهودی نیز این هفته به اردوگاه پیوسته و در آنجا شام عید پسح را زیر نور شمع برگزار کردند.

پلیس اما می‌گوید که حکم ممنوعیت و برچیدن این اردوگاه که در ابتدا مجوز برپایی گرفته بود، به دلیل تخلفات مکرر برخی معترضان از جمله استفاده از نمادهای مغایر قانون اساسی و شعارهای ممنوعه صادر گردید.

سخنگوی پلیس در این ارتباط می‌گوید: «در حال حاضر به دلیل اینکه امنیت و نظم عمومی به طور قابل توجهی در خطر است، نمی توان از حافظت از تجمعات را تضمین کرد.»

او همچنین افزود که طبق مقررات محلی، چادرها برای حفظ چمن محوطه پارلمان باید هر روز جابجا شوند.

راز، کنشگر انجمن صدای یهود اما می‌گوید: «برای دولت آلمان، چمن از جان بیش از ۴۰ هزار انسان بی‌گناهی که توسط ارتش اسرائیل در غزه کشته‌ شده‌اند، بار ارزش‌تر است.»

تحصن حامیان فلسطین در دانشگاه علوم سیاسی پاریس؛ دانشجویان: فراخوان پلیس فرانسه عبور از خط قرمز است

دانشگاه علوم سیاسی پاریس که از آن به عنوان یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی فرانسه یاد می‌شود طی دو روز گذشته شاهد تححصن و تجمع اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین و معترضان به تهاجم نظامی رژیم اسرائیل به غزه بود.

به گزارش رسانه‌های داخلی در فرانسه، دانشجویان پس از آنکه پلیس برای متفرق کردن تظاهرات روز چهارشنبه وارد عمل شد، شامگاه پنجشنبه در محوطه دانشگاه علوم سیاسی دست به تحصن زدند و برخی ساختمان‌‌ها و اماکن دانشگاه را اشغال کردند.

این اعتراض‌ها به دنبال موج مشابهی از خشم و نارضایتی دانشجویان در چندین دانشگاه ایالات متحده نسبت به کشتار غیرنظامیان در غزه و تداوم جنگ در این بخش محاصره شده از سرزمین‌های فلسطینی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دانشجویان صبح جمعه نیز به حرکت اعتراضی خود ادامه دادند و با استفاده از سطل‌های زباله و وسایل دیگر، ورودی اصلی پردیس دانشگاه علوم سیاسی موسوم به «سیانس‌پو» را مسدود کردند.

بنا به این گزارش، سازمان‌دهندگان اصلی این حرکت اعتراضی دانشجویی، اعضای «کمیته فلسطین» دانشگاه علوم سیاسی پاریس بوده‌اند.

هدف این افراد از برپایی تحصن و شرکت در تجمع اعتراضی، درخواست برای محکومیت آشکار اقدام اسرائیل در حمله به غیرنظامیان در غزه و قطع کلیه روابط با دانشگاه‌ها و شرکت‌هایی که در «سرکوب سیستماتیک مردم فلسطین» شریک‌اند، عنوان شده است.

این کمیته همچنین خواستار برگزاری یک مراسم یادبود برای گرامیداشت یاد مردم بی‌گناهی شده است که بواسطه تهاجم نظامی اسرائیل به غزه جان باخته‌اند.

پلیس چهارشنبه شب نیز برای متفرق و بیرون کردن ده‌ها دانشجوی حامی فلسطین از محوطه دانشگاه علوم سیاسی وارد عمل شده بود.

مسئولان دانشگاه ضمن اشاره به این موضوع که برپایی چنین اعتراض‌هایی بر «تنش‌ها» در دانشگاه می‌افزاید، به خبرگزاری فرانسه گفتند که اغلب دانشجویان پس از بحث و گفتگو با مدیریت حاضر به ترک محوطه دانشگاه شدند.

این در حالیست که پلیس پس از آن مجبور شد برای بیرون کردن تعداد اندکی از معترضان که حاضر به ترک محوطه دانشگاه نبودند، مداخله کند.

مسئولان «سیانس‌پو» سپس اعلام کردند که متاسفانه «تلاش‌های متعدد» برای خروج مسالمت آمیز دانشجویان از محوطه دانشگاه با شکست مواجه شد و تعدادی از معترضان با دخالت پلیس حاضر به ترک محل شدند.

به گفته فرماندهی پلیس در پایتخت فرانسه، دانشجویان حدود ۱۰ چادر در محوطه دانشگاه علوم سیاسی برپا کرده‌ بودند.

یک اتحادیه دانشجویی در همین ارتباط با انتشار پیامی در ایکس از جانب دانشجویان معترض نوشت: ما در «ساینس پو» هستیم تا سانسور و جرم انگاری دولت علیه همه آنهایی که نسل کشی جاری را محکوم می کنند و خواستار صلح در غزه هستند، را محکوم کنیم.

در این پیام خطاب به غزه و ساکنانش آمده است که دانشجویان معترض با شما هستند و از شما حمایت می‌کنند.

«عبور از خط قرمز»

کمیته حامیان فلسطین در دانشگاه علوم سیاسی پاریس روز پجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالان دانشجویی توسط بیش از ۵۰ نیروی امنیتی از مدرسه بیرون برده شددند.

در این بیانیه همچنین آمده بود که «حدود ۱۰۰» افسر پلیس نیز در بیرون از محوطه منتظر دانشجویان معترض بودند.

برپا کنندگان تحصن و تجمع اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین همچنین تاکید کردند که مدیریت دانشگاه علوم سیاسی «با لجاجت و سرسختی از گفتگوی واقعی با دانشجویان طفره می‌روند.»

اتحادیه دانشجویی این دانشگاه معتبر پاریس نیز تصمیم مسئولان دانشگاه برای فراخواندن پلیس را «تکان‌دهنده و عمیقاً نگران‌کننده» خوانده و اعلام کرده است که این اقدام «نشان‌دهنده چرخش استبدادی بی‌سابقه» در مدیریت دانشگاه است.

یکی از اعضای اتحادیه دانشجویی «سیانس‌پو» تصمیم برای فراخواندن پلیس را از سوی مدیریت دانشگاه «عبور از خط قرمز» خواند و تاکید کرد: مدیریت باید برای بازگرداندن فضای اعتماد گام بردارد.

سخنگوی این اتحادیه نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که دانشجویان «علی رغم سرکوب» به حرکت اعتراضی خود ادامه خواهند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس اعلام وزارت بهداشت تشکیلات تحت اداره حماس در غزه، حمله وحشیانه اسرائیل به این بخش محاصره شده از سرزمین‌های فلسطینی از هفت اکتبر گذشته تاکنون دست کم 34 هزار و 388 شهید به جا گذاشته که اغلب آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.