ایالات متحده در اقدامی به‌مناسبت دومین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین بیش از ۵۰۰ شخص و سازمان را تحریم می‌کند.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت که ایالات متحده در اقدامی به‌مناسبت دومین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین بیش از ۵۰۰ شخص و سازمان را تحریم می‌کند.

آدیمو گفت این اقدام که با مشارکت سایر کشورها انجام شده است، مجتمع صنعتی نظامی روسیه و شرکت‌هایی در کشورهای ثالث را هدف قرار می‌دهد. وی تاکید کرد واشنگتن همچنین به‌دنبال پاسخگویی روسیه درباره جنگ و مرگ الکسی ناوالنی رهبر مخالفان است.

وی گفت: «جمعه صدها تحریم را تنها در ایالات متحده اعلام می‌کنیم اما مهم است بدانیم که این تنها آمریکا نیست که این اقدامات را انجام می‌دهد.»

این بسته، جدیدترین بسته تحریمی است که آمریکا و متحدانش پس از تهاجم روسیه به اوکراین علیه مسکو اعلام می‌کنند.

تحریم‌های جدید در حالی اعلام می‌شود که ایالات متحده و متحدانش به‌دنبال حفظ فشار بر روسیه هستند. با این حال تردیدهایی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا کنگره آمریکا کمک‌های امنیتی بیشتر به‌ کی‌یف را تصویب می‌کند یا خیر.

این کمک‌ها باید در مجلس نمایندگان آمریکا تحت کنترل جمهوری‌خواهان به تصویب برسد.

آدیمو گفت: «تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی به‌منظور کاهش سرعت روسیه است تا جنگیدن در جنگ انتخابی آن‌ها در اوکراین را سخت‌تر کند.»

شماری از کارشناسان می‌گویند که تحریم‌ها برای توقف حملات مسکو کافی نیست.

پیتر هارل، یکی از مقامات سابق شورای امنیت ملی آمریکا به رویترز گفت: «آنچه کنگره برای تصویب کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین انجام می‌دهد بسیار مهم‌تر از هر چیز دیگری است که آن‌ها می‌توانند در جبهه تحریم‌ها انجام دهند.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه دسامبر اعلام کرد که اقتصاد روسیه تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته و رشد آن در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲.۱ درصد کاهش یافته است.

ریچل لینگاس، اقتصاددان ارشد تحریم‌ها در وبسایت وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که اقتصاد روسیه  پنج درصد کوچکتر پیش بینی‌های قبلی شده است.

با این حال اقتصاد روسیه بالاتر از انتظارات عمل کرده است. طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در ژانویه گذشته، روسیه برای سال ۲۰۲۴ با رشد ۲.۶ درصدی تولید ناخالص داخلی روبرو می‌شود.

در تحولی دیگر، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه روز سه‌شنبه خود با «رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی» گفت که تصمیم‌گیری درباره تحویل جت‌های جنگنده اف-۱۶ به اوکراین، به خود کشورهای عضو مربوط است. وی در عین حال گفت که اوکراین حق دفاع از خود از جمله حمله به اهداف نظامی قانونی روسیه در خارج از اوکراین را دارد.

آقای استولتنبرگ معتقد است که مرگ الکسی ناوالنی، سیاستمدار منتقد روس و همچنین دستاورد جدید روسیه پس از چند ماه درجا زدن در میدان جنگ، کافی است تا ائتلاف نظامی ناتو و متحدانش بیشتر بر حمایت فوری از اوکراین متمرکز باشند.

دبیرکل ناتو خاطرنشان ساخت که عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از شهر آودیئیفکا آن هم پس از ماه‌ها درگیری شدید نشان‌دهنده این است که «برای اطمینان از عدم دستیابی روسیه به دستاوردهای بیشتر» به کمک‌های نظامی بیشتر برای اوکراین نیاز است.

ینس استولتنبرگ گفت: «من قویاً معتقدم که بهترین راه برای گرامیداشت یاد الکسی ناوالنی این است که اطمینان حاصل کنیم که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در میدان جنگ پیروز نخواهد شد، بلکه اوکراین پیروز می‌شود.»

استولتنبرگ گفت که نگاه متحدان اوکراین به بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری ایالات متحده دوخته شده ولی این بسته همچنان معطل تصویب در مجلس نمایندگان ایالات متحده است. البته سایر کشورها از جمله سوئد، کانادا و ژاپن کمک‌های خود به اوکراین را افزایش داده‌اند.

استولتنبرگ در این رابطه گفت: «درست است که ما بر روی کمک ایالات متحده متمرکز هستیم، اما می‌بینیم که دیگر متحدان واقعاً در حال ارائه حمایت‌های قابل توجه خود از اوکراین هستند.»

استولتنبرگ در پاسخ به این سوال که اوکراین چه زمانی می‌تواند جت‌های جنگنده اف-۱۶را در اختیار داشته باشد، گفت که نمی‌توان به قطعیت در اینباره اظهار نظر کرد.

 او بار دیگر تاکید کرد که متحدان اوکراین همگی مایل هستند که اف-۱۶ها هر چه زودتر در اوکراین مستقر شوند، اما این نکته را هم خاطر نشان ساخت که اگر خلبان‌های اوکراینی به خوبی آموزش ببینند و نیروهای بخش تعمیر و نگهداری و سایر پرسنل پشتیبانی نیز به خوبی آماده باشند، آن وقت است که تأثیر اف-۱۶ قوی‌تر خواهد بود.

او گفت: «بنابراین، فکر می‌کنم در مورد زمان دقیق آمادگی متحدان برای ارسال و تحویل اف-۱۶ بهتر است به حرف‌های کارشناسان نظامی گوش دهیم؛ اما هر چه زودتر بهتر.»

بنا بر همین گفته استولتنبرگ، معلوم می‌شود که تصمیم گیری درباره تحویل اف-۱۶ به اوکراین به عهده هر کدام از متحدان خواهد بود و متحدان نیز سیاست‌های متفاوتی دارند. او گفت اما در عین حال، «جنگ در اوکراین یک جنگ تجاوزکارانه است و اوکراین حق دفاع از خود از جمله حمله به اهداف نظامی قانونی روسیه در خارج از خاک اوکراین را دارد.»

دانمارک پیش‌قدم شد

در همین حال، ترولز لوند پولسن، وزیر دفاع دانمارک روز پنج‌شنبه (۲۲ فوریه) اعلام کرد که اولین جت‌های جنگنده اف-۱۶ تا تابستان امسال به نیروی هوایی اوکراین تحویل داده شود.

آقای پولسن گفت که  در صورتی که آموزش خلبانان و توسعه زیرساخت‌های اوکراینی طبق برنامه پیش برود، دانمارک اولین هواپیماهای اف-۱۶را ظرف چند ماه آینده تحویل خواهد داد.

هلند، نروژ و بلژیک سایر کشورهایی که وعده تحویل جت‌های جنگنده اف-۱۶ را به کشور اوکراین داده‌اند. کشورهای دیگری هم هستند که هم اکنون در حال آموزش خلبانان اوکراینی هستند.

 

اتحادیه اروپا چند شرکت‌ خارجی را به دلیل «صادرات دوگانه به روسیه» تحریم کرد

 

اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که چند شرکت خارجی را به اتهام صادرات کالاهای «دو منظوره» به روسیه که می‌تواند در جنگ این کشور علیه اوکراین استفاده شود، در فهرست جدید تحریم قرار داده است.

در بیانیه‌ این اتحادیه آمده است که برخی شرکت‌های سازنده قطعات الکترونیکی که اتحادیه اروپا معتقد است می‌توانند کاربردهای نظامی و غیرنظامی داشته باشند، از جمله ۲۷ نهادی بودند که متهم به «حمایت مستقیم از فعالیتهای نظامی و صنعتی روسیه در جنگ تجاوزکارانه آن علیه اوکراین» شدند.

این شرکت‌ها که برخی از آنها در هند، سریلانکا، چین، صربستان، قزاقستان، تایلند و ترکیه مستقر هستند، با محدودیت‌های صادراتی سخت‌تری مواجه خواهند شد.

اسامی این شرکت‌ها طی چند روز آینده و پس از انتشار در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا به اطلاع عموم می‌رسد.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود اعلام کرد که این شرکت‌ها «در دور زدن محدودیت‌های تجاری» دست داشته‌اند و در راه «توسعه، تولید و عرضه قطعات الکترونیکی» که برای نیروهای مسلح روسیه مهم هستند، تلاش کرده‌اند.

این اتحادیه همچنین اعلام کرد که تعداد زیادی از مقامات روسیه از جمله «اعضای قوه قضائیه، سیاستمداران محلی و افرادی را که مسئول اخراج غیرقانونی و آموزش نظامی کودکان اوکراینی هستند» هدف قرار داده است.

از دیگر تحریم‌های وضع شده در چهارچوب سیزدهمین بسته تحریمی این اتحادیه علیه روسیه، می‌توان به اقداماتی همچون مسدود شدن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر افراد و سازمان‌هایی اشاره کرد که مظنون به تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین هستند.

این بسته تحریمی به مناسبت دومین سالگرد تهاجم روسیه به اوکراین تهیه شده است و وزارت خزانه داری آمریکا نیز اعلام کرد که قصد دارد روز جمعه بیش از ۵۰۰ تحریم جدید را علیه روسیه و ماشین جنگی آن اعمال کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: «امروز ما در حال تشدید اقدامات محدودکننده علیه بخش نظامی و دفاعی روسیه هستیم. ما در عزم خود برای ضربه زدن به ماشین جنگی روسیه و کمک به اوکراین برای پیروزی در راه دفاع مشروع از خود متحد باقی می‌مانیم.»

در مجموع ۱۰۶ مقام دیگر و ۸۸ نهاد که اغلب شرکت‌ها، بانک‌ها و سازمان‌های دولتی روسیه و افراد نزدیک به ولادیمیر پوتین هستند، به فهرست تحریم‌های اتحادیه اضافه شده‌اند که به این ترتیب شمار کل افراد هدف قرار گرفته شده از سوی این اتحادیه از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین را به بیش از ۲۰۰۰ نفر می‎‌رساند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.