ربکا کوفلر، تحلیلگر ارشد اطلاعات نظامی، گفت: سیاست خارجی دولت بایدن اساساً جهان را به آتش کشیده است. ما در حال حاضر دو جنگ داریم که هر لحظه ممکن است هر دو تشدید شوند. چرا این همه اتفاق می افتد؟ زیرا تیم بایدن در مورد سیاست خارجی بی کفایتی کامل از خود نشان داده است. دولت او همه دشمنان آمریکا را تحریک کرده و حالا همه جا بوی خون گرفته است.

به گزارش جماران، فاکس نیوز در گزارشی به بررسی چالش های سیاست خارجی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در سال 2023 پرداخته و نوشت:  دولت بایدن سال 2023 پرآشوبی را تجربه کرد که در آن ایالات متحده از دو درگیری خارجی حمایت کرد در حالی که چین شروع به فشار برای شکل دادن به نظم جهانی جدید کرد.

جوئل روبین، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه، 12 ماه گذشته را به عنوان «سال واقعاً سخت برای جهان» با «درگیری‌ها و  جنگ‌های زیاد» خلاصه کرد. او معتقد است که این سال برای بایدن سال چندان بدی هم نبوده و همزمان تلاش دولت بایدن برای اتخاذ رویکرد عملی تر به سیاست خارجی را تحسین کرد. او در این باره گفت: ما سعی می کنیم فعال باشیم و از درگیری و بحران جلوگیری کنیم. اغلب اوقات، ما در موقعیتی قرار داریم که هر کشوری با وقایع آن طور که هستند برخورد می کند.

البته همه کارشناس ها نسبت به رویکرد بایدن در حوزه سیاست خارجی تا این اندازه مهربان نیستند. آنها  سیاست بایدن را در مورد روسیه و اوکراین «شکست کامل» خواندند یا استدلال کردند که رویکرد بایدن به خاورمیانه فقط دشمنان آمریکا را جسورتر کرده است.

ربکا کوفلر، تحلیلگر ارشد اطلاعات نظامی، گفت: سیاست خارجی دولت بایدن اساساً جهان را به آتش کشیده است. ما در حال حاضر دو جنگ داریم که هر لحظه ممکن است هر دو  تشدید شوند.  چرا این همه اتفاق می افتد؟ زیرا تیم بایدن در مورد سیاست خارجی بی کفایتی کامل از خود نشان داده است. دولت او همه دشمنان آمریکا را تحریک کرده و حالا همه جا بوی خون گرفته است.

لیزا دفتری، کارشناس خاورمیانه و سردبیر The Foreign Desk، سیاست خارجی دولت بایدن را با تکیه بر بازدارندگی که «بعد از تحولات» شکل می گیرد، «افتضاح و بسیار مضر» خواند. او می گوید: «تصادفی نیست که دشمنان ما عزم خود را برای تحت فشار قرار دادن ما جزم کرده اند. دولت تمام تلاش خود را برای محدود کردن یا کاهش تنش‌ها در خاورمیانه به کار می‌گیرد، اما سیاست کاخ سفید در  تلاش برای «مدیریت خرد واکنش اسرائیل به یک تهدید وجودی» مسخره بود.

به گفته روبین، اوج و فرودهای سیاست خارجی دولت بایدن سال «جذابی» را برای سیاست خارجی به وجود آورده که در اینجا به برخی از برجسته‌ترین نمونه‌ها اشاره می‌کنیم.

جنگ در خاورمیانه

هنگامی که گروه حماس در 7 اکتبر حمله غافلگیرانه ای را  به سرزمین های اشغالی آغاز کرد، دنیا لرزید. بیش از 200 نفر به اسارت حماس درآمدند که  بسیاری از آنها هنوز در غزه اسیر هستند. هم اسرائیل و هم جامعه اطلاعاتی غرب باید پاسخگوی این موضوع باشند که چگونه پیشرفته‌ترین و مشهورترین گروه‌های اطلاعاتی جهان نتوانستند چنین حمله ای را پیش بینی کنند.  اسرائیل به سرعت با حملات هوایی به اهداف مرتبط با حماس پاسخ داد و سپس تهاجم زمینی را که ماه‌ها به طول انجامید، به آرامی آغاز کرد.

دولت بایدن به طور کامل از اسرائیل حمایت کرد و همچنان تاکید کرد که این رژیم حق دارد از خود در برابر تهدید وجودی حماس دفاع کند، موضعی که توسط متحدانش از جمله فرانسه و بریتانیا و دیگران تکرار شد.

با اعتراضات گسترده علیه جنگ و درخواست از آمریکا که از برقراری آتش بس حمایت کند و به تأمین مالی ارتش اسرائیل پایان ‌دهد، حمایت از اسرائیل که سیاست ایالات متحده و کشورهای غربی بود با محبوبیت در میان افکار عمومی همراه نشد. حمایت بایدن از اسرائیل به سرعت باعث ایجاد شکاف در حزب او شد، به طوری که براساس نظرسنجی ها ، محبوبیت او در میان رای دهندگان جوان و مسلمان به شدت کاهش یافت.

دولت بایدن با قطر و مصر برای مذاکره درباره آزادی اسرائیلی‌ها، آمریکایی‌ها و دیگر اتباع خارجی که «توسط حماس اسیر گرفته شدند» مذاکره کرده و توانست در یک مرحله بخشی از اسرا را آزاد کند.

پشتیبانی از اوکراین

در جایی که درگیری اسرائیل و حماس مبهم بود و باعث شکاف هایی هم در ساختار سیاست داخلی آمریکا و میان افکار عمومی شد، فضا در جنگ اوکراین و روسیه واضح بود. استراتژی ایالات متحده از حمایت گسترده ای برخوردار بود و همه بر این عقیده بودند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه باید با عواقب حمله غیرموجه خود مواجه شود.

با ورود به سال دوم جنگ، موضع ایالات متحده متزلزل شد زیرا ضدحمله ای از جانب اوکراین که درباره آن بسیار هم تبلیغ شده بود نتوانست دستاوردهای مدنظر و وعده داده شده را به دست آورد. به دلیل همین شکست بود که  ولودیمیر زلنسکی مجبور شد در تلاش برای نشان دادن نتایج این ضدحمله ، تاکتیک های خود را تغییر دهد.

برخی در کنگره با مشاهده ادامه انباشت بدهی ها شروع به ابراز نگرانی در مورد طول مدت جنگ کردند. جمهوری خواهان مجلس نمایندگان که مشتاق مهار تورم و مقابله با بحران مرزی هستند، هرگونه هزینه دولت بایدن، حتی حمایت از اوکراین را هدف قرار داده اند.

زلنسکی برای دفاع از پرونده خود در کنگره به ایالات متحده سفر کرد، اما بایدن در ماه نوامبر موضع خود را روشن کرد و متعهد شد 200 میلیون دلار مهمات و تجهیزات برای اوکراین در نظر بگیرد.  

ربکا کوفلر، تحلیلگر ارشد اطلاعات نظامی معتقد است که در جنگ اوکراین هم، جو بایدن اشتباهاتی داشته و نشانه ها و اطلاعات موجود درباره نیت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای حمله را نادیده گرفته است. او همچنین معتقد است که جو بایدن برای محافظت از اوکراین هیچ برنامه ای نداشته و آماده نبوده است. او می گوید: ولادیمیر  پوتین 20 سال را صرف توسعه یک استراتژی در مورد چگونگی جلوگیری از ورود ایالات متحده به جنگ کرد. هر چه دولت بایدن تسلیحات بیشتری ارائه دهد، پوتین با قدرت بیشتری پاسخ خواهد داد.

مماشات در برابر ایران

لیزا دفتری، کارشناس خاورمیانه دولت جو بایدن را به مماشات در مقابل جمهوری اسلامی ایران متهم کرده و می گوید: سیاست های بایدن در قبال خاورمیانه به خودی خود گویای همه چیز هست. این سیاست ها ایران را در پیگیری سیاست هایش و  تضعیف تحریم‌های آمریکا موفق کرده است.

این کارشناس در ادامه ادعا می کند که ایران با فروش پهپاد به روسیه خود را درگیر جنگ اوکراین کرده و البته روابط و کمک های مالی هم به حماس داشته که آن را به نوعی در جنگ غزه هم وارد کرده است.

دولت بایدن به تلاش ها برای احیای توافق هسته ای ادامه نداده اما پس از حمله 7 اکتبر حماس، دوباره بر روی مسدود کردن پول های منتقل شده ایران از کره جنوبی به قطر متمرکز شد. البته دولت بایدن از سیاست آزادسازی پول ایران در نتیجه آزادی چند زندانی ایرانی و آمریکایی دفاع می کند و می گوید که این پول به دست نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه نمی رسد و تهران صرفا می تواند از آن برای خرید کالاهای بشردوستانه استفاده کند که این خریدها هم باید به تایید ایالات متحده برسند.

منتقدان از بایدن خواسته اند که حوثی ها در یمن را پس از حملات آنها به کشتی ها در دریای سرخ ، دوباره به عنوان تروریست معرفی کند.

فشار چین برای نظم نوین جهانی

سال 2023 مدتها با دو جنگ بزرگی که در این سال اتفاق افتاد تعریف خواهد شد، اما همچنین تاریخ از این سال به عنوان یک مقطع حساس در رابطه ایالات متحده و چین یاد خواهد کرد.

مهم‌تر از همه، بایدن و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، سرانجام در یک گام بزرگ در جهت عادی‌سازی روابط، در ایالات متحده دیداری رو در رو برگزار کردند. با وجود برخی اختلاف ها، هر دو موافقت کردند که با تجارت فنتانیل ( نوعی ماده مخدر) مقابله کنند و گفتگوهای نظامی- نظامی و بحث های رسمی در مورد فناوری هوش مصنوعی را از سر بگیرند. این دستاوردها با تلاش های چین برای تقویت بلوک اقتصادی بریکس که برخی آن را مقابل گروه هفت می دانند و  حادثه پرمخاطب ورود بالن های جاسوسی چینی به حریم هوایی آمریکا در ابتدای سال نوعی توازن برقرار کرد.

روبین در دفاع از سیاست بایدن در قبال چین در سال میلادی که گذشت می گوید: من فکر می کنم یکی از تغییرات هیجان انگیزی که در سال 2023 نیز شاهد بودیم این است که در پرونده چین، کاری که پرزیدنت بایدن انجام داده حفظ موضع قوی آمریکا با متحدانمان، گسترش روابط خود در آسیا و  اقیانوسیه است. این سیاست جواب داده و حالا چین درباره این رابطه های توسعه یافته با آمریکا گفت و گو می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.