گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

زنگنه، نماینده سابق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی: عملیات 7 اکتبر برای دفاع از قدس بود، نه انتقام ایران / مسئولان کشور ما آگاه تر از آن هستند که در زمین اسرائیل بازی کنند

صباح زنگنه، نماینده اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی در جده معتقد است ایران با تحریکات اسرائیل در زمین اسرائیل بازی نخواهد کرد.

پایگاه خبری جماران: در فاصله کوتاهی پس از به شهادت رسیدن سردار سید رضی موسوی، مستشار ارشد نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جبهه مقاومت سوریه گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احتمال تشدید تنش‌ها در منطقه و بروز درگیری‌های گسترده‌تر مطرح شد.

در این باره با صباح زنگنه، نماینده اسبق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی در جده و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

زنگنه معتقد است مسئولان کشور ما آگاه‌تر از این هستند که با این تحریکات در زمین رژیم صهیونیستی بازی کنند. به باور او، موضوع عملیات 7 اکتبر، همانگونه که حماس اعلام کرد به خاطر دفاع از قدس شریف بود و از نگاه آن‌ها، توهین‌ها و بی‌حرمتی‌هایی که توسط مقامات ارشد رژیم صهیونیستی و شهرک نشین‌های جنایتکار صورت می‌گرفت انگیزه و علت انجام عملیات فلسطینی‌ها علیه اشغالگران اسرائیلی شد.

این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

شهادت سردار موسوی در پی حمله تروریستی اسرائیل چه تبعاتی ممکن است داشته باشد و آیا امکان گسترش تنش و درگیری در منطقه وجود دارد؟

سردار شهید موسوی انسان بزرگی بود و جایگاه بالایی داشت. باید توجه کرد هرچند اسرائیلی‌ها قصد دارند شرایط بازی را در منطقه به هم بزنند و ایران را تحریک بکنند که اقدام مستقیم علیه اسرائیل انجام دهد اما مسئولان کشور ما آگاه‌تر از این هستند که با این تحریکات در زمین رژیم صهیونیستی بازی کنند. مسئولان کشور ابعاد کل جریانات منطقه را بررسی می‌کنند و می‌سنجند و با توجه به شرایط و منافع ایران در خصوص اقدامات لازم تصمیم‌گیری به عمل می‌آورند.

این حمله، تعرض به خاک سوریه نیز محسوب می‌شد. آیا دمشق واکنشی نشان خواهد داد؟

دولت سوریه مورد تعدی قرار گرفته و انتظار می‌رود که دولت سوریه هم واکنش نشان دهد. حاکمیت سوریه از سوی رژیم صهیونیستی مورد تعرض قرار گرفت. از طرفی نیروی مقاومت نیز که از نظر کمک‌های آموزشی و کمک‌ها در زمینه رفع خطر داعش مدیون این شهداست، احتمالا در راستای انتقام‌گیری اقدام خواهند کرد.

اسرائیل چه هدفی را از این حمله دنبال می‌کرد و چه عواملی باعث شد اسرائیل دست به این اقدام تروریستی بزند؟

رژیم صهیونیستی پس از 80 روز تلاش همه جانبه و استفاده از همه نوع تسلیحات و استفاده از ذخایر تسلیحات آمریکایی در فلسطین اشغالی، به رغم حمایت آمریکا و کشورهای غربی به هیچ کدام از اهدافش در حمله به غزه نرسید. حماس همچنان پابرجاست، مردم فلسطین علاقه‌مندی بیشتری به حماس پیدا کردند و کل مردم فلسطین در غزه، کرانه باختری و اطراف قدس شریف احترام بیشتری به مقاومت احساس کردند. اسرائیل این کشتار را برای بی‌اعتبار کردن و زمین‌گیر کردن حماس انجام داد اما افکار عمومی در فلسطین بیشتر به حماس متمایل شدند و هدف نظامی اسرائیل نیز محقق نشدند.

واکنش افکار عمومی در جهان نیز قابل توجه بود. ما شاهد راهپیمایی‌های خیابانی و واکنش‌های قابل توجه روشنفکران در اقصی نقاط جهان علیه اشغالگری و جنایت‌های اسرائیل بودیم.

با این مقدمه، واضح است اسرائیل به هر اقدامی دست می‌زند که بگوید توانسته دستاوردی داشته باشد و خود را از بحرانی که در آن گرفتار است خلاص کند.

به رغم تأکید رهبری بر فلسطینی بودن حمله 7 اکتبر، برخی مقام‌ها در داخل از جمله یک نماینده مجلس و یک مقام نظامی این عملیات را به انتقام ایران نسبت دادند. ارزیابی شما در این باره چیست؟

این اظهارنظرها حقیقتا بی‌پایه و اساس است. اگر برای اظهارنظر برخی افراد گمرکی وجود داشت، آن‌ها ورشکست می‌شدند و اینقدر باید غرامت می‌دادند که پایانی برای آن وجود نداشت. این اظهارات بر قدر و ارزش و منزلت شهدای بزرگوار ما اضافه نمی‌کند و طرح آن‌ها واقعا صحیح نیست. بله مردم فلسطین قدردان زحمات بی‌چشمداشت و بی‌دریغ شهید قاسم سلیمانی و بقیه شهدای بزرگوار دیگری که در این مسیر کار و تلاش کردند، هستند اما موضوع عملیات 7 اکتبر، همانگونه که حماس اعلام کرد به خاطر دفاع از قدس شریف بود. از نگاه آن‌ها، توهین‌ها و بی‌حرمتی‌هایی که توسط مقامات ارشد رژیم صهیونیستی و شهرک نشین‌های جنایتکار صورت می‌گرفت انگیزه و علت انجام عملیات فلسطینی‌ها علیه اشغالگران اسرائیلی شد. بنابراین انتساب این عملیات به موضوعات دیگر، به ارزش شهدای ما اضافه نمی‌کند و طرح این اظهارات می‌تواند باعث وهن نیروی مسلح ما شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.