برخی کشتی هایی که تاکنون تغییر مسیر داده بودند، ظرفیت حمل کانتینرهای 1.3 متری 20 فوت (6 متری) را داشتند. تانکرهای نفت و گاز نیز از مسیر اصلی منحرف شده اند و بریتیش پترولیوم بزرگترین شرکتی است که علناً اعلام کرده که این کار را انجام داده است.

به گزارش جماران، مخالفت ایالات متحده و رژیم اسرائیل با برقراری آتش بس در نوار غزه عملا به تداوم بحران در دریای سرخ و ادامه حملات انصارلله به کشتی هایی که به نوعی با اسرائیل در ارتباط هستند، دامن زده است.

گاردین در گزارشی در این باره می نویسد:  بیش از 100 کشتی کانتینری در اطراف جنوب آفریقا تغییر مسیر داده اند تا از حضور در محدوده کانال سوئز خودداری کرده باشند. این وضعیت نشانه ای از اختلال در تجارت جهانی ناشی از حمله حوثی ها به کشتی ها در سواحل غربی یمن است.

شرکت کشتیرانی Kuehne and Nagel می گوید که 103 کشتی را شناسایی کرده  که مسیر خود را تغییر داده اند و انتظار می رود تعداد بیشتری در اطراف دماغه امید نیک ( شبه جزیره صخره‌ای در جنوبی‌ترین قسمت قاره آفریقا که واقع در ساحل جنوبی آفریقای جنوبی مشرف به اقیانوس اطلس است) حرکت کنند. این انحراف مسیر ، حدود 6000 مایل دریایی به یک سفر معمولی از آسیا به اروپا و به طور بالقوه سه یا چهار هفته به زمان تحویل محصول اضافه می کند.

نیروهای حوثی که با ایران همسو هستند، می گویند که در پاسخ به بمباران غزه توسط اسرائیل به کشتی ها حمله کرده اند. ایالات متحده روز سه شنبه اعلام کرد که تلاش خواهد کرد یک ائتلاف دریایی را برای محافظت از کشتیرانی در کانال سوئز راه اندازی کند.  سالانه حدود 19000 کشتی در کانال سوئز تردد می کنند که این کانال را به یکی از مسیرهای کلیدی جهان، به ویژه برای سوخت های فسیلی و کالاهای بین آسیا و اروپا تبدیل می کند.

برخی کشتی هایی که تاکنون تغییر مسیر داده بودند، ظرفیت حمل کانتینرهای 1.3 متری 20 فوت (6 متری) را داشتند. تانکرهای نفت و گاز نیز از مسیر اصلی منحرف شده اند و بریتیش پترولیوم بزرگترین شرکتی است که علناً اعلام کرده  که این کار را انجام داده است. رقیب آن شل از اظهار نظر خودداری کرد. این اختلال به افزایش قیمت نفت کمک کرده است. قیمت معاملات آتی نفت خام برنت، معیار جهانی، در روز چهارشنبه با 1.2 درصد افزایش به بالای 80 دلار رسید . افزایش بیشتر قیمت ها در نهایت می تواند به تعرفه های انرژی مصرف کننده منتهی شود و بر تورم بیفزاید.

مایکل آلدول، عضو هیئت مدیره لجستیک دریایی می گوید: «پیش‌بینی می‌شود که زمان طولانی صرف شده در آب، 20 درصد از ظرفیت ناوگان جهانی را جذب کند و منجر به تأخیر احتمالی در دسترسی به منابع کشتی‌رانی شود. علاوه بر این، تاخیر در بازگرداندن تجهیزات خالی به آسیا احتمالاً چالش‌هایی را ایجاد می‌کند و بر قابلیت اطمینان کلی زنجیره‌های تامین تأثیر بیشتری می‌گذارد.»

شرکت‌های سراسر جهان، از جمله چندین خودروساز بزرگ، وضعیت را زیر نظر دارند تا بررسی کنند که آیا زنجیره‌های تامین آنها ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد یا خیر.

آخرین اختلال در کریسمس امسال بر صنعت خرده‌فروشی تأثیر نخواهد گذاشت، زیرا سهام هفته‌ها یا حتی ماه‌ها قبل از آن افزایش می‌یابد، به این معنی که محصولات از قبل در فروشگاه‌ها یا انبارهای بریتانیا هستند.

یک اختلال طولانی در الگوهای حمل و نقل عادی در نهایت می تواند باعث کمبود محصولات برای مصرف کنندگان یا قطعات برای تولید کنندگان شود، اگرچه تعداد کمی از آنها تاکنون چنین اثر منفی را گزارش نکرده اند. این اختلال همزمان با دوره ای است که در آن بسیاری از کارخانه ها به طور موقت برای کریسمس تعطیل می شوند و به شرکت ها فرصت بیشتری برای دریافت لوازم حیاتی می دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.