یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

چشم انداز سیاسی حماس

هدف اعلام شده رژیم اسرائیل برای از بین بردن حماس به عنوان یک نیروی سیاسی و نظامی قابل دستیابی نیست و در حقیقت، دستوری برای مرگ و ویرانی بی پایان در غزه است.

به گزارش جماران؛ وقایعی که از 7 اکتبر در غزه در حال وقوع است، ماهیت تاریخی دارد، هم تراز با سایر لحظات فاجعه بار در تاریخ فلسطین، مانند سال 1948 که طی آن حدود 800000 فلسطینی، (حدود دو-سوم از مردم فلسطین)، مجبور به ترک خانه‌های خود یا فرار و ممنوعیت بازگشت به سرزمین‌های خود شده و جنگ شش روزه 1967، زمانی که اسرائیل بخش‌های باقی مانده از فلسطین تاریخی، کرانه باختری و نوار غزه را تصرف کرد و 300000 فلسطینی دیگر از خانه‌های خود رانده شدند. اما جنگ کنونی غزه احتمالا مسیر سیاست فلسطین را به گونه‌ای تغییر خواهد داد که پیش‌بینی آن غیرممکن است.

حمله مداوم به غزه در حال حاضر مرگبارترین رویداد و بزرگ‌ترین آوارگی اجباری فلسطینیان در تاریخ است. همانطور که عملیات پیش‌دستانه 7 اکتبر توسط حماس برای سالیان متمادی توسط اسرائیل احساس خواهد شد، وسعت ویرانی و فجایع انسانی که اسرائیل بر غزه تحمیل کرده، برای نسل‌های آینده اثری تاریخی بر آگاهی ملی فلسطینیان خواهد گذاشت. ترومای جمعی امروز غزه به خوبی فراتر از مرزهای آن در میان فلسطینیان در کرانه باختری، بیت‌المقدس و حتی به طور گسترده‌تر در سراسر جهان عرب و کشورهای اروپایی تجربه می‌شود و آگاهی سیاسی مردم را شکل می‌دهد.

در این میان، واقعیت اجتناب ناپذیر این است که هدف اعلام شده اسرائیل برای از بین بردن حماس به عنوان یک نیروی سیاسی و نظامی قابل دستیابی نیست و در حقیقت، دستوری برای مرگ و ویرانی بی پایان در غزه است. هر چه مقامات اسرائیلی و آمریکایی زودتر با این واقعیت کنار بیایند، وضعیت همه بهتر خواهد بود. دو ماه بمباران بی امان و تخریب بخش‌های بزرگی از زیرساخت‌های غیرنظامی غزه نتوانسته است حماس را از قدرت خارج کند یا به طور قابل‌توجهی توانایی‌های نظامی آن، از جمله توانایی شلیک موشک‌ها را کاهش دهد و کاری برای اخلال در سیستم‌های فرماندهی و کنترل آن انجام نداده است.

معامله اسیران با زندانیان نیز، اگرچه کوتاه مدت بود، اما نشان‌دهنده ارتباط مداوم جامعه غزه با حماس است. وسعت حملات انتقام جویانه و حجم وسیع ویرانی غیر قابل توجیهی که ارتش اسرائیل بر جغرافیای غزه تحمیل کرده، نه تنها مردم غزه را از حماس دلسرد نمی‌کند بلکه حماس را به عنوان نیرو و سازمانی برای مقاومت در برابر رفتار صیهونیستی‌ها قرار داده است. بی شک، بمباران و تهاجم اسرائیل به غزه نتیجه معکوس داشته و بسیاری از فلسطینی‌ها را به سمت حماس سوق می‌دهد.

حماس جزء لاینفک سیاست فلسطین با ریشه در جامعه و پیروان قابل توجهی در داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی است و بدون شک در آینده بخشی از چشم‌انداز سیاسی فلسطین باقی می‌ماند. علاوه بر این، تا زمانی که شرایط اشغال، محاصره و سایر اشکال خشونت ساختاری اسرائیل در غزه ادامه داشته باشد، همواره مقاومت پاسخ‌دهنده حماس یا گروه‌های دیگر ادامه خواهد داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.