یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

پایان سکوت حکیمانه نصرالله

مجموعه تحولات نشان می‌دهد در آینده نزدیک احتمال گسترش جنگ زیاد نیست و بازیگران منطقه‌ای علاقه‌ای به درگیر شدن در نبردی طولانی و فرسایشی ندارند.

حسن لاسجردی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در یادداشتی اختصاصی برای «جماران» نوشت: 

سکوت یا عدم موضع‌گیری آقای سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان یک مسأله ویژه به شمار می‌رفت؛ عموما در بحران‌های منطقه‌ای که یک طرف آن اسرائیل بود، نیروهای مقاومت و به خصوص حزب‌الله لبنان موضع‌گیری‌ها و اقدامات قابل توجهی صورت می‌دادند. سکوت ایشان محل سوال بود و این سکوت حکیمانه در فرصت مناسب پس از کسب اطلاع کافی از تحولات نظامی و رصد ابعاد مختلف موضوع شکست تا نقشه راه مناسبی برای آینده ارائه شود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود از نقش آمریکا در تحولات منطقه، شکست اسرائیل و امیدهای آینده مقاومت گفت و جان تازه‌ای به نیروهای محور مقاومت بخشید. او به اسرائیل هشدار داد که در حال حاضر رقابت نظامی تنها بین نیروهای اسرائیلی و حماس است و هنوز سایر نیروهای مقاومت به طور جدی وارد فضای درگیری با اسرائیل نشده‌اند.

تلاش آقای نصرالله این بود که نشان دهد اسرائیل شکست پذیر است و همانگونه که حزب‌الله لبنان توانست این رژیم را شکست دهد و اسرائیل را به عقب‌نشینی وا دارد، نیروهای مقاومت نظیر حماس نیز توان انجام این کار را دارند و می‌توانند با بهره‌گیری از فرصت پدید آمده ضربات بزرگی به اسرائیل وارد کنند. افسانه شکست ناپذیری اسرائیل ترک خورده و دلیل اصرار دبیرکل حزب‌الله لبنان بر به کار بردن عبارت «بیت عنکبوت» برای توصیف وضعیت اسرائیل از همین رو است. این اصطلاح چندین بار تکرار شده و اشاره به ناپایداری وضعیت اسرائیل دارد.

سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان حاوی پیامی خطاب به آمریکایی‌ها بود و ضمن تأکید بر آگاهی بازیگران منطقه‌ای از نقش حمایت‌های آمریکا و جهان غرب در بقای اسرائیل به آن‌ها هشدار می‌داد که مسئولیت و عواقب اقدامات اسرائیل بر دوش آمریکایی‌ها خواهد بود.

مجموعه تحولات نشان می‌دهد در آینده نزدیک احتمال گسترش جنگ زیاد نیست و بازیگران منطقه‌ای علاقه‌ای به درگیر شدن در نبردی طولانی و فرسایشی ندارند. دلیل این عدم تمایل هم به این مسأله بازمی‌گردد که به رغم ادعاهای فراوان و امکانات قابل توجهی که در اختیار اسرائیل قرار دارد، این رژیم حتی در جنگی نابرابر علیه غزه هم دستاورد قابل توجهی نداشته و نتوانسته به اهداف خود از جمله از بین بردن توان نظامی حماس دست پیدا کند.

ضربه‌ای که اسرائیل دریافت کرده به جنون رفتاری لیکودی‌ها منجر شده و آن‌ها به رغم حملات وحشیانه به غیرنظامیان و تخریب گسترده شهر غزه از کسب پیروزی قابل توجه عاجز بوده‌اند.

هشدارهای جبهه مقاومت و دبیرکل حزب الله لبنان ثابت می‌کند که مقاومت به ترس اسرائیل از گشایش جبهه‌های بیشتر آگاه است و می‌تواند از این فرصت بهره بگیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.