جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و تیمش در روزهای اخیر لحن خود را در مورد بحران میان اسرائیل و حماس تغییر داده‌اند و از حمایت بی قید و شرط از اسرائیل به سمت تاکید بر نیاز به حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی در غزه حرکت کرده اند.

به گزارش جماران، رویترز در گزارشی از تغییر لحن و رویکرد دولت جو بایدن در قبال تحولات غزه گزارش داده و می نویسد :

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده و تیمش در روزهای اخیر لحن خود را در مورد بحران میان اسرائیل و حماس تغییر داده‌اند و از حمایت بی قید و شرط از اسرائیل به سمت تاکید بر نیاز به حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی در غزه  حرکت کرده اند.

دستیاران و مشاوران جو بایدن  می گویند که او باور اساسی خود مبنی بر اینکه اسرائیل حق و مسئولیت دفاع از خود را در پی حمله 7 اکتبر توسط « شبه نظامیان» حماس که منجر به کشته شدن 1400 نفر در جنوب سرزمین های اشغالی شد، تغییر نداده است. اما افزایش سریع تعداد تلفات فلسطینی ها، دشواری آزادی اسیران در دست حماس و اعتراض شدید کشورهای عربی، متحدان اروپایی و برخی آمریکایی ها در داخل کشور ، تیم بایدن را وادار به حمایت از توقف جنگ برای ارسال کمک بشردوستانه به غزه کرده است.  یکی از مقامات کاخ سفید به رویترز می گوید که تغییر لحن بایدن بر اساس "حقایق روی زمین" در غزه و  بدتر شدن بحران انسانی و نتیجه  گفتگوهای تیم بایدن با مقام هایی از کشورهای سراسر جهان است.  یکی از مقامات سابق که با مقامات فعلی در کاخ سفید در  تماس است، می گوید: جنگی در پشت صحنه میان بایدن و مشاورانش در مورد پیام ایالات متحده وجود داشته است. در نتیجه همین نزاع داخلی ، رویکرد بایدن از حمایت بی و قید و شرط از اسرائیل به ورود به جزئیات بیشتر جاری در میدان جنگ و توجه به مسائل انسان دوستانه بودیم.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، می گوید که دولت بایدن انتظار نداشت تلفات فلسطینی ها به سرعت افزایش یابد - به گفته مقامات محلی اکنون بیش از 7000 نفر در غزه کشته شده اند - یا وضعیت بشردوستانه به این سرعت بدتر شود.

آرون دیوید میلر، کارشناس خاورمیانه در Carnegie گفت: «من فکر می‌کنم چارچوب‌ها به وضوح تغییر کرده است، بدون اینکه تعجب آور باشد، در واکنش به شرایط در حال تغییر و آنچه که به نظر می‌رسد فاجعه بزرگ‌تر در آینده در صورت ورود اسرائیلی‌ها به غزه با یک لشکرکشی بزرگ باشد.»

جو بایدن 80 ساله در مواجهه با رقابت چالش برانگیز برای انتخاب مجدد در سال 2024، تهدیدهای برخی از حامیان احتمالی مبنی بر عدم رای خود به دلیل عدم حمایت او از فلسطینیان و هشدار باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر اینکه اقدامات اسرائیل ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد، مواضع اولیه خود را تغییر داده است.

مقامات اسرائیلی و حامیان آمریکایی آنها به طور خصوصی به رویترز ابراز نگرانی کرده اند که با گذشت زمان بیشتر از  7 اکتبر، تمرکز جهان بر مرگ و ویرانی ناشی از حمله اسرائیل به غزه بیشتر خواهد شد.  یکی از منابع آمریکایی گفت، دستیاران بایدن از همتایان اسرائیلی خود می خواهند تا قبل از تهاجم زمینی تمام عیار به غزه، زمان بیشتری را برای تفکر دقیق درباره استراتژی خروج خود اختصاص دهند.  مقامات آمریکایی هشدار داده اند که بررسی  نکات ظریف چنین استراتژی در حین ماموریت و نه پیش از آن همان اشتباهی است که  ایالات متحده در مراحل اولیه جنگ عراق مرتکب آن شد.

مستشاران نظامی ایالات متحده که به منطقه اعزام شده اند از همتایان اسرائیلی می خواهند محتاط باشند زیرا هر نیروی اسرائیلی در صورت ورود ارتش به غزه با زمین های جنگی دشوار و تونل ها و ساختمان های بمب گذاری شده مواجه خواهد شد که می تواند تلفات نظامیان اسرائیلی و غیرنظامیان غزه را افزایش دهد.

باراک اوباما در اظهارات نادری درباره یک بحران جاری در حوزه سیاست خارجی، این هفته هشدار داد که قطع آب و غذا توسط اسرائیل به غزه می‌تواند نگرش فلسطینی‌ها را برای نسل‌ها تند و تیزتز از پیش کند.

فشار رهبران عرب

 هنگامی که نیروهای حماس در 7 اکتبر از غزه بیرون آمدند و به جنوب سرزمین های اشغالی حمله کردند، بایدن با تمام وجود از اسرائیل حمایت کرد و گفت که به بنیامین نتانیاهو،  نخست وزیر اسرائیل گفته که : «اسرائیل حق دارد از خود و مردمش دفاع کند.» او هیچ اشاره ای در این مقطع به مردم فلسطین و غیرنظامی ها نکرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، قبل از عزیمت به خاورمیانه در 11 اکتبر، خطاب به خبرنگاران گفت که هدف اصلی از سفر خود نشان دادن همبستگی قوی با اسرائیل، از جمله تهیه تمام تجهیزات نظامی مورد نیاز اسرائیل برای دفاع از خود است.

بلینکن گفت: «ایالات متحده از اسرائیل حمایت می کند. »  او اصلاً اشاره ای به کمک های بشردوستانه نکرد.  در طول سفر شش روزه بلینکن، تعداد کشته شدگان در غزه در اثر حملات هوایی اسرائیل افزایش یافت و نگرانی ها در مورد کمبود غذا و آب افزایش یافت. هر رهبر عرب که با  بلینکن در منطقه ملاقات می کرد، او را تحت فشار قرار می داد تا فوراً راه حلی برای وضعیت به سرعت رو به وخامت غزه بیابد.  تظاهرات شدید علیه اسرائیل که پس از انفجار هفته گذشته در یک بیمارستان فلسطینی انجام شد ، مقامات آمریکایی را نیز نگران کرد.  

درخواست برای توقف جنگ به دلیل بشردوستانه

سریع ترین تغییر در سیاست ایالات متحده در این هفته اتفاق افتاد و کاخ سفید از  توقف حملات اسرائیل به غزه برای اجازه دادن به ارسال کمک های بشردوستانه و خروج مردم غیرنظامی سخن گفت.

جان کربی، سخنگوی امنیتی کاخ سفید، در 23 اکتبر در پاسخ به سوالی درباره درخواست‌های بین‌المللی برای توقف کمک‌های بشردوستانه گفت که ایالات متحده می‌خواهد مطمئن شود که اسرائیل ابزارهای لازم برای دفاع از خود و دنبال کردن حماس و ادامه جریان کمک‌های بشردوستانه در اختیار دارد.  یک روز بعد، کربی و بلینکن علناً از ارسال این کمک ها به غزه دفاع کردند.

این تغییر به دنبال درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، مبنی بر حفاظت از غیرنظامیان و درخواست های بیش از پیش نهادهای متفاوت سازمان ملل متحد برای اجازه دادن به ارسال کمک ها بود.

ایالات متحده متن قطعنامه خود در سازمان ملل را با تمرکز بر حق اسرائیل برای دفاع از خود و همچنین انجام همه اقدامات برای توقف جنگ و ارسال کمک های بشردوستانه تغییر داد.

اظهارات روز چهارشنبه بایدن با اظهارات روز 7 اکتبر در تضاد است و مسیر جدیدی را نشان می دهد. بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اسرائیل باید هر کاری که در توان دارد، هرچقدر هم که سخت باشد، برای محافظت از غیرنظامیان بی گناه انجام دهد. »

او همچنین در  انتقاد نادر از شهرک نشینان افراطی اسرائیل در کرانه باختری ، آنها را به ریختن بنزین روی آتش متهم کرد و خواستار این شد که پس از پایان بحران جاری، دو طرف به سمت توافقی بروند که اسرائیل و  یک کشور جدید فلسطینی در کنار هم در صلح زندگی کنند.

البنته بایدن  نسبت به تخمین فلسطینی ها در مورد تعداد کشته ها  ابراز تردید کرد. او در کنفرانس مطبوعاتی گفت که به اعدادی که فلسطینی‌ها درباره کشته‌شدگان غزه استفاده می‌کنند، اعتماد ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.