یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت؛

پیامدهای طوفان الاقصی و ضرورت هوشیاری ما

حمایت جمهوری اسلامی از فلسطین طی چند دهه گذشته بر همه جهان آشکار است. گرچه این حمایت فراز و نشیب‌هایی داشته و بعضا به فلسطین از یک منظر واحد نگاه نکرده ولی حمایت از حماس و جهاد اسلامی فلسطین بر کسی پوشیده نیست. اکنون دیدگاهی مطرح است که این حرکت فلسطینیها بدون کمک مالی و تسلیحاتی ایران ممکن نیست.

محمد حسین بنی اسدی، دیپلمات بازنشسته و کارشناس سیاست خارجی در یادداشت اختصاصی برای جماران نوشت:

حرکت هماهنگ حماس و جهاد اسلامی فلسطین از خشکی و هوا و دریا، ارتش تا دندان مسلح اسرائیل و افسانه شکست ناپذیری آن را نقش بر آب کرد،  کارایی گنبد آهنین را با  موشک هایی که ‌مثل شهاب، اسطوره طیرا  ابابیل را تداعی کردند زیر سوال برد.

تحقیر نیروهای نظامی و غیرنظامی  اسرائیل توسط فلسطینی ها نشان داد که اراده مردم مظلوم و ستمدیده و آه و ناله زنان و مردانی که هفتاد سال مورد ظلم و تحقیر قرار گرفته اند از هر نیرو و جنگ افزاری حتی سلاح هسته ای بران تر و قدرتمند تر است .

این عملیات فلسطینی ها  نه تنها مایه تفاخر و ایجاد روحیه برای  ملتی با  سابقه تحمل هفتاد سال ستم و تبعیض است بلکه حرکتی انتقام‌جویانه حاکی از انباشت تحقیر و تجاوز نسبت به اسرائیل و همزمان هشداری به جامعه جهانی و سازمانهای منطقه ای و جهانی که چشم خود را بر پایمالی حقوق ملت فلسطین طی هفت دهه گذشته بسته بودند،   به شمار می رود.

گرچه  فعلا دورنما و پیامدهای آتشی که تازه زبانه کشیده  شده را نمی توان ارزیابی و عوارض و عواقب آن را پیش بینی کرد ولی بی گمان آثار شگرفی چه در حوزه کشت و کشتار و خونریزی توسط اسرائیل  و یا در سایر حوزه ها  از خود بر جای گذاشت که باید در انتظار آن  نشست.

پیامدهای این حرکت فلسطینی  ها را می توان به چند مرحله فوری و کوتاه مدت و دراز مدت  تقسیم کرد:

 

رژیم اسرائیل: این اقدام به ایجاد وحدت در دولت بی‌ثبات و شکننده نتانیاهو منتهی خواهدشد. در صحنه جهانی نیز فرصتی برای اسرائیل در جلب افکار عمومی جهان فراهم خواهد آورد ؛ درست شبیه حمله به برجهای دوقلو در نیویورک.  لذا بیم آن میرود که اسرائیل خشونت را به حد کمال برساند

کشورهای عربی و منطقه: این عملیات گرچه ممکن است به طور موقت بر پیمان ابراهیم اثر گذارد و شتاب  نزدیکی با کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی را  کند کند ولی در نهایت فشار این کشورها بر اسرائیل برای رعایت حقوق فلسطینیان  را افزایش خواهد داد و تحقق این پیمان را بدون رعایت حقوق فلسطینیان آسیب پذیر می کند.

سازمان ملل: این حادثه  سازمان ملل را از خواب بیدار کرده  و  سیاست یکجانبه گرایی این نهاد بین المللی به نفع اسرائیل را زیر سوال خواهدبرد . در نتیجه این عملیات، سیاست سازمان ملل مورد بازنگری قرار گرفته تا در جهت اذعان و اعتراف به حقوق فلسطینیان اقدامات بیش از پیش  روا دارد.

جامعه جهانی: این عملیات جامعه جهانی را  متوجه این ستم هفتاد ساله به مردم فلسطین  می کند و در نهایت متقاعد می سازد که جهان بدون عدالت برای فلسطین روی آرامش نخواهد دید .

جهان اسلام و عرب: جهان اسلام و عرب باید با اشاره به این واقعیت که نظم جهان دچار تحول شده، اولویت ابرقدرت ها تغییر کرده، بازیگران جدید وارد صحنه جهانی شده ، امنیت جهانی پیوسته و در هم تنیده تر شده نسبت به حقوق فلسطین  تاکید کنند و بدون آن ثبات و صلح را غیر ممکن بدانند. ضمنا از بازی کردن با کارت فلسطین برای  اهداف خود  پرهیز کنند.

حامیان اصلی اسرائیل: آمریکا و اروپا به عنوان بزرگترین حامیان اسرائیل باید وجدان خود را قاضی کنند و  حمایت از اسراییل را به قیمت تضییع حقوق فلسطینیان  ادامه ندهند بلکه در سیاست خود نسبت به فلسطین تجدید نظر کنند .

ملت فلسطین: ملت فلسطین  از این فرصت استفاده کنند و ضمن  فریاد برای عدالت و برشمردن جنایتهای اسرائیل ، هنر دیپلماسی و گفتگو در پرتو رفع اختلافات درونی خود  را پیدا کنند و بدون بازیچه شدن و بازی خوردن  متناسب با واقعیتهای زمان  در جهت تحقق آمال خود گام بردارند.

جمهوری اسلامی ایران: حمایت جمهوری اسلامی از فلسطین طی چند دهه گذشته بر همه جهان آشکار است.  گرچه این حمایت فراز و نشیب‌هایی داشته  و بعضا  به فلسطین  از یک منظر  واحد نگاه نکرده   ولی حمایت از حماس و جهاد اسلامی فلسطین بر کسی پوشیده نیست.   اکنون دیدگاهی مطرح است  که این حرکت فلسطینیها  بدون کمک مالی و تسلیحاتی ایران ممکن نیست.

 بی گمان اسرائیل و لابی آن در جهان بر این محور حرکت خواهد کرد و از همه امکانات و فرصت ها برای پیش کشیدن پای ایران  استفاده و حمایتهای ایران را برجسته خواهد کرد . لذا  وجد و شعف نمایندگان مجلس, اظهارات مسئولین اعم از نظامی و غیر نظامی ، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه، تجمع و پایکوبی و پخش شیرینی  و حرکاتی از این قبیل در آنسو در راستای  تقویت فرضیه حمایت ایران از این عملیات استفاده خواهد شد.   

گرچه هنوز یک روز بیشتر از این حرکت عظیم فلسطینی ها نگذشته و ظاهراً این قصه سر دراز دارد  اما منافع ملی ایجاب می کند که برخلاف  جنگ روسیه و اوکراین که پای ایران در حمایت از روسیه به این بحران کشیده شده ، عقلای قوم با هوشیاری ضمن ادامه حمایت از حقوق فلسطینیان در مجامع منطقه ای و جهانی از هرگونه حرکتی که به سیبل شدن ایران در برابر حملات اسرائیل منجر شود جدا اجتناب کنند.  ایران به اندازه کافی با مشکلات داخلی و منطقه ای و جهانی مواجه است لذا بحران دیگری بر آن تحمیل نکنیم که خارج از توان و ظرفیت آن است.

بیم آن دارم که  این اقدام حماس و جهاد اسلامی در وارد کردن  ضربه مهلک به اسرائیل  بهانه ای در دست دولت افراطی نتانیاهو و تندروهای آمریکا توام با شیطنت بدخواهان منطقه ای و جهانی ایران قرار دهد و تیرهای بلا بر پیکر سرزمین ما فرود آید . پروردگار  این سرزمین را از جنگ و دشمنی و دروغ  دور نگاه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.