جمهوری آذربایجان اعلام کرد که در جریان عملیات نظامی این کشور در منطقه قره باغ در هفته گذشته 192 نظامی آذربایجانی کشته شدند.

به گزارش جماران به نقل از   روسیا الیوم، وزارت بهداشت جمهوری آذربایجان اعلام کرد که در جریان عملیات نظامی این کشور در منطقه قره باغ  در هفته گذشته 192 نظامی آذربایجانی کشته شدند.

در بیانیه وزارت بهداشت جمهوری آذربایجان آمده است که در این عملیات نظامی 511 نظامی دیگر نیز زخمی شدند.

در این بیانیه آمده است که 180 نظامی وابسته به وزارت دفاع و 12 نیروی امنیتی وابسته به وزارت کشور در این عملیات کشته شدند.

وزارت بهداشت آذربایجان تأکید کرد که در این عملیات همچنین یک غیرنظامی کشته شد.

به دنبال این عملیات نظامی، جمهوری آذربایجان کنترل کامل بر منطقه جدا‌شده قره‌باغ - که حدود ۳۰ سال توسط جدایی‌طلبان اداره می‌شد، را به دست آورد.

پس از موافقت نیروهای جدایی‌طلب برای کنار گذاشتن سلاح، هزاران نفر از ارامنه به دنبال خروج از منطقه و سفر به ارمنستان هستند.

وضعیت قره‌باغ کوهستانی حتی پس از برگزاری دو دور مذاکره جمهوری آذربایجان با مقامات جدایی‌طلب همچنان نامشخص است.

از سوی دیگر، به گفته مقام های ارمنستان تا کنون بیش از 120 هزار نفر از ساکنان ارمنی قره باغ کوهستانی این منطقه را از بیم حملات جمهوری آذربایجان ترک کرده اند.

خانواده‌های ارمنی گرسنه و خسته در حال فرار از خانه‌های خود در قره‌باغ کوهستانی پس از پیروزی جمهوری آذربایجان بر نیروهای جدایی‌طلب در این منطقه هستند.به  گزارش الجزیره،  ارمنی های قومی قره باغ کوهستانی - بخشی از آذربایجان که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی خارج از کنترل باکو بود - این هفته پس از شکست نیروهای جدایی طلب در یک عملیات برق آسا توسط ارتش آذربایجان، شروع به فرار به ارمنستان کردند.

 تیگران خاچاتریان، معاون نخست وزیر ارمنستان، می گوید که حداقل 30هزار نفر  از 120000 ارمنی قومی که قره باغ کوهستانی را خانه می خوانند، در حال حاضر وارد ارمنستان شده اند و صدها خودرو و اتوبوس مملو از وسایل در جاده کوهستانی در حال حرکت هستند.  برخی از آنها در پشت کامیون های روباز فرار کردند، برخی دیگر با تراکتور.

در میان گروهی که به تازگی وارد ارمنستان شدند، مادربزرگی به چشم می خورد که به الجزیره می گوید  با ماشین قدیمی دامادش با شش نفر که داخل آن بودند وارد ارمنستان شده است. او گفت که 77 کیلومتر (48 مایل) رانندگی 24 ساعت طول کشیده و او در این مدت هیچ غذایی نخورده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی قره باغ
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.