حدود 1500 پرسنل نظامی ایالات متحده در این رزمایش شرکت می کنند که از بیشترین تعداد نیروهای آمریکایی از زمان انقلاب مصر در سال 2011 و کودتای 2013 متعاقب آن است. این رزمایش نشان دهنده اتکای دوچندان دولت جو بایدن به قاهره در منطقه است.

به گزارش جماران، المانیتور درباره افزایش همکاری های نظامی واشنگتن با قاهره نوشت: پنتاگون سهم خود را در مانورها و عملیات های نظامی  منظم با مصر افزایش داده است. این در حالی است  که دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده با فشار زیادی از سوی دموکرات‌ها در کنگره برای کاهش بودجه نظامی به قاهره در پاسخ به نقض گسترده حقوق بشر مواجه است.

هفته گذشته ایالات متحده و مصر  با پیوستن قطر و هند برای اولین بار تمرینات نظامی مشترک خود را آغاز کردند. همزمان باید در نظر داشت که واشنگتن بیش از پیش به دنبال تقویت روابط نظامی در سراسر خاورمیانه است. به گفته ارتش مصر این رزمایش دوسالانه، که آغاز آن به سال 1981 و پس از امضای توافقنامه کمپ دیوید برمی گردد، شامل شرکت کنندگان و ناظرانی از حدود 34 کشور است و نیروهای 19 کشور به طور فعال در آن شرکت می کنند.

حدود 1500 پرسنل نظامی ایالات متحده در این رزمایش شرکت می کنند که از بیشترین تعداد نیروهای آمریکایی از زمان انقلاب مصر در سال 2011 و کودتای 2013 متعاقب آن است. این رزمایش نشان دهنده اتکای دوچندان دولت جو بایدن به قاهره در منطقه است.

سرهنگ تروی گارلوک، سخنگوی فرماندهی مرکزی ایالات متحده، به المانیتور گفت که «رویداد ستاره درخشان» امسال نمایشی از مشارکت مهم امنیتی استراتژیک بین ایالات متحده و مصر است.»

چرا این رزمایش مهم است

بر اساس ارقامی که سنتکام منتشر کرده ، تعداد پرسنل آمریکایی شرکت کننده در این رزمایش بیش از دو برابر تمرین قبلی ستاره درخشان در طول همه گیری ویروس کرونا در سال 2021 است. همچنین تقریباً دو برابر بیشتر از دوره دولت ترامپ در سال 2018 است. این رزمایش در دولت باراک اوباما در واکنش به اقدام های داخلی عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در کودتای نظامی و سرکوب مخالفان به حالت تعلیق درآمده بود.

افزایش نقش ایالات متحده در رزمایش ستاره درخشان تنها چند هفته قبل از اینکه دولت بایدن با ضرب الاجل تحمیل شده توسط کنگره برای تصمیم گیری در مورد عدم پرداخت 320 میلیون دلار از کمک نظامی سالانه 1.3 میلیارد دلاری به مصر به دلیل تداوم سوء استفاده از سوی مقامات مصری مواجه شود، رخ می دهد.

دموکرات‌ها در هر دو مجلس کنگره در حال افزایش فشار بر دولت برای عدم پرداخت 320 میلیون دلار در سال جاری هستند، زیرا گروه‌های حقوقی می‌گویند که دستور عفو مورد ادعای سیسی برای زندانیان سیاسی تحت الشعاع موج های جدید دستگیری مخالفان و فعالان سیاسی قرار گرفته است. گروه های حقوق بشری قتل های فراقانونی، ناپدید شدن اجباری، محاکمه های  ساختگی و سرکوب مصریان در خارج از کشور را که توسط دولت سیسی انجام می شود مستند کرده اند.

گروهی از دموکرات‌های سنا ماه گذشته در نامه ای به  آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نوشتند: «به ازای هر زندانی سیاسی که آزاد شده است، مصر سه نفر دیگر را بازداشت کرده است. همانطور که تصمیم دولت مبنی بر خودداری بخشی از تخصیص 1.3 میلیارد دلاری مصر نشان می‌دهد، روابط امنیتی دوجانبه می‌تواند در سطح کمتری از کمک‌ها و در عین حال حفظ ارزش‌های ما حفظ شود.»

تقویت ائتلاف منطقه ای

وعده کمپین انتخاباتی جو بایدن برای رهبری یک سیاست خارجی مبتنی بر احترام به رعایت حقوق بشر به تصمیم دولت او برای کاهش نقش خود در خاورمیانه به منظور مقابله با چین در حال رشد، تأثیر گذاشته است. دولت پنتاگون را موظف به تقویت همکاری دفاعی و اطلاعاتی میان کشورهای عربی و اسرائیل به عنوان بخشی از سنگر منطقه ای برای مهار ایران در غیاب نیروهای بزرگ آمریکایی کرده است.

واشنگتن در سالهای اخیر در اقدامی نادر پس از کودتای سیسی در سال 2013،  به طور فزاینده‌ای به نفوذ دیپلماتیک و اطلاعاتی مصر برای رفع درگیری‌ها در لیبی و بین گروه‌های فلسطینی در غزه و اسرائیل تکیه کرده است. اواخر سال گذشته، قاهره مسئولیت یک گروه ویژه امنیتی دریایی را که به تازگی در حال گشت زنی در دریای سرخ بود، بر عهده گرفت. در همین حال، مصر به نیروی دریایی ایالات متحده دسترسی ممتازی به کانال سوئز داده و این امکان را به آن می دهد تا به بحران های خلیج فارس که می تواند به اقتصاد جهانی آسیب برساند و روابط استراتژیک ایالات متحده در منطقه را بیشتر تخریب کند، سریعتر پاسخ دهد.

عملیات ستاره درخشان به عنوان محلی برای ارتش ایالات متحده برای آموزش نیروهای مصر در مبارزه با تروریسم، ضد شورش و سایر اشکال جنگ های نامنظم و متعارف عمل می کند و در عین حال توانایی های خود را برای کشورهای دیگر که برای اولین بار در دهه 1990 به تمرینات پیوستند، نشان می دهد.

اسرائیل طی سال گذشته و در بحبوحه فشار مجدد دولت بایدن برای عادی سازی شرایط، در چند تمرین نظامی با همسایگان عرب شرکت کرده است، اما در مراسم امسال شرکت نمی کند.

قطر برای اولین بار در سال جاری، در جدیدترین نشانه گرم شدن بین دوحه و همسایگانش پس از محاصره چهار ساله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین علیه این کشور در سال 2017، نیروهای خود را برای شرکت در این عملیات اعزام کرد.

هند بیش از 500 پرسنل خود را برای شرکت در مانور ستاره درخشان اعزام کرد . ایالات متحده در تلاش است تا هند را به عنوان قدرت در حال رشد آسیای جنوبی به همکاری اقتصادی نزدیکتر با کشورهای خاورمیانه در راستای تلاش برای خنثی کردن نفوذ فزاینده چین وارد کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.