نشست روز دوشنبه روسای جمهور ترکیه و روسیه در سوچی در بحبوحه تلاش های بین المللی برای اصلاح طرح غلات دریای سیاه برگزار می شود.

به گزارش جماران،  رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه قرار است روز دوشنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور دیدار کند تا بتواند او  را برای پیوستن مجدد به قرارداد غلات دریای سیاه که مسکو در ماه ژوئیه از آن جدا شد، متقاعد کند.

به گزارش الجزیره، این دیدار که قرار است در سوچی در سواحل جنوبی روسیه برگزار شود، پس از هفته ها گمانه زنی درباره زمان و مکان دیدار رهبران دو کشور صورت می گیرد.  اردوغان پیشتر گفته بود پوتین در ماه آگوست به ترکیه سفر خواهد کرد.  اما نکته های کلیدی درباره این دیدار:

چرا روسیه از قرارداد غلات خارج شد؟

دریای سیاه

کرملین حدود شش هفته پیش از تمدید قرارداد غلات خودداری کرد.  این قرارداد - که در جولای 2022 با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه انجام شد - به نزدیک به 33 میلیون تن غلات و سایر کالاها اجازه می داد تا سه بندر اوکراین را با وجود تهاجم روسیه به سلامت ترک کنند.

با این حال، روسیه پس از ادعای عدم رعایت توافق موازی که وعده رفع موانع بر سر راه صادرات مواد غذایی و کود روسیه را می داد، از آن خارج شد.  روسیه همچنین شکایت کرد که محدودیت‌ها در کشتیرانی و بیمه تجارت کشاورزی آن را با مشکل مواجه کرده است، هرچند که از سال گذشته مقادیر بی‌سابقه گندم صادر کرده است.

چرا ترکیه این معامله را جوش داد؟

 از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از این ابتکار عمل خارج شد، اردوغان بارها متعهد شده است که ترتیباتی را تمدید کند که به جلوگیری از بحران غذایی در بخش‌هایی از آفریقا، خاورمیانه و آسیا کمک کرد.  هاکان فیدان ، وزیر امور خارجه ترکیه روز جمعه در مسکو با سرگئی شویگو ، وزیر دفاع روسیه دیدار کرد و در یک نشست خبری در پایتخت روسیه در روز پنجشنبه  به خبرنگاران گفت که احیای توافق برای جهان مهم است. اوکراین و روسیه تامین کنندگان اصلی گندم، جو، روغن آفتابگردان و سایر کالاهایی هستند که کشورهای در حال توسعه به آنها نیاز دارند.

رئیس جمهور ترکیه  در طول جنگ 18 ماهه اوکراین روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین داشته است. ترکیه پس از تهاجم روسیه به تحریم های غرب علیه روسیه نپیوسته و به عنوان یک شریک تجاری اصلی و مرکز لجستیکی برای تجارت خارجی روسیه ظاهر شده است. با این حال، ترکیه که عضو ناتو است با  ارسال تسلیحات به اوکراین ، ملاقات با ولودیمیر زلنسکی ، رئیس جمهور اوکراین  و حمایت از تلاش کی یف برای پیوستن به ناتو عملا از اوکراین حمایت کرده است.

خواسته های روسیه چیست؟

نشست سوچی به دنبال مذاکرات وزرای خارجه روسیه و ترکیه در روز پنجشنبه برگزار می‌شود که طی آن روسیه فهرستی از اقداماتی را که غرب باید برای از سرگیری صادرات اوکراین در دریای سیاه انجام دهد، ارائه کرد.  قیمت گندم آمریکا روز جمعه، یک روز پس از آن که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که  مسکو هیچ نشانه ای مبنی بر دریافت تضمین های لازم برای احیای توافق غلات نمی بیند، افزایش یافت . رئیس جمهور ترکیه تاکنون با همتای روس خود مدارا کرده و تلاش کرده با او همدردی کند.

اردوغان در ماه ژوئیه گفت که پوتین «انتظارات خاصی از کشورهای غربی» در مورد این توافق دارد و «برای این کشورها ضروری است که در این زمینه اقدام کنند».

 آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اخیراً «پیشنهادهای ملموس» را برای سرگیی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ارسال کرد که هدف آن رساندن صادرات روسیه به بازارهای جهانی و اجازه از سرگیری طرح دریای سیاه است.  البته وزیر خارجه روسیه اعلام کرده  که مسکو از این نامه راضی نیست.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه اخیرا  با تشریح تلاش‌های «شدید» ترکیه برای احیای این توافق، گفت: ما در قالب یک فرآیند تلاش می کنیم موقعیت و درخواست‌های روسیه را بهتر درک کرده و به آنها پاسخ دهیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.