المانیتور می نویسد :با توجه به وضعیت ناامید کننده فزاینده در کرانه باختری، چشم انداز رو به افول برای راه حل دو کشوری، فروپاشی توافق هسته ای ایران و چالش چین، دیپلماسی آمریکا و عربستان از هر زمان دیگری حیاتی تر است.

به گزارش جماران به نقل از المانیتور، محمد بن سلمان، ولیعهد و نخست‌وزیر عربستان پیشنهاد کرده در صورتی که تشکیلات خودگردان بتواند گروه‌های شبه‌نظامی(گروه های مقاومت) در کرانه باختری را سرکوب کند، کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین را از سر خواهد گرفت. پیش از این اکسیوس در گزارشی خبر داده بود که تشکیلات خودگردان، به نوبه خود، مایل است از دیپلماسی با میانجیگری ایالات متحده بین اسرائیل و عربستان سعودی حمایت کند، در صورتی که اسرائیل از کنترل شهرهای کرانه باختری دست بردارد و شهرک های یهودی نشین ساخته شده در این منطقه را تخریب یا تخلیه کند. در صورت برداشته شدن این گام‌های بالقوه که تغییردهنده بازی هم هستند، درگیری اسرائیلی ها و فلسطینی ها در مرکز دیپلماسی منطقه‌ای قرار می گیرد که عادی سازی رابطه سعودی با تل آویو بخشی از آن خواهد بود.

نویسنده این مطلب برای المانیتور با مثبت خواندن این گام ها می نویسد: سود دیپلماسی آمریکا و عربستان این روزها به طور کامل به نمایش گذاشته شده است.  البته باید در نظر داشت که نخستین سال حضور جو بایدن ، رئیس جمهور ایالات متحده در کاخ سفید برای ریاض و واشنگتن پرتنش بود . تصور اینکه هر نوع دیپلماسی در خاورمیانه – چه اسرائیلی ها و فلسطینی ها، چه ایران و چه چین – بدون روابط سیال ایالات متحده و عربستان سعودی در حال حرکت باشد، دشوار است.  

آخرین تهاجم به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، راه نجاتی می دهد، اما او را نیز در تیررس تحولات قرار می دهد. تعامل و پیشنهاد عربستان به محمود عباس در حالی مطرح شده که او  در بحبوحه تغییر رهبران فلسطینی و عدم محبوبیت گرفتار شده است. وضعیت محبوبیت عباس در  کرانه باختری که فضای بسیار متشنجی را تجربه می کند به ویژه در اردوگاه های نابلس و جنین بسیار نامناسب و به اصطلاح به بندی آویزان است.

توجه به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز معطوف شده است. او به شدت به دنبال برقراری رابطه خود با عربستان و تبدیل کردن آن به میراثش است. عربستان سعودی از ایالات متحده  بسته‌های بیشتر و حتی بهتر تسلیحاتی ، یک توافق امنیتی و یک توافق هسته‌ای غیرنظامی می خواهد که همه آنها به مجوز کنگره نیاز دارد.

در این سوی میدان وضعیت برای نتانیاهو در داخل هم آسان نیست.  در حالی که او مایل بود خواسته‌های شرکای تندرو خود در ائتلاف را در مورد لایحه اصلاحات قضایی تفرقه‌انگیز بپذیرد، اکنون باید با مخالفت صریح آنها با هرگونه امتیازی به فلسطینی‌ها مقابله کند. موافقت با توقف الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری، همان‌طور که نتانیاهو با دولت راست میانه انجام داد تا توافق‌نامه آبراهام را در سال 2020 تضمین کند، یک چیز است. برچیدن شهرک‌ها و واگذاری اراضی به تشکیلات خودگردان، با یک دولت راست افراطی نشسته در تل آویو آن هم  در جریان افزایش حملات فلسطینی‌ها به اسرائیلی‌ها (35 اسرائیلی تا کنون در سال جاری کشته شده‌اند)، مورد دیگری است.  

المانیتو در ادامه با اشاره به اینکه همه متوجه مشکلات پیش رو برای بستن توافق بر سر عادی سازی رابطه اسرائیل و عربستان هستند می نویسد:  واشنگتن و ریاض، و در نتیجه تل آویو و رام الله با هم گفت و گو دارند.  با توجه به وضعیت ناامید کننده فزاینده در کرانه باختری، چشم انداز رو به افول برای راه حل دو کشوری، فروپاشی توافق هسته ای ایران و چالش چین، دیپلماسی آمریکا و عربستان از هر زمان دیگری حیاتی تر است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.