دولت بایدن برای به سرانجام رساندن توافق عادی سازی رابطه اسرائیل و عربستان با یک نبرد سخت مواجه است.

به گزارش جماران به نقل از وب سیاست اکسیوس، مقام های دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده به مقام های اسرائیلی اعلام کردند که معامله بزرگ با سعودی‌ها باید شامل امتیازاتی به فلسطینی‌ها باشد.

چهار مقام آمریکایی و یک منبع آگاه به این موضوع در دولت بایدن به اکسیوس گفتند که واشنگتن به دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل اعلام کرده که باید به عنوان بخشی از هرگونه معامله احتمالی با عربستان سعودی که شامل عادی سازی روابط بین پادشاهی و اسرائیل باشد، امتیازات قابل توجهی به فلسطینی ها بدهد.

چرا این موضوع مهم است

دستیابی به توافقی که شامل توافق صلح عربستان و اسرائیل باشد، یک دستاورد تاریخی در حوزه سیاست خارجی برای رئیس جمهور بایدن خواهد بود . دولت در حال تلاش برای دستیابی به توافق قبل از پایان سه ماهه اول سال آینده میلادی است، زمانی که انتظار می رود مبارزات انتخاباتی بایدن شروع شده و این مسئله بتواند به بخشی از کارنامه دستاوردهای چهار سال ریاست جمهوری او اضافه شود.

دولت بایدن برای به سرانجام رساندن توافق عادی سازی رابطه اسرائیل و عربستان با یک نبرد سخت مواجه است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، در مورد برداشتن هر گونه گام مهمی در قبال فلسطینی ها محتاط است.  انجام این کار احتمالاً احزاب راست افراطی را که بخشی از ائتلاف او هستند خشمگین کرده و در نتیجه خطر سقوط دولت او را تهدید خواهد کرد.

پشت صحنه چیست؟

 ران درمر، وزیر امور استراتژیک رژیم اسرائیل، هفته گذشته برای گفتگو با مقام های امریکایی درباره معامله بزرگ سعودی و اسرائیل در کاخ سفید و وزارت امور خارجه حاضر شد.

چهار مقام فعلی و سابق ایالات متحده به آکسیوس گفتند که هم جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و هم تونی بلینکن، وزیر امور خارجه، با درمر درباره نیاز به امتیازدهی اسرائیل به فلسطینی‌ها  به عنوان بخشی از هرگونه معامله با عربستان گفت و گو کرده اند.  

دو مقام آمریکایی گفتند که بلینکن به درمر گفته که اگر دولت اسرائیل فکر می‌کند که مجبور به دادن چنین امتیازی نیست، سخت در اشتباه است. وزیر خارجه ایالات متحده به مقام اسرائیلی یادآوری کرده که عربستان سعودی باید به جهان عرب و اسلام نشان دهد که در ازای یک توافق عادی سازی، دستاوردهای قابل توجهی از اسرائیل در مورد فلسطینی ها دریافت کرده است.

به گفته منابع آگاه،  سالیوان همچنین به درمر گفت که بایدن می‌خواهد از حمایت گسترده دموکرات‌های کنگره برای یک توافق بزرگ با عربستان سعودی برخوردار شود و برای انجام این کار، اسرائیل باید گام های جدی  در قبال فلسطینی ها بردارد.

بسیاری از دموکرات‌های سنا که باید در مورد بخش‌هایی از هر توافق بزرگی رای دهند، به شدت از دولت سعودی یا اسرائیل یا هر دو انتقاد می‌کنند.

به گفته دو مقام آمریکایی و یک منبع آگاه در مورد این موضوع، درمر در گفتگوهای خود با بلینکن و سالیوان در مورد امتیازات احتمالی اسرائیل برای فلسطینیان اظهار نظر چندانی نداشت. درمر به سالیوان گفت که امتیاز اسرائیل این است که آماده پذیرش برنامه هسته ای غیرنظامی در عربستان سعودی است.

توافق در چه مرحله ای است؟

جیک سالیوان در جلسه ای با خبرنگاران در روز سه شنبه گذشته اعلام کرد  که هنوز راه زیادی برای رسیدن به نقطه توافق بزرگ میان اسرائیل و عربستان باقی مانده است. در حال حاضر چندین موضوع حل نشده باقی مانده است، از جمله یک معاهده دفاعی احتمالی بین واشنگتن و ریاض و حمایت احتمالی ایالات متحده از برنامه هسته ای غیرنظامی که شامل غنی سازی اورانیوم در خاک عربستان می شود.

سه مقام فعلی و سابق ایالات متحده گفتند که شاید نتانیاهو  برای دیدار با بایدن در هفته سوم سپتامبر به کاخ سفید دعوت شود.  دولت بایدن تایید نکرده است که دیدار او  و نتانیاهو در کاخ سفید در چه زمانی برگزار می شود. به گفته یک منبع مطلع، چنین نشستی احتمالاً بر تأکید بر لزوم امتیاز دادن اسرائیل به فلسطینیان در هر معامله عادی سازی آینده با عربستان سعودی متمرکز خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.