پنج عضو بریکس در مورد اینکه آیا می‌خواهند از اعضای جدید در این ائتلاف استقبال کنند یا خیر اختلاف نظر دارند و اگر از گسترش گروه حمایت کنند، در مورد معیارهای پذیرش تفاوت‌هایی وجود دارد.

به گزارش جماران به نقل از المانیتور، پانزدهمین اجلاس سالانه بریکس روز سه شنبه در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی آغاز شد، جایی که مقامات ارشد پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور - برزیل، چین، هند، روسیه و آفریقای جنوبی - دیدار  و درباره گسترش این گروه -که اغلب به عنوان یک جایگزین برای هژمونی غرب تلقی می شود- گفتگو خواهند کرد.  

رهبران همه اعضای بریکس، به غیر از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که به دلیل تهاجم کشورش به اوکراین تحت حکم بازداشت بین المللی قرار دارد، در این اجلاس به شکل حضوری شرکت خواهند کرد.  ولادیمیر پوتین به صورت مجازی حضور خواهد داشت و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه او شخصاً در پایتخت آفریقای جنوبی حضور خواهد داشت .

در این اجلاس، رهبران بلوک بریکس درباره بانک توسعه جدید مستقر در چین (NDB) یا به اصطلاح بانک بریکس بحث خواهند کرد.   وام دهنده شامل اعضای بریکس خواهد شد  و همچنین بنگلادش، مصر و امارات متحده عربی از جمله سهامداران آن هستند . در آخرین روز اجلاس در روز پنجشنبه،  در مورد پذیرش اعضای جدید در بریکس صحبت خواهد کرد. پنج عضو بریکس در مورد اینکه آیا می‌خواهند از اعضای جدید در این ائتلاف استقبال کنند یا خیر اختلاف نظر دارند و اگر از گسترش گروه حمایت کنند، در مورد معیارهای پذیرش تفاوت‌هایی وجود دارد.

 به گفته نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی، حدود 67 رهبر در سراسر آفریقا، آمریکای لاتین، آسیا و دریای کارائیب به این اجلاس دعوت شده اند. چین، روسیه و رئیس بریکس - آفریقای جنوبی-  همگی از گسترش این بلوک حمایت می کنند و به دنبال افزایش نفوذ سیاسی و اقتصادی خود هستند. با این حال برزیل به این توسعه بدبین و هند بلاتکلیف است.

به گفته آفریقای جنوبی، بیش از 40 کشور برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده اند. برخی مقاصد خود را به صورت علنی و برخی دیگر به صورت خصوصی بیان کرده اند. اعضای جدید امیدوارند از نفوذ سیاسی و اقتصادی این گروه که در حال حاضر بیش از 42 درصد از جمعیت جهان و حدود 26 درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می دهد، بهره مند شوند.

کدام کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به دنبال پیوستن به بریکس هستند؟

 الجزایر:  این کشور آفریقای شمالی که غنی از هیدروکربن است در ماه ژوئیه برای پیوستن به بریکس درخواست داد و 1.5 میلیارد دلار به NDBبانک بریکس در قالب ارائه درخواست سهامدار شدن کمک کرد. الجزایر متحد نزدیک چین، روسیه و آفریقای جنوبی است.

بحرین:  بلومبرگ در ماه آوریل گزارش داد که پنج کشور عربی از جمله بحرین به دنبال پیوستن به این گروه هستند. به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه تاس، مصر یکی از سهامداران بانک بریکس است و یک مقام ارشد مصری  در 19 آگوست تأیید کرد که این کشور  دارد درخواستی برای پیوستن به بریکس ارائه دهد. وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز چند روز قبل ابراز تمایل مصر برای پیوستن به بریکس را تایید کرد.

کویت : به گفته وزیر خارجه آفریقای جنوبی، کویت نیز درخواستی برای آغاز پروسه عضویت خود در بریکس داده است.

ایران : مقامات ایرانی تمایل کشورشان برای پیوستن به این اتحادیه را تایید کرده‌اند و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در سفر اخیر خود به این کشور، در این باره با همتای آفریقای جنوبی خود صحبت کرد.

فلسطین : وزیر خارجه آفریقای جنوبی در یک نشست خبری در 9 آگوست تایید کرد که دولت فلسطین رسماً درخواست عضویت در بریکس را داده است.

عربستان سعودی:  رئیس مجمع بین المللی بریکس  در ماه  ژوئیه اعلام کرد که پادشاهی سعودی علاقه مند به پیوستن به این گروه است.

تونس:  محمود بن مبروک، سخنگوی حزب حامی رئیس جمهور قیس سعید ، در ماه آوریل اعلام کرد که کشورش می خواهد به بریکس بپیوندد.

ترکیه: رئیس مجمع بین المللی بریکس  در 14 جولای اعلام کرد که ترکیه در حال مذاکره برای پیوستن به بریکس است.  

امارات متحده عربی:  امارات  رابطه نزدیکی با روسیه و چین دارد و یکی از کشورهای خلیج فارس است که خواهان پیوستن به بریکس است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی بریکس

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.