گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح شد؛

چرا حضور آمریکا در خلیج فارس و عراق پر رنگ تر شده است؟/ یک کارشناس سیاست خارجی پاسخ می دهد

یک کارشناس سیاست خارجی معتقد است، آمریکایی ها برنامه ای برای جنگ در منطقه ندارند؛ اما با افزایش نظامیان در عراق و خلیج فارس می خواهند امارات و عربستان را به حمایت هایشان دلگرم کنند و پیام به سایر کشورها هم بدهند که هنوز بر منطقه تسلط دارند

پایگاه خبری جماران: هدف آمریکا از تحرکات جدید در منطقه چیست؟ این پرسش مهمی است که از یک کارشناس سیاست خارجی پرسیدیم.

سیدعلی حسینی در باره حضور نیروهای آمریکایی در منطقه و سفر وزیر دفاع عراق به آمریکا، به خبرنگار جماران گفت: اخیرا آمریکایی ها حدود 2500 نظامی جدید وارد عراق کرده اند و کاروانی از نیروهای نظامی شان از اربیل به موصل مشاهده شده است. در بخش هایی از مرز سوریه و عراق هم نیروی جدید مستقر کرده اند. حتی در بخش هایی از استان بغداد هم نیروهایی از آمریکا تحرکاتی داشته اند.  و همین تحرکات باعث شده است که نیروهای حشد الشعبی و نیروهای دیگر منطقه، سطح هوشیاری خود را افزایش دهند. ضمن این که آنها قرار است طی روزهای آینده در منطقه المیادین سوریه اقدام به برگزاری مانور نظامی داشته باشند.

این کارشناس حوزه سیاست خارجی ادامه داد: یکی از علت های این حضور می تواند واکنش به کم تحرکی آمریکایی ها در سال های اخیر در منطقه باشد. آمریکایی ها می خواهند آن حضور کمرنگشان را جبران کنند. از سویی با توجه به فعال شدن برخی نیروهای کشورهای منطقه ای در عراق و سوریه مثل ترکیه و نیرو های منتسب به ایران و تحرکات سیاسی نیروهای فرامنطقه ای مثل چین، آمریکا می خواهد پیامی به این نیروها بدهد که در منطقه حاضر است و همچنان بر منطقه سلطه دارد.
وی تصریح کرد: در واقع آمریکا می خواهد دوباره نقش پر رنگ تری در غرب آسیا داشته باشد، اما این به معنای وقوع جنگی جدید در منطقه نیست. البته با توجه به پاندمی کرونا، یکی از دلایل حضور کمرنگ آمریکایی ها در منطقه، شیوع این بیماری بود که حالا با توجه به فروکش کردن آن، حضور آمریکایی ها در منطقه را هم پر رنگ تر می بینیم.  
حسینی گفت: نفس حضور آمریکایی ها در منطقه به خصوص اعزام تفنگدار به خلیج فارس بیشتر از آن که با هدف تهدید کشورها باشد، حاوی پیام حمایت از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به خصوص بحرین، عربستان و امارات است و این که آنها را همچنان دلگرم به تأمین امنیت توسط آمریکا باشند و نیز این که هشداری به چین است تا احساس نکند که آمریکایی ها میدان را خالی کرده اند.

به گفته حسینی، یکی دیگر از اهداف اصلی این تحرکات قطع ارتباط بین ایران از طریق عراق به سوریه است که احتمال تنش و درگیری با نیروهای همسو با ایران را افزایش می دهد. در این زمینه ایران ضمن حفظ این راه های ارتباطی باید با درایت و پرهیز از درگیر شدن از این مرحله عبور کند ،جغرافیای مرز های عراق و سوریه هیچگاه قابل کنترل نبوده و نخواهد بود.

وی درباره ارتباط تصمیم جدید آمریکا با انتخابات در این کشور گفت: کم شدن حضور آمریکایی ها در منطقه همواره یکی از بهانه های جمهوری خواهان برای حمله به دموکرات ها بوده و جمهوری خواهان حزب مقابل را متهم می کردند که عرصه را برای جولان چین خالی کرده اند. تحرکات جدید آمریکایی ها توسط دموکرات های حاکم، با این هدف است که نشان دهد انتقادهای جمهوری خواهان موضوعیت ندارد.

حسینی درباره این که چه پیشنهادی به دولتمردان ایرانی با توجه به حضور پر رنگ تر آمریکایی ها در منطقه دارید؟ گفت: دولتمردان و دست اندرکاران کشورمان باید ضمن حفظ اقتدار و پاسداشت حفظ سرزمینی و حقوقی کشور باید مراقبت کنند که بهانه ای به دست آمریکایی ها برای ایجاد تنش نیفتد. باید مراقب بود همه حرکت هایمان طبق قوانین بین المللی باشد و ما برای آن حرکت ادله های محکم بین المللی داشته باشیم و اجازه ندهیم کارهای خودسرانه و یا عملکرد آتش به اختیارهای رده های پایین بهانه به بیگانگان بدهد. هر اقدامی در منطقه باید مطابق تصمیم گیری های کلان کشوری و فرماندهی صحیح میدانی باشد.

این کارشناس سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که این اتفاق چه تاثیری بر حضور روسیه و چین در منطقه دارد؟ گفت: روسیه در عراق دستش کوتاه و در سوریه دراز است؛ این اقدامات آمریکا تاثیر چندانی بر روس ها در سوریه ندارد. چین هم اصولا وارد هیچ تنش نظامی در غرب آسیا نشده و در کوتاه و میان مدت نخواهد شد. رویه چین حضور در بازار است که در عراق بیشترین سود را از فروش انواع کالاهای خرد و کلان تا پروژه های نفتی وساختمان سازی دارد و ساخت شهرک های مسکونی و مدرسه سازی نمونه هایی از آن است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است برنامه ای در آینده هدف این اقدام آمریکا باشد؟ گفت: هر اقدام غیر مترقبه ای در این منطقه می تواند جنگی را شعله ور کند، اما در حال حاضر نه اسراییل و نه آمریکا به دنبال جنگ در منطقه نیستند. البته امکان عملیات های ویژه نظامی برای به رخ کشیدن و نشان دادن بازوان نظامی وجود دارد و خواهد داشت؛ اما جنگ های گسترده متصور نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.