نماینده ایران: ما بر تعهد خود به اجرای موافقتنامه جامع پادمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس ماده سوم معاهده ثابت قدم می‌مانیم.

به گزارش جماران، محسن نذیری اصل، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی مستقر در وین، در نشست کمیته مقدماتی بازنگری معاهده عدم اشاعه هسته ای (NPT) خطاب به نمایندگان دولت های عضو، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.

نذیری در ابتدا ضمن ابراز تاسف از اینکه یکی از ارکان اساسی معاهده منع سلاح های هسته ای، یعنی خلع سلاح هسته ای، علیرغم تمایل شدید جامعه بین المللی هنوز محقق نشده، نسبت به شکل گیری مسابقه تسلیحات هسته ای جدید در میان کشورهای دارای سلاح هسته ای هشدار داد.

او همچنین با اشاره به اینکه فرسایش سیستماتیک و عدم پایبندی به تعهدات خلع سلاح هسته ای جدی ترین تهدید برای یکپارچگی و اعتبار این معاهده است، بر نیاز ضروری به پایبندی سریع و کامل همه کشورهای دارای سلاح هسته‌ای به تعهدات ماده ششم و سایر تعهدات در زمینه خلع سلاح هسته‌ای به عنوان اولویت اصلی تاکید کرد.

نذیری همچنین سازوکارهای اشتراک تسلیحات هسته ای میان کشورهای دارای سلاح هسته ای و برخی از کشورهای فاقد سلاح هسته ای، به ویژه استقرار و میزبانی این دسته از سلاح ها در قلمرو کشورهای فاقد سلاح هسته ای در اروپا را نقض تعهدات ذیل معاهده دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران از این دسته از کشورها می خواهد تا به نگرانی های جدی اکثریت قریب به اتفاق کشورهای عضو NPT توجه کنند و به تعهدات خود در زمینه معاهده عدم اشاعه هسته ای برگردند.

نذیری در ادامه با تاکید بر تعهد قوی ایران به اهداف معاهده منع اشاعه هسته ای که مبتنی بر مبانی عقلی، قانونی و شرعی است و همچنین تاکید بر نقش آژانس در نظارت بر تعهدات مربوطه تحت NPT، افزود: ما بر تعهد خود به اجرای موافقتنامه جامع پادمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس ماده سوم معاهده ثابت قدم می‌مانیم.  بر اساس آخرین گزارش اجرای پادمان، با همکاری ایران با آژانس در زمینه پادمان مثال زدنی بوده است.

وی  با اشاره به اینکه ایران به خاطر ارائه این سطح از همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی شایسته تقدیر است، تأکید کرد:  ضروری است آژانس فعالیت‌های راستی‌آزمایی خود را بدون تبعیض، بی‌طرفانه و مستقل انجام دهد تا اعتبار خود را که بزرگترین دارایی اش است، حفظ کرده و در برابر فشارهای خارجی برای دستکاری در دستور کار خود مقاومت کند.

نذیری درخصوص برجام نیز گفت: در حالیکه که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 15 گزارش متوالی خود تایید نمود که ایران به طور کامل به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل می‌کند، آمریکا به‌طور یک‌جانبه و بدون هیچ توجیهی از این توافق خارج شد و پس از آن تمام تحریم‌های غیرقانونی خود علیه ایران را مجدداً اعمال کرد. از طرف دیگر طرف های اروپایی برجام به تعهدات خود مبنی بر جبران خسارات وارده به ایران در نتیجه تحریم‌های مجدد ایالات متحده پایبند نبودند. فلذا، ایالات متحده و اعضای اتحادیه اروپا به خاطر بی عملی در اجرای تعهداتشان ذیل برجام، مسئول وضعیت وخیم کنونی این توافق هستند.

نذیری همچنین ضمن تاکید به احترام کامل به حقوق کشورهای عضو و رعایت تعهدات مندرج در ماده 4 معاهده درخصوص ترویج استفاده صلح آمیز از انرژی و فناوری هسته ای، افزود: تحمیل اقدامات قهری یکجانبه توسط یک دولت عضو، یعنی آمریکا، علیه همکاری های هسته ای صلح آمیز غیر نظامی با برخی از کشورهای عضو دیگر، نقض فاحش تعهدات قانونی بر اساس ماده 4 معاهده است.

نماینده کشورمان در پایان نیز درخصوص وضعیت نگران کننده تسلیحات هسته ای رژیم اسرائیل عنوان داشت: جمهوری اسلامی ایران نگرانی عمیق خود را از تاخیر مداوم و طولانی در اجرای قطعنامه 1995 و برنامه اقدام 2010 در خاورمیانه ابراز می کند. رژیم اسرائیل با حمایت و کمک آمریکا با تمام ابتکارات و تلاش‌ها در زمینه ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه مخالفت کرده است. وجود صدها سلاح هسته ای در دست این رژیم تهدیدی جدی برای امنیت منطقه خاورمیانه و فراتر از آن است.

جامعه بین‌الملل باید از طرق مقتضی از این رژیم بخواهد تا از  سلاح‌های هسته‌ای دست کشیده و ضمن پیوستن به معاهده منع اشاعه، تمامی تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای خود را تحت پادمان‌های جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پروتکل الحاقی قرار داده و پاسخگو باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.