شیگتو کوندو، محقق ارشد موسسه ژاپنی اقتصادهای خاورمیانه، معتقد است که تقاضای بیشتر از شرق آسیا مانند چین، ژاپن، کره جنوبی کشورهای حاشیه خلیج فارس را در یک مزیت نسبی قرار می دهد.

به گزارش جماران، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، سه شنبه سفر خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس شامل  عربستان سعودی، امارات متحده عربی (امارات) و قطر را با این امید به پایان رساند که روابط کشورش را با مهمترین تامین کنندگان انرژی آن تضمین کند، زیرا با رشد نفوذ پکن در منطقه که رقیب توکیو محسوب می شود منابع انرژی ژاپن در معرض تهدید ژئوپلیتیک قرار دارد.

به گزارش المانیتور، ژاپن که در حال حاضر بیش از 90 درصد از عرضه نفت خود را به خاورمیانه وابسته است، از تاثیر اقتصادی جهانی جنگ روسیه علیه اوکراین که منجر به منابع انرژی کمتر قابل اطمینان و همچنین افزایش قیمت ها شده، آسیب دیده است. این کشور که یکی از اعضای گروه هفت (G-7) نیز است، نگران است که همسویی اش با غرب این پتانسیل را دارد که آن را با تامین کنندگان اولیه انرژی خود در تضاد قرار دهد و امنیت انرژی آن را به خطر بیندازد.

یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن (METI)، پیش از چهل و نهمین اجلاس سران G-7 که در ماه مه در هیروشیما برگزار شد، نگرانی و پیامدهای احتمالی تشدید تنش سیاسی بین شرق و غرب در رابطه با امنیت ژاپن را ابراز کرده و گفته بود که روابط چین با کشورهای تولیدکننده نفت خاورمیانه به قدری صمیمی خواهد شد که منجر به تشکیل اتحادها خواهد شد. به گفته وی، اگر ژاپن، که کاملاً به ایالات متحده وابسته است، به دلیل بحران تایوان، به عنوان مثال، به وضعیت جنگ با چین کشیده شود، ممکن است امکان دستیابی به نفت خاورمیانه وجود نداشته باشد.

این ترس با محدودیت‌های دیگر تامین انرژی از جمله بهبودی شرایط پس از همه‌گیری ویروس کرونا، که به طور کلی اتکای انرژی ژاپن در خاورمیانه را به 97.7 درصد در ژوئیه 2022 رساند، ترکیب می‌شود.

شیگتو کوندو، محقق ارشد موسسه ژاپنی اقتصادهای خاورمیانه، معتقد است که تقاضای بیشتر از شرق آسیا مانند چین، ژاپن، کره جنوبی کشورهای حاشیه خلیج فارس را در یک مزیت نسبی قرار می دهد. او در این باره می گوید: «اکنون رقابت بین خریداران بسیار زیاد است و کشورهای حاشیه خلیج فارس اکنون در موقعیت بسیار قوی قرار دارند، بنابراین نیازی به کاهش قیمت ندارند.»

چین قبلاً دو قرارداد گاز طبیعی مایع (LNG) با شرکت دولتی « قطر انرژی» امضا کرده است. آنها یک قرارداد 27 ساله با شرکت ملی نفت چین برای تامین 4 میلیون تن LNG در سال در ماه ژوئن و دیگری برای همان مدت و مقدار با غول نفتی چینی سینوپک در نوامبر 2022 امضا کردند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قطر که به دنبال امضای قراردادهای بیشتر است، قراردادهای کوتاه‌تر و ارزان‌تری LNG  را به کشورهای منتخب ارائه می‌کند تا مشتریان جدید را جذب کند. به عنوان نمونه قطر با بنگلادش هم قرار داد تامین 15 ساله انرژی دارد که از سال 2026 آغاز می شود. قطر به خوبی از قدرت مالی خوب ژاپن، کره جنوبی و چین مطلع است لذا ممکن است شرایط سختی را برای خریداران تعیین کند به خصوص که کیشیدا تحت فشار لابی گاز ژاپن برای تضمین قراردادهای جدید LNG است.

شیگتو کوندو، محقق ارشد موسسه ژاپنی اقتصادهای خاورمیانه می گوید که ژاپن همچنین با توجه به تنش زدایی اخیر بر سر اختلافات با ایران و قطر و جنگ در یمن،  انگیزه لازم برای تقویت همکاری با کشورهای منطقه را پیدا کرده است.

امارات متحده عربی که با 4500 نفر بیشترین تعداد مهاجران ژاپنی در خاورمیانه و شمال آفریقا را در خود جای داده است، 23 توافقنامه و یادداشت تفاهم را در حاشیه مجمع تجاری امارات و ژاپن که دوشنبه در جریان سفر کیشیدا برگزار شد، امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری های رسمی امارات، هدف از توافقات دوجانبه تقویت تجارت اقتصادی و سرمایه گذاری در زمینه های انرژی و همچنین زمینه های فناوری پیشرفته، هوش مصنوعی، فضا و حفاظت از محیط زیست است.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، ژاپن پیشرو در ارائه خدمات و محصولات انرژی تجدیدپذیر در سطح جهان است.  ژاپن اگرچه از نظر سیاسی با ایالات متحده همسو است، اما دیدگاه این کشور در مورد انتقال انرژی پاک بیشتر شبیه دیدگاه صادرکنندگان انرژی خلیج فارس است.

شیگتو کوندو، محقق ارشد موسسه ژاپنی اقتصادهای خاورمیانه در این باره می گوید: ما [ژاپن] و تولیدکنندگان نفت خلیج فارس  در حال ترویج انرژی های تجدیدپذیر هستیم، اما همچنین می خواهیم گزینه دیگری برای استفاده از سوخت های فسیلی مانند ساخت آمونیاک آبی را نیز پرورش دهیم. بنابراین ما تاکید زیادی بر فناوری ذخیره‌سازی کربن یا جذب و استفاده از کربن داریم.  بنابراین در این زمینه، ما بین ژاپن و تولیدکنندگان نفت خلیج فارس هماهنگی داریم. و این اجماع دلیلی است که ژاپن روز یکشنبه در مجموع 26 قرارداد با عربستان سعودی امضا کرد که بخشی از آن برای توسعه هیدروژن پاک، استخراج معادن و تولید آمونیاک و مشتقات آن همراه با سوخت کربن بازیافتی است.

همچنین ژاپن و شورای همکاری خلیج فارس (شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، عمان و همچنین بحرین) روز یکشنبه از سرگیری مذاکرات بر سر توافقنامه تجارت آزاد خبر دادند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی ژاپن
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.