العبدالله 25 ساله به الجزیره از جنوب شرقی ترکیه گفت: «من به اردوغان رای دادم تا از خانواده خود نیز محافظت کنم.»

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، حاتم العبدالله، یک شهروند سوری-ترکیه ، برای اولین بار در انتخابات ماه مه ترکیه که در آن  رجب طیب اردوغان، برای یک دوره پنج ساله دیگر در راس هرم قدرت ماند، رای داد.

العبدالله 25 ساله به الجزیره از جنوب شرقی ترکیه گفت: «من به اردوغان رای دادم تا از خانواده خود نیز محافظت کنم.» العبدالله، که اصالتا اهل پالمیرا سوریه است، تنها فردی از خانواده اش بود که واجد شرایط رای دادن بود، زیرا سه سال پیش به دلیل موفقیت هایش در ورزش و تحصیل، تابعیت ترکیه را دریافت کرد . او به عنوان قهرمان هنرهای رزمی و دانشجوی رشته مهندسی در دانشگاه غازی عینتاب برای  فرآیند شهروندی انتخاب شد. خانواده او با او در غازی عینتاب هستند و تحت "وضعیت حفاظت موقت" زندگی می کنند، به این معنی که آنها از نظر قانونی در برابر بازگرداندن محافظت می شوند، حتی اگر به طور غیرقانونی وارد ترکیه شده باشند. آنها اقامت قانونی و دسترسی به خدمات اولیه مانند مراقبت های بهداشتی و آموزش دارند، اما محدودیت های سفر دارند و فقط می توانند در استانی که در آن تعیین شده اند حرکت کنند.

به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، اکثریت قریب به اتفاق پناهندگان در ترکیه - 3.6 میلیون نفر - سوری هایی هستند که تحت حمایت موقت زندگی می کنند. بر اساس آمارهای دولتی، از زمان آغاز جنگ سوریه در سال 2011، حدود 200 هزار نفر تابعیت ترکیه را دریافت کرده اند.

اگرچه العبدالله زمانی که در سال 2015 به ترکیه آمد، نوجوانی بیش نبود، اما می گوید که خانواده احساس می کردند که در ابتدا با استقبال خوبی مواجه شدند، زیرا سوری ها و ترک های جنوب شرقی فرهنگ و سنت های مشابهی دارند. وضعیت به تدریج به دلیل گسترش بحران اقتصادی که شاهد تورم فزاینده و سقوط پول ترکیه بود، بدتر شد، که به نوبه خود به افزایش احساسات ضد مهاجر در میان مردم ترکیه کمک کرد. برخی از ترک‌هایی که می‌شناسم به من گفتند که اردوغان به خاطر آرای ما پیروز شد. اما آرای مردم سوریه تنها 0.2 درصد است و اردوغان با اختلاف 4 درصدی پیروز شد.

حداقل [در زمان اردوغان] احساس می‌کنم می‌توانم مانند یک ترک در سیاست ترکیه شرکت کنم، نه فقط به عنوان یک سوری. بسیاری از ما احساس می کنیم که بخشی جدایی ناپذیر از این کشور هستیم زیرا عمدتاً در اینجا بزرگ شده ایم و چیز زیادی از سوریه به یاد نمی آوریم. ما مانند ترک ها در اینجا زندگی می کنیم ، ما برای اقتصاد ترکیه مفید هستیم و اینجا هستیم که بمانیم، نه برای ایجاد مشکل برای این کشور.

آرامش فراگیر

یک روز پس از دور دوم، احساس آرامش محسوسی در خیابان های یکی از محله های سوریه نشین  غازی عینتاب که مملو از مغازه هایی با تابلوهای ترکی و عربی است، احساس می شد.

مصطفی کارا علی، عکاسی از حلب که در سال 2018 با همسر و دو دختر خردسالش به ترکیه نقل مکان کرد، در مقابل مغازه‌ای که معمولا دسرهای سوری می‌خرد،  گفت: «آرام شدم، اما فقط در تئوری. بسیاری از نیم میلیون سوری در غازی عینتاب - واقع در قلب منطقه جنوب شرقی که به شدت تحت تاثیر زمین لرزه های 6 فوریه قرار گرفته است - وقتی اردوغان در اینجا با 62.7 درصد آرا برنده شد، علیرغم نگرانی های اولیه مبنی بر شکست او به دلیل سوء مدیریت و کندی در پاسخ به فاجعه ، احساس آرامش کردند.

اکثر جمعیت سوریه در ترکیه در امتداد مرز جنوبی آن، نزدیکتر به سرزمین خود زندگی می کنند. کارا علی، 37 ساله، گفت: «برای من و خانواده‌ام، [پیروزی او] «آرام بخش» است، زیرا رقیب او مبارزات انتخاباتی خود را بر اساس نژادپرستی نسبت به ما پناهندگان قرار داده که مطمئناً ناراحت‌کننده است.

کارا علی تحت حفاظت موقت است. سوری هایی مانند او از نزدیک انتخابات را دنبال می کردند که نتیجه آن تأثیر مهمی بر آینده آنها خواهد داشت. حضور آنها در کشور هسته اصلی مبارزات انتخاباتی بود، به ویژه در آستانه دور دوم که هر دو نامزد در مورد وضعیت پناهندگان صحبت کردند.

 پیش از دور دوم انتخابات، کمال قلیچداراوغلو رقیب اردوغان بر روی پوسترهایی در بسیاری از شهرها ظاهر شد که روی آن نوشته شده بود «سوری ها خواهند رفت» و آنها را به تهدید امنیت ملی متهم کرد.

به گفته خالد الدمشقی، 32 ساله، لفاظی های بیگانه هراسی که ابتدا پس از زلزله و سپس در طول مبارزات انتخاباتی شنیده شد، باعث شد سوری ها احساس کنند که زمان اقامت آنها در ترکیه به زودی به پایان خواهد رسید و این آنها را بیشتر ترساند.

الدمشقی در یک کافی شاپ محبوب که سوری ها اغلب در آنجا با هم ملاقات می کنند، گفت: «به دلیل افزایش سخنان نفرت انگیز و افزایش نژادپرستی علیه سوری ها، تحت فشار روانی شدیدی زندگی می کردم. تمام گفتگوها و دیدارهای ما به عنوان سوری ها حول محور انتخابات بود. ما در مورد آینده نامعلوم خود پس از انتخابات و ترس از نحوه رفتار جامعه با ما پس از انتخابات صحبت می کردیم.

الدمشقی که اصالتاً اهل دمشق است در سال 2016 با عبور غیرقانونی از مرز به غازی عینتاب نقل مکان کرد. اگرچه او نمی توانست رای دهد، اما از نزدیک کمپین را دنبال کرد و امیدوار بود هموطنان سوری که تابعیت ترکیه را دارند از اردوغان حمایت کنند.

با این وجود اکثر پناهجویان در ترکیه پس از پیروزی اردوغان با وجود آسودگی موقت اما همزمان  از بازگشت به کشورشان می ترسند و محتاط هستند.

اردوغان در جریان مبارزات انتخاباتی وعده داد که یک میلیون سوری به طور داوطلبانه به کشورشان بازگردانده خواهند شد، زیرا او قصد دارد روابط خود را با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه عادی کند. در حالی که مشخص نیست این اتفاق می‌افتد یا نه، سوری‌هایی که اقامت موقتی مانند الدمشقی دارند، نگران هستند که با انواع دیگر فشارها، مانند اسناد جدید برای قانونی ماندن، یا افزایش اجاره‌ها و قبض‌ها، مواجه شوند. الدمشقی گفت: «در سطح شخصی، بزرگترین نگرانی من این است که آیا می توانم برای زندگی در کشور دیگری نقل مکان کنم یا خیر. من احساس ناامنی می کنم و از ناشناخته ها می ترسم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی ترکیه سوریه
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.