داعش که در اوج قدرت خود کنترل مناطق وسیعی از عراق و سوریه را در اختیار داشت، پس از فروپاشی خلافت خود همچنان تهدیدی برای منطقه محسوب می شود.

به گزارش جماران به نقل از المانیتور، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، از کشورها خواست مسئولیت شهروندان خود را که مظنون به پیوستن به داعش هستند و بازداشت آنها در شمال سوریه خطر ایجاد نسل جدیدی از شبه نظامیان را به دنبال دارد، بپذیرند.

چهار سال پس از از دست دادن آخرین قلمرو داعش در سوریه، ده‌ها هزار جنگجوی مظنون به همراه خانواده‌هایشان در بازداشتگاه‌ها و اردوگاه‌های موقت در شمال سوریه تحت کنترل مبارزان کرد مورد حمایت آمریکا که می‌گویند فاقد منابع لازم برای نگهداری نامحدود هستند، قرار دارند.

از حدود 10000 جنگجوی مظنون داعش در بازداشت، 2000 نفر از کشورهایی غیر از سوریه و عراق هستند. برخی از دولت‌ها از بازگرداندن اتباع خود در شمال سوریه، از جمله در اردوگاهی برای زنان و کودکان در استان حسکه، خودداری کرده‌اند.

بلینکن روز پنجشنبه در گردهمایی ائتلاف جهانی برای شکست داعش در ریاض گفت: «بازگشت تنها راه حل پایدار است.»

وی افزود: «شکست در بازگرداندن جنگجویان تروریست خارجی این احتمال را به همراه دارد که دوباره سلاح به دست بگیرند و تلاش کنند تا به اصطلاح خلافت داعش را بازگردانند و جوامعی را که ما برای ایجاد ثبات و بازسازی تلاش می‌کنیم و به طور بالقوه سرزمین‌هایمان را تهدید می‌کنیم، به وحشت بیاندازند.»

تاکنون دولت عراق رهبری بازگرداندن شهروندان خود از سوریه را بر عهده گرفته است. بر اساس گزارش اخیر بازرس کل پنتاگون، عراق در سه ماه اول سال جاری، 1161 زندانی از حدود 1300 زندانی را که در آن دوره به کشورهای خود تحویل داده بودند، بازگرداند.

در ماه فوریه، قرقیزستان 18 زن و 41 کودک را از اردوگاه های شمال شرق سوریه به کشور بازگرداند.

بلینکن و شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، میزبان مشترک این گردهمایی یک روزه بودند که ده ها دیپلمات ارشد از ائتلاف بیش از 80 عضوی را که در سال 2014 برای مبارزه با داعش در سراسر سوریه و عراق تشکیل شد، گرد هم آورد.

روز پنجشنبه، بلینکن از کمک 148 میلیون دلاری ایالات متحده به کمک مالی جدید برای پروژه های تثبیت در بخش هایی از عراق و سوریه که از دست این گروه تروریست آزاد شده اند، خبر داد. او همچنین از تحریم‌ها علیه دو تن از اعضای ارشد داعش مستقر در عراق به عنوان بخشی از تلاش برای قطع توانایی این گروه تروریستی برای جمع‌آوری و جابه‌جایی کمک‌ها رونمایی کرد.

داعش که در اوج قدرت خود کنترل مناطق وسیعی از عراق و سوریه را در اختیار داشت، پس از فروپاشی خلافت خود همچنان تهدیدی برای منطقه محسوب می شود. خارج از شورش سطح پایینی که داعش در سوریه و عراق به راه انداخته است، این گروه جای پای خود را در مناطق ساحل آفریقا و غرب آفریقا گسترش داده است.

بلینکن در این اجلاس گفت که آفریقا امروزه نزدیک به نیمی از مرگ و میر ناشی از تروریسم در جهان را به خود اختصاص داده است.  روز پنجشنبه، ائتلاف ضد داعش از کشور توگو در غرب آفریقا به عنوان جدیدترین عضو خود استقبال کرد.

بلینکن همچنین بر تهدید رو به رشد داعش-خراسان، وابسته به این گروه در افغانستان که پشت بمب گذاری انتحاری فرودگاه کابل در سال 2021 که منجر به کشته شدن 12 سرباز آمریکایی و بیش از 170 غیرنظامی شد، اشاره کرد. او گفت: «همه ما مصمم هستیم که افغانستان دیگر هرگز به پناهگاه امن تروریست ها تبدیل نشود.» شرکت بلینکن در این کنفرانس به عنوان بخشی از یک سفر سه روزه به عربستان سعودی انجام شد که طی آن با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار و در نشستی با وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس شرکت کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.