داده‌ها نشان می‌دهد خاورمیانه ، با میزبانی از 59 درصد از کالاهای نظامی کانادا که به کشورهایی غیر آمریکا صادر می شوند به دومین مشتری بزرگ نظامی اتاوا تبدیل شده است.

 به گزارش جماران به نقل از المانیتور، عربستان سعودی، رژیم اسرائیل و قطر پس از ایالات متحده در سال 2022 از مشتریان اصلی تسلیحات و سایر تجهیزات نظامی کانادا بودند. از لحاظ تاریخی، ایالات متحده بزرگترین خریدار تسلیحات کانادایی  است، اما کانادا تنها ارزش زیرمجموعه کوچکی از صادرات نظامی سالانه خود به ایالات متحده را گزارش می دهد.

داده ها نشان می دهد که عربستان سعودی در سال گذشته حدود 1.15 میلیارد دلار از صادرات نظامی کانادا دریافت کرده که این کشور را به بزرگترین مشتری غیر آمریکایی تجهیزات نظامی کانادا تبدیل کرده است.  عربستان سعودی حدود 54 درصد از ارزش کل صادرات نظامی غیر آمریکایی کانادا را به خود اختصاص داده است. خودروهای زرهی بخش بزرگی از صادرات کانادا به عربستان را تشکیل می دادند.

آلمان به عنوان مشتری دوم ،  سال گذشته 221.63 میلیون دلار تسلیحات و فناوری نظامی از کانادا وارد کرد. قطر با دریافت 49.26 میلیون دلار تسلیحات و سایر مواد در سال 2022، ششمین مشتری بزرگ کانادا و دومین مشتری بزرگ خاورمیانه برای صادرات نظامی کانادا بود.

از نظر تعداد مجوزهای نظامی صادر شده در سال گذشته، رژیم اسرائیل در صدر فهرست و پس از آن بریتانیا، آلمان، فرانسه و استرالیا قرار داشتند. رژیم اسرائیل از 315 مجوز نظامی کانادا در سال 2022 و پس از آن بریتانیا از 290 مجوز استفاده کردند. رژیم اسرائیل سال گذشته 21.33 میلیون دلار تسلیحات و سایر فناوری های نظامی کانادایی وارد کرد. این پنج کشور فوق الذکر بیش از نیمی از مجوزهای نظامی کانادا را که توسط سایر کشورها استفاده می شود، تشکیل می دهند.

داده‌ها نشان می‌دهد خاورمیانه ، با میزبانی از 59 درصد از کالاهای نظامی کانادا که به کشورهایی غیر آمریکا صادر می شوند به دومین مشتری بزرگ نظامی اتاوا تبدیل شده است.

از خریدهای نظامی عربستان سعودی از کانادا، 92 درصد خودروهای جنگی زرهی بوده که بیشتر محموله ها ذیل قراردادی 15 میلیارد دلاری منعقد شده در سال 2014 بوده است، اما تنها برای صادرات توسط دولت فعلی کانادا تایید شده است. این داده ها نشان می دهد که سال 2022 یازدهمین سالی بوده که عربستان سعودی دومین خریدار بزرگ تجهیزات نظامی کانادا پس از ایالات متحده بوده است و نشان می دهد که اختلافات دیپلماتیک متعدد در دهه گذشته بین اتاوا و ریاض تاثیر قابل توجهی بر فروش تسلیحات نداشته است.

کانادا، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و اسپانیا از بزرگترین صادرکنندگان تسلیحات به عربستان سعودی هستند. برخی از کشورها فروش تسلیحات به پادشاهی را به عنوان بخشی از تلاش برای پایان دادن به جنگ داخلی یمن که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در آن می جنگد، ممنوع کردند. با این حال، برخی مانند ایتالیا  این ممنوعیت را دائمی کردند. در ژانویه 2021، ایتالیا همچنین فروش تسلیحات به امارات متحده عربی را برای همیشه ممنوع کرد زیرا بخشی از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ بود. عربستان سعودی و کانادا ماه گذشته روابط خود را پس از پنج سال  به سطح عادی بازگرداندند .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.