اعضای شورای امنیت نگرانی عمیق خود را در خصوص ادامه درگیری‌های نظامی بین نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع تکرار کردند.

به گزارش جماران  با آغاز دور جدیدی از درگیری در سودان باید فاتحه آتش‌بس برقرار شده در این کشور را خوانده دانست. شبکه الجزیره در گزارشی در این‌باره نوشت: درگیری های شدید از صبح یکشنبه با بکارگیری توپخانه و انواع سلاح های سبک و سنگین در جنوب «خارطوم» پایتخت سودان از سرگرفته شده است.

سودان از اواخر فروردین‌ماه شاهد درگیری بین ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی محمد حمدان دقلو (حمیدتی) از جمله در پایتخت خارطوم و سایر شهرهای شمال و غرب کشور بوده است. تاکنون چندین بار آتش‌بس اعلام شده است، اما طرف‌ها بطور مداوم آن را نقض می‌کنند. جنگ در سراسر سودان بیش از یک هزار و ۸۰۰ کشته برجای گذاشته و سازمان ملل اعلام کرده که بیش از یک میلیون نفر در داخل سودان آواره شده‌اند، علاوه بر آن ۳۰۰ هزار نفر به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

به گزارش روسیا الیوم،  در درگیری‌های امروز در شمال استان دارفور نیز ۴۰ غیرنظامی کشته شدند و ارتش سودان نیز اعلام کرد که کنترل پایگاه هوایی جنوب خارطوم را دوباره به دست گرفته است. ارتش سودان به فرماندهی عبدالفتاح البرهان می‌گوید کنترل شهر "کُتُم" در شمال دارفور را در اختیار دارد. همچنین طبق گزارش‌ها، در درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان در منطقه "العُشره" در خارطوم، سه تن کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند. ارتش سودان نیز اعلام کرد که کنترل پایگاه هوایی النجومی در کوه اولیاء واقع در جنوب خارطوم را دوباره به دست‌ گرفته و با وجود شنیده شدن صدای پدافندها و انفجارهایی در شمال خارطوم در ساعات اولیه صبح امروز و پرواز جنگنده‌های شناسایی در مناطق مختلف، آرامش نسبی در شهر "ام درمان" برقرار شده است.

محمد حمدان دقلو، فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان نیز بار دیگر بر پایبندی خود به حفاظت از جان غیرنظامیان و تسهیل روند انتقال کمک‌های بشردوستانه برای آنها تاکید کرد. اما گروه‌های آزادی و تغییر شورای مرکزی سودان توقف تنش نظامی میان دو طرف در دو اقلیم کردفان و دارفور را خواستار شدند.

علیرغم ادعای محمد حمدان دقلو مبنی بر تعهد به حفاظت از جان غیرنظامیان، العربیه روز یکشنبه در گزارشی نوشت: به ادعای حزب کمونیست سودان، نیروهای پشتیبانی سریع این کشور، با حمله به روستایی در شمال این کشور، ۵۵ نفر را کشته و خانه‌ها را سوزانده‌اند.

به گفته این حزب، نیروهای پشتیبانی سریع سودان به روستای الحمیرا واقع در حدود ۳۵ کیلومتری در شهر الابیض در استان کردفان شمالی یورش برده و پس از مقاومت مردم روستا، منازل آنها را آتش زده و دست کم ۵۰ نفر را کشته‌اند. همچنین به گفته این حزب، علاوه بر این ۵۵ نفر، تعدادی نیز زخمی و مفقود شده‌اند. حزب کمونیست سودان، این حمله را معادل نسل‌کشی توصیف کرده و نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش سودان را مسئول کشتار غیرنظامیان دانسته است.

با پایان آتش‌بس میان ارتش سودان و نیروی پشتیبانی سریع، بار دیگر جنگ در سودان شدت گرفته است. گفته شده دود سیاهی آسمان خارطوم، پایتخت سودان را فرا گرفته است. عربستان و امریکا از طرف‌های درگیر خواسته‌اند که با آتش‌بس جدید موافقت کنند. الجزیره این جنگ را یک «جهنم واقعی» توصیف کرده‌است.

همزمان با از سرگیری درگیری‌ها،  اعضای شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای بر ضرورت توقف فوری خصومت‌ها، تسهیل دسترسی بشردوستانه و آتش‌بس دائمی و از سرگیری روند دستیابی به یک راه حل سیاسی پایدار، فراگیر و دموکراتیک در سودان تاکید کردند.

در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل آمده است: اعضای شورای امنیت نگرانی عمیق خود را در خصوص ادامه درگیری‌های نظامی بین نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع تکرار می کنند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل، تمامی حملات علیه مردم غیرنظامی، کارمندان سازمان ملل متحد و فعالان بشردوستانه و نیز تجهیزات امدادی، پرسنل پزشکی و تاسیسات و غارت تجهیزات بشردوستانه را به شدت محکوم کردند. آنها از همه طرف‌ها خواستند تا دسترسی سریع، ایمن و بدون مانع مردم سودان به کمک‌های بشردوستانه را در سراسر این کشور تضمین کنند. اعضای شورای امنیت سازمان ملل بر نیاز به تقویت هماهنگی بین المللی و ادامه همکاری تاکید کردند. آنها بر حمایت قاطع خود از رهبری آفریقا تاکید کردند و به نقشه راه اتحادیه آفریقا برای حل و فصل مناقشه در سودان اشاره کردند. اعضای شورای امنیت از تلاش اتحادیه اروپا برای ایجاد یک مکانیسم حل و فصل اختلافات در سودان، سازمان ملل متحد، اتحادیه آفریقا و کشورهای عربی برای تضمین روند صلح پایدار و از سرگیری انتقال قدرت از طریق دموکراسی در این کشور استقبال کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی سودان

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.