اوکراین در حال رایزنی برای دستیابی به جنگنده از آمریکا و اروپاست.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، «دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد که اوکراین به توان نظامی جدیدی دست پیدا می کند که این کشور را قادر می سازد حریم هوایی خود را به روی حملات پیوسته روسیه ببندد.

کولبا افزود که اقدامات دیپلماتیک گسترده ای در همه سطوح در جریان است و ما به این واقعیت نزدیک شدیم که حریم هوایی اوکراین را به شکل سازنده ببندیم. 

وی سفر اروپایی«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین را برای تشکیل «ائتلاف جنگنده ها» علیه مسکو مهم دانست.

این در حالی است که اوکراین در حال رایزنی برای دستیابی به جنگنده از آمریکا و اروپاست.

در همین حال، «یفگنی پریگوژین» رهبر گروه مزدور روسیه اعلام کرد که یگان های واگنر روز سه شنبه 200 متر در شهر مهم«باخموت» در شرق اوکراین پیشروی کردند.

نیروهای اوکراینی هفته جاری نیروهای روسی را از این شهر به عقب رانده بود و یک جاده استراتژیک را در غرب این شهر به تصرف خود  در آوردند.

«هانا مالیار» معاون وزیر دفاع اوکراین می‌گوید نیروهای ارتش این کشور در روزهای اخیر پیشرفت‌هایی در اطراف شهر باخموت کرده‌اند اما در عین حال نیروهای روس هم در بخش شرقی خود شهر پیشرفت اندکی داشته‌اند.

او با اشاره به این مطلب تاکید کرد که در چند روز گذشته حدود ۲۰ کیلومتر مربع از منطقه‌ای در اطراف باخموت از سوی نیروهای اوکراینی پس گرفته شده است. 

او در کانال خود در تلگرام توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه کرد و نوشت: «طی چند روز اخیر نیروهای ما توانستند دشمن را بیش از گذشته به عقب برانند و حدود ۲۰ کیلومتر مربع در شمال و جنوب حومه باهموت را آزاد کردند. در عین حال دشمن در خود شهر باخموت تا حدودی پیشروی و با استفاده از توپخانه خود شهر را به کلی ویران می‌کند.» 

او همچنین بار دیگر تاکید کرد که روسیه در حال اعزام سربازان چترباز جدیدی به منطقه است تا بتواند شرایط را به سود خود تغییر دهد. 

ارتش اوکراین هفته گذشته اعلام کرده بود که پس از ماه‌ها درگیری‌ سنگین عقب راندن نیروهای روسی در اطراف باخموت در شرق این کشور را آغاز کرده است. مسکو نیز به صورت متقابل اذعان کرده بود که نیروهایش در شمال شهر عقب‌نشینی کرده‌اند. 

ولودیمیر زلسنکی هم گفته بود که نیروهایش قبل از شروع یک ضدحمله بزرگ به زمان بیشتری نیاز دارند. او همچنین افزوده بود که نیروهای کی‌یف روس‌ها را «از چند جهت» عقب رانده‌اند. 

در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی در خصوص اینکه احتمالا کی‌یف در حال آماده‌سازی برای انجام یک ضد حمله مهم است منتشر شده بود.  چندین وبلاگ نویس نظامی روسیه روز پنجشنبه ادعا کرده‌ بودند که اوکراین حمله مورد انتظار خود را با شکستن بخش‌هایی از خط مقدم آغاز کرده است. اما مقامات اوکراینی روز جمعه این گزارش‌ها را بی‌اهمیت خواندند. 

مسکو حدود ۱۵ ماه پیش به باخموت، شهری که در آن زمان حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت حمله و از این شهر به عنوان پلی برای تصرف دیگر مناطق شرقی دونباس استفاده کرده است.

 

سربازان اوکراینی پهپادهای ارزان و کوچک را به بمب‌های پرنده تبدیل می‌کنند

رویترز به نقل از یک برنامه‌نویس سابق فناوری اطلاعات که اکنون به عنوان سرباز در ارتش اوکراین خدمت می‌کند، خبر داد که این کشور در عملیات‌های خود علیه نیروها و تجهیزات نظامی روسیه از پهپادهای تجاری ۳۰۰ دلاری استفاده می‌کند.

این سرباز گفت که گروه آن‌ها بارها تجهیزات نظامی روس‌ها از جمله تانک‌های روسی را با استفاده از پهپادهای تجاری چهارپره مسلح شده خود منهدم کرده است.

بنا به این گزارش، تیپ ۳۵ تفنگداران دریایی اوکراین که این سرباز در آن مشغول به خدمت است با بازسازی پهپادهای تجاری، از این وسایل پرنده برای حمله به نیروهای روسی که مناطقی از اوکراین را اشغال کرده‌اند، استفاده می‌کند. همچنین این پهپادها در مکان‌یابی اهداف دشمن و هدایت آتش توپخانه به سمت آن‌ها مؤثر بوده‌اند.

تصاویر ویدئویی که این تیپ منتشر کرده است، نشان می‌دهند که پهپادهای چهار پره موسوم به «کوادکوپتر» چگونه پیش از هدف قرار دادن مواضع نیروهای نظامی روسیه، روی آن‌ها پرسه می‌زنند.

از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در ماه فوریه سال گذشته میلادی، هواپیماهای بدون سرنشین به طور گسترده توسط نیروهای هر دو طرف درگیر در جنگ مورد استفاده قرار گرفته است.

اوکراین اعلام کرده است که برنامه‌های پهپادی خود را برای شناسایی و حمله به اهداف دشمن گسترش می‌دهد تا شکاف میان توانایی‌های نظامی خود و روسیه را کاهش دهد.

این سرباز گفت که اوکراین سرمایه‌گذاری هنگفتی در فناوری هواپیماهای بدون سرنشین انجام داده است. او در ادامه گفت، از آنجا که استفاده از تجهیزات بهتر از استفاده از مردم در جنگ است، ارتش اوکراین خیلی سریع در این مسیر پیشرفت می‌کند.

این سرباز اوکراینی در ادامه گفت: «گروه ما تصمیم گرفته است که با بازسازی پهپادهای غیرنظامی، از آن‌ها استفاده کند تا دشمن را از بین ببرد. آن‌ها به راحتی قابل دستیابی هستند.»

تصاویر ویدئویی منتشر شده نشان می‌دهند که چگونه یک بمب ساده پرتاب شده از یک پهپاد می‌تواند به تانک‌ها یا نفربرهای زرهی آسیب‌ برساند.

سرباز دیگری در گفتگو با رویترز پیش‌بینی می‌کند که اوکراین در هفته‌های آینده به طور گسترده از بمب‌های پرنده استفاده کند.

او در ادامه گفت: «پهپادهای انتحاری (کامیکازه) در حملات متقابل به سنگرهای نیروهای دشمن و کشتن آن‌ها نقش بزرگی خواهند داشت.»

به گفته کارشناسان نظامی، از آنجا که پهپادها در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند و می‌توان آن‌ها را فوج فوج به محل مورد نظر فرستاد، مقابله با فوج پهپادها با پدافند هوایی بسیار سخت‌تر است.

سرباز اول گفت که پهپادهای بازسازی شده  به هنگام پرسه زدن روی اهداف تعیین شده، در برابر پارازیت‌های ارسالی از سوی روسیه آسیب‌پذیر نیستند.

به نظر می‌رسد پهپادهای تجاری مسلح شده توسط ارتش اوکراین به ابزاری ارزان قیمت و مناسب برای مقابله با نیروهای نظامی روسیه تبدیل شده‌اند.

 

احتمال آسیب‌دیدن سامانه دفاع موشکی پاتریوت در اوکراین 

اوکراین اولین سامانه موشک‌های پاتریوت را در اواخر آوریل گذشته دریافت کرد. مشخص نیست که چه تعداد از این سامانه‌ها در اختیار کی‌یف قرار گرفته است و یا اینکه این سامانه در کدام محل استقرار یافته است.

دو مقام آمریکایی روز سه‌شنبه اعلام کردند که در اثر حمله نیروهای روسیه احتمالا سامانه‌ی آمریکایی دفاع موشکی پاتریوت که در اختیار نیروهای اوکراینی قرار گرفته بود، آسیب دیده است ولی به‌نظر نمی‌رسد که به طور کامل منهدم شده باشد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود با استناد به اطلاعات اولیه گفت که پس از این حمله، واشنگتن و کی‌یف در خصوص میزان آسیب‌دیدگی و راه‌های تعمیر این سامانه گفتگو داشته‌اند و در حال حاضر به نظر نمی‌رسد نیاز به خارج کردن این سیستم از اوکراین باشد.

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در حمله شبانه به اوکراین، یک سامانه دفاع موشکی پاتریوت ساخت آمریکا را با موشک «کینژال» مافوق صوت منهدم کرده است.

اوکراین پیش از اعلامیه وزارت دفاع روسیه گفته بود که هجده موشک روسی از جمله یک آتشبار شش عددی از موشک‌های کینژال را در طول شب قبل آن سرنگون کرده است؛ ادعایی که از سوی سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه تکذیب شد.

کمتر از دو هفته پیش بود که نیروی هوایی اوکراین خبر داده بود که برای اولین بار یک موشک مافوق صوت روسیه را با استفاده از سامانه‌های دفاعی جدید آمریکایی پاتریوت سرنگون کرده است.

 

 

بورل: اتحادیه اروپا خریداران سوخت هندی تولید شده از نفت خام روسیه را هدف بگیرد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر مقابله با فروش دوباره نفت روسیه به اروپا به عنوان سوخت‌های تصفیه شده از جمله گازوئیل توسط هند تأکید کرد.

هند پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به یکی از خریداران اصلی نفت ارزان‌قیمت روسیه تبدیل شده است.

هند با خرید نفت ارزان‌قیمت روسیه و فروش آن در قالب سوخت‌های تصفیه‌شده به اروپا، به سود قابل توجهی دست یافته است. این مساله همچنین باعث شده است که هند در رقابت با پالایشگاه‌های نفت اروپایی که توان دستیابی به نفت خام ارزان‌قیمت روسیه را ندارند پیروز میدان باشد و سهم بیشتری از بازار را در این قاره به خود اختصاص دهد.

آقای بورل در گفتگو با روزنامه «فایننشال‌تایمز» وعده داد که این موضوع را روز سه‌شنبه با سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند در میان خواهد گذاشت.

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت: «اگر گازوئیل یا بنزینی که وارد اروپا می‌شود از هند می‌آید و با نفت روسیه تولید می‌شود، قطعاً دور زدن تحریم‌ها است و کشورهای عضو باید اقدام‌هایی را انجام دهند.»

آقای بورل گفت: «اینکه هند نفت روسیه را می‌خرد، طبیعی است ... اما اگر این کشور، مرکزی باشد که نفت روسیه در آن پالایش می‌شود و محصولات جانبی آن به ما فروخته می‌شوند ... ما باید اقدام کنیم.»

پالایشگاه‌های هند که پیشتر به ندرت نفت خام روسیه را به دلیل هزینه‌های حمل و نقل گران می‌خریدند، در سال مالی ۲۰۲۲/۲۰۲۳ (آوریل تا مارس) ۹۷۰ هزار تا ۹۸۱ هزار بشکه در روز از آن را خریداری کردند که بیش از یک پنجم کل واردات سوخت هند را تشکیل می‌دهد.

«روس‌نفت»، بزرگترین تولیدکننده نفت روسیه با امضای قراردادی با پالایشگاه هندی «هند اویل» موافقت کرده است که صادرات نفت خود را به این کشور افزایش دهد.

داده‌های شرکت کپلر (Kpler) نشان می‌دهند که دو شرکت هندی «ریلاینس اینداستریز» و «نایارا انرژی» اصلی‌ترین خریداران نفت روسیه و صادرکنندگان سوخت‌های تصفیه شده هستند.

هند پیش از حمله روسیه به اوکراین به طور متوسط روزانه ۱۵۴ هزار بشکه گازوئیل و سوخت جت به اروپا صادر می‌کرد، اما داده‌های Kpler نشان می‌دهند که پس از وضع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، واردات این سوخت‌های تصفیه شده اروپا از هند از ۵ فوریه سال جاری میلادی به ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

آقای بورل در گفتگوی جدید با تأکید بر جدی گرفتن راهکارها برای جلوگیری از ورود نفت روسیه به اروپا در شکل‌های مختلف، پیشنهاد کرد که اتحادیه اروپا خریداران سوخت‌های تصفیه شده هندی را که معتقد است از نفت خام روسیه مشتق می‌شوند، هدف قرار دهد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: "اگر آنها می‌فروشند، به این دلیل است که خریدارانی دارد. ما باید ببینیم چه فردی چنین محصولانی را خریداری می‌کند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.