روسیه موجی از حملات موشکی و بمباران و حملات پهپادی را به کی یف و دیگر شهرهای اوکراین به راه انداخت.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، مسئولان اوکراینی امروز دوشنبه اعلام کردند که روسیه موجی از حملات موشکی و بمباران و حملات پهپادی را به کی یف و دیگر شهرهای اوکراین به راه انداخت. این حملات منجر به کشته شدن شماری از شهروندان اوکراین و فروپاشی ساختمان های مرتفع و آسیب به زیرساخت های این کشور شده است.

خبرنگار الجزیره نیز گفت که  امروز حالت آماده باش هوایی در سراسر اوکراین اعلام کرد.

حملات هوایی و موشکی روسیه به اوکراین ساعاتی پیش از تعطیلی روز پیروزی صورت می گیرد که در آن روسیه شکست آلمان نازی در نهم مه سال 1945 را جشن می گیرد.

ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که نزدیک به 16 حمله موشکی به شهرهای خارکییف، خرسون، میکولایف و اودسا صورت گرفته است و نیز برخی مراکز اوکراینی و مناطق مسکونی در معرض 61 حمله هوایی و 52 موشک قرار گرفتند.

ستاد مشترک نیروهای مسلح اوکراین تأکید کرد که 35 پهپاد روسی را منهدم کرده است.

شهردار کی یف نیز گفت که روس ها با 60 پهپاد به پایتخت حمله کردند که 36 پهپاد شب گذشته سرنگون شدند. در پی این حمله بزرگ 5 نفر زخمی شدند و یک انبار سوخت، شماری خودرو، ساختمان ها و زیرساخت در این شهر آسیب دیدند.

ارتش نیز اعلام کرد که در حملات روسیه شماری غیرنظامی کشته و زخمی شدند و چندین ساختمان مرتفع نیز ویران شده و خانه های مسکونی و زیرساخت های غیرنظامی آسیب دیدند.

شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفتند که صدای چندین انفجار را در کی یف شنیدند و مسئولان محلی گفتند که سامانه های دفاع هوایی حملات را دفع کردند.

در تحولی دیگر، ژنرال اوکراینی که دفاع از شهر محاصره شده باخموت در شرق اوکراین فرماندهی می کند گفت که روسیه گلوله باران این شهر را به امید آن که بتواند تا فردا سه شنبه آن را اشغال کند تشدید کرده است این در حالی است که گروه مزدور واگنر از برنامه خود برای عقب نشینی از این شهر چشم پوشی کرده است.

 

زلنسکی: به همان شیوه شکست نازیسم بر روسیه غلبه خواهیم کرد

شکست و تسلیم ارتش آلمان در سال ۱۹۴۵ اواخر شب هشتم مه به وقت برلین رویداد که از نظر زمانی در مسکو بامداد روز ۹ مه تلقی می‌شد.

مسکو در حالی خود را برای رژه «روز پیروزی» در روز سه شنبه آماده می کند که پوتین بی‌صبرانه منتظر کسب یک پیروزی مهم در جبهه باخموت است، شهری در شرق اوکراین که مزدوران تحت امر کرملین مدعی تصرف بیش از ۹۰ درصد آن هستند.

کی‌یف اما به جای روز سه شنبه، همانند متحدان غربی خود روز دوشنبه را به عنوان پایان جنگ دوم جهانی و روز پیروزی جشن گرفت.

اوکراین، به عنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق که در آن زمان توسط نازی‌ها تسخیر شده بود، در جنگ جهانی دوم تلفات بیشتری نسبت به روس‌ها متحمل شد.

این بخش از اتحاد جماهیر شوروی سابق همچنین یکی از مراکز اجتماع و سکونت یهودیان اروپایی بود که در ماجرای هولوکاست بدست نازی‌ها تار و مار شدند.

رئیس جمهوری اوکراین روز دوشنبه ۸ مه که برای اروپایی‌ها یادآور پیروزی متفقین بر آلمان نازی و پایان جنگ جهانی دوم است از پیروزی قریب‌الوقوع علیه روسیه خبر داد.

وی در سخنانی تاکید کرد که کشورش روسیه را «به همان شیوه» شکست خواهد داد که نازیسم در سال ۱۹۴۵ شکست خورد.

آقای زلنسکی که از بالای تپه مشرف به کیف به مردم خطاب کرد، گفت: «با یادآوری قهرمانی میلیون‌ها اوکراینی در آن جنگ علیه نازیسم، ما همان روحیه قهرمانی را در قامت امروز سربازانمان می‌بینیم».

رئیس جمهوری اوکراین تاکید کرد: «متاسفانه شر بازگشته است. همانطور که در آن زمان شر به شهرها و روستاهای ما هجوم آورد، اکنون نیز همینطور است. همانطور که در آن زمان مردم ما را کشت، اکنون نیز چنین می کند.»

وی سپس در حالی که کی‌یف ساعاتی قبل با ۳۶ فروند پهپاد روسی هدف حمله قرار گرفته بود تاکید کرد: «همه آن شر دیرین که روسیه مدرن به ارمغان آورده شکست خواهد خورد، همانطور که نازیسم شکست خورد.»

آقای زلنسکی تاکید کرد: «ما هرگز مشارکت مردم اوکراین در پیروزی بر نازیسم را فراموش نخواهیم کرد.» وی در همین راستا افزود: «و ما به کسی اجازه نمی‌دهیم به دروغ بگوید که پیروزی در این جنگ بدون مشارکت کشور یا مردم دیگری اتفاق افتاده است.»

آقای زلنسکی بار دیگر مسکو را متهم به مخالفت با آرمان‌های دموکراتیک و اقدام به «تجاوز و الحاق، اشغال و تبعید، کشتار و شکنجه، بمباران شهرها و سوزاندن روستاها» کرد.

وی همچنان در این سخنرانی ۱۰ دقیقه‌ای تاکید کرد: «آنچه را که به دست آورده‌ایم از دست نمی‌دهیم و هر چه به تصرف دشمن درآمده است را پس می‌گیریم».

اوکراین می گوید در حال تکمیل مقدمات یک حمله بزرگ برای بازپس ‌گیری سرزمین‌های اشغال شده توسط روسیه در شرق و جنوب، علاوه بر کریمه است که پیش‌تر در سال ۲۰۱۴ ضمیمه شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.