رزمایش چین در اطراف تایوان فقط چند ساعت پس از پایان سفر اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به پکن برگزار شد.

به گزارش جماران، ارتش چین روز یک‌شنبه ۹ آوریل در دومین روز رزمایش خود عملیات حمله به اهداف کلیدی تایوان را شبیه‌سازی کرد.

رزمایش ۳ روزه چین در اطراف تایوان در واکنش به دیدار تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برگزار می‌شود. تایوان رزمایش چین را که «شمشیر مشترک» نامیده شده به شدت محکوم کرده است.

در همین زمینه واشنگتن خواستار «خویشتنداری» پکن نسبت به دیدار رئیس جمهوری تایوان با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شده است.

تلویزیون تایوان در گزارشی اعلام کرد که هدف چین از این رزمایش، حفظ موقعیت خود در اطراف جزیره و شبیه‌سازی محاصره کامل تایوان است.

پکن از رزمایش ۳ روزه ارتش این کشور در اطراف تایوان به عنوان «هشدار جدی» به تایپه یاد کرده است.

وزارت دفاع تایوان روز یک‌شنبه از شناسایی ۹ فروند کشتی جنگی و ۵۸ فروند جنگنده متعلق به ارتش چین در اطراف این جزیره خبر داد. این وزارتخانه روز شنبه هم از شناسایی ۹ فروند کشتی جنگی و ۷۱ جنگنده متعلق به ارتش چین خبر داده بود.

بنا به گزارش تلویزیون دولتی چین، نیروهای دریایی و هوایی ارتش این کشور روز یک‌شنبه در ادامه مانورهای مختلف در اطراف تایوان، «حملات دقیقی» را علیه «اهداف کلیدی» در این جزیره انجام دادند.

چین هرگز استفاده از زور برای تحت کنترل درآوردن تایوان که آن را بخشی از قلمروی خود می‌داند، منتفی ندانسته است. در مقابل، تایپه به شدت ادعاهای پکن را رد می‌کند.

ارتش چین پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که رزمایش ۳ روزه آن‌ها «یک هشدار جدی به تبانی جدایی‌طلبان و حامیان استقلال تایوان با نیروهای خارجی» است.

در همین حال، هم‌زمان امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که از سفر چین بازگشته است در گفتگو با یک روزنامه اقتصادی فرانسوی از اتحادیه اروپا خواست که دنباله‌روی سیاست‌های آمریکا و چین در مورد تایوان نباشد.

او در ادامه با بیان اینکه «اولویت ما سازگاری با دستور کار دیگران در سراسر جهان نیست»، بر عدم ورود به دسته‌بندی‌های کنونی در جهان تأکید کرد.

رزمایش چین در اطراف تایوان فقط چند ساعت پس از پایان سفر اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به پکن برگزار شد.

در همین حال، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با دو نشریه، درمورد اینکه انتظار آمریکا از اروپا در وضعیت افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و پکن، چیست گفت: فروش آنچه که به توسعه نظامی پکن کمک می‌کند را متوقف کنید.

 آنتونی بلینکن در سفر به بروکسل با دو روزنامه اروپایی «اوئست- فرانس» و «فونکه» آلمان در موضوع مهم تنش‌ها در مورد تایوان و جنگ اوکراین، گفت‌وگو کرد.

مشروح این مصاحبه در روزنامه فرانسوی اوئست فرانس منتشر شده است. بلینکن در پاسخ به این سوال که آیا از احتمال اشغال تایوان توسط چین در سال‌های آینده نگران است، گفت: آنچه در سال‌های اخیر شاهد بودیم آن است که از دیدگاه رهبری چین، وضعیت موجودی که به مدت چهار دهه حاکم بوده و به حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان کمک کرده است، دیگر قابل قبول نیست. و آنچه دیدیم این است که چین با سطح بالاتری از اجبار فشار را بر تایوان افزایش می دهد. همچنین شاهدیم که اقداماتی از جمله استقرار نیرو و اعمال فشار اقتصادی برای قطع ارتباط تایوان با سازمان‌های بین‌المللی یا روابطش با کشورهای خاصی در جهان انجام می‌دهند. مجموعه کاملی از اقدامات با هدف افزایش فشار بر تایوان برای تبعیت آن از خواسته‌های پکن صورت گرفته است. نه دیدگاه ما و نه سیاست ما تغییری نکرده است.

وی ادامه داد: ما به حمایت از اصل چین واحد ادامه می دهیم و از استقلال تایوان حمایت نمی کنیم، اما همچنین به برنامه روابط با تایوان (Taïwan Relations ACT) ملزم هستیم تا آنچه را که تایوان برای دفاع از خود در برابر هرگونه حمله نیاز دارد، تامین کنیم. این برنامه را بسیار جدی می گیریم. کاملاً مشخص کرده‌ایم که در روابط خود با چین، اساس رابطه، درک متقابل است که اختلافات ما باید از طریق مسالمت‌آمیز حل شود، نه از طریق اقدامات یکجانبه یا فشار و یا بدتر از آن، استفاده از زور. ما مانند همه کشورهای جهان منافع عمده ای در حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان داریم.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به چرایی اهمیت صلح و ثبات این منطقه در تامین منافع آمریکا، گفت: روزانه ۵۰ درصد حمل‌ونقل تجاری از این تنگه می گذرد. ۷۰ درصد یا بیشتر ریزپردازنده‌های مورد نیاز ما برای تلفن‌های همراه، ماشین‌های لباسشویی و خودروهای ما در تایوان تولید می‌شوند. اگر بحرانی در نتیجه اقدام یکجانبه چین رخ دهد، احتمالاً کل جهان را درگیر می‌کند. ما در نهایت با یک بحران اقتصادی واقعی روبرو خواهیم شد و به همین دلیل به نفع همه است که این مسائل مسئولانه و مسالمت آمیز رسیدگی شود. این یک نگرانی‌ است که از جانب بسیاری از کشورهای جهان می‌شنویم. دیدگاه ما در ایالات متحده این است که روابط با چین باید مسئولانه مدیریت شود. فکر می کنیم که این به نفع ماست و این همان چیزی است که کشورهای دیگر از ما انتظار دارند. امیدواریم که پکن نیز در همین مسیر حرکت کند.

وی در پاسخ به این سوال که « آیا ایالات متحده انتظار دارد شرکت های آلمانی یا فرانسوی وابستگی خود را به چین کاهش دهند؟ »، گفت: اورسلا فون در لاین نکته بسیار خوبی را مطرح کرد، بحث جداسازی مطرح نیست، بلکه کاهش خطرات است. به این معنا که به شکل کلی تجارت و سرمایه گذاری با چین خوب است. همه از آن سود می بریم و نمی خواهیم به آن پایان دهیم. اما ما همچنین باید چشمان خود را بازنگه داشته و در مورد برخی از چالش‌های پیش روی کشورهایمان و در مورد امنیت سرمایه‌گذاری‌هایمان در برخی صنایع، شرکت‌ها، بخش‌ها و حوزه‌های راهبردی هوشیار باشیم.

بلینکن برای نمونه، این موارد را برشمرد: فروش چیزهایی به چین که می‌تواند در گسترش نظامی و توسعه سلاح‌ هسته ای، موشک‌های مافوق صوت، هوش مصنوعی مورد استفاده برای سرکوب مردم، کمک کند. ما باید چشمان خود را به روی آن نیز باز کنیم تا مطمئن شویم که در معاملات اقتصادی خود با چین این خطرات را در نظر داریم و می توانیم برخی از آنها را حذف کنیم بدون آنکه ارتباط خود را با این کشور قطع کنیم. آنچه من در اروپا و همچنین در آسیا و سایر نقاط جهان می بینم، همگرایی فزاینده در مورد این مسائل و این رویکرد است.

 


 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی تایوان و چین
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.