قرار است «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان طی هفته های آینده برای تحویل دعوتنامه رسمی از بشار اسد برای حضور در نشست سران عرب به دمشق سفر کند.

به گزارش جماران به نقل از رویترز،  عربستان قصد دارد از«بشار اسد» رئیس جمهور  سوریه برای شرکت در نشست سران عرب که قرار است روز 19ماه می آینده در ریاض برگزار شود، دعوت کند.

همچنین قرار است «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان طی هفته های آینده برای تحویل دعوتنامه رسمی از بشار اسد برای حضور در نشست سران عرب به دمشق سفر کند.

این در حالی است که اخیرا سوریه و عربستان بر سر بازگشایی سفارتخانه های دو کشور چند روز بعد از افتتاح کنسولگری عربستان در دمشق بعد از قطع روابط دو کشور به مدت یک دهه، به توافق رسیدند.

وزارت خارجه عربستان نیز اواخر ماه مارس گذشته تأکید کرد که برای از سر گیری ارائه خدمات کنسولگری با وزارت خارجه سوریه به توافق رسیده است.

عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود با سوریه را در سال 2012 قطع کرد و سفارتخانه این کشور در دمشق بسته شد.

اخیرا شماری از کشورهای عربی خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شدند. عضویت سوریه در سال 2011 و در پی بحران و جنگ داخلی در این کشور به تعلیق در آمد.

در همین حال، روزنامه وال استریت ژورنال، برخی منابع مصری و سوریه ای  گفتند که رایزنی هایی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک مصر و سوریه و دیدار احتمالی میان روسای جمهور مصر و سوریه در اواخر ماه جاری در جریان است.

به گفته این منابع «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه اواخر ماه آوریل و در پایان ماه رمضان با هم دیدار می کنند. 

این در حالی است که «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه روز گذشته -شنبه-برای انجام دیداری رسمی وارد قاهره شد و با همتای مصری خود دیدار کرد. این نخستین سفر وزیر خارجه سوریه به مصر از سال 2011 تا کنون به شمار می رود.

پیش از این و در ماه فوریه گذشته در پی وقوع زلزله شدید در شمال سوریه «سامح شکری» وزیر خارجه مصر به دستور عبدالفتاح السیسی برای تسلیت به زلزله زدگان و انتقال پیام حمایت و کمک به سوریه توسط مصر به دمشق سفر کرده بود.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.