کره شمالی ادعا می کند که یک پهپاد زیر آب با قابلیت حمل سلاح هسته ای را آزمایش کرده است. اما تحلیلگران نست به این ادعا تردید دارند

به گزارش جماران به نقل از سى ان ن کره شمالی روز جمعه مدعی شد که یک سلاح هسته‌ای زیرآبی را آزمایش کرده است که قادر به حمل کلاهک هسته ای است که می تواند "سونامی رادیواکتیو" ایجاد کند، با این حال، تحلیلگران با اشاره به فقدان شواهد، شک و تردید دارند.

در گزارشی از خبرگزاری مرکزی دولتی کره (KCNA) آمده است که این پهپاد با نام «سقوط حمله هسته‌ای بدون سرنشین در زیر آب «Haeil» از 21 تا 23 مارس آزمایش شد .

در گزارش KCNA آمده است: «مأموریت سلاح استراتژیک هسته‌ای زیر آب، نفوذ مخفیانه به آب‌های عملیاتی و ایجاد یک سونامی رادیواکتیو فوق‌العاده از طریق انفجار زیر آب برای نابودی گروه‌های مهاجم دریایی و بنادر عملیاتی اصلی دشمن است.»

در گزارش KCNA آمده است که این سلاح از سال 2012 در حال توسعه بوده و در دو سال گذشته بیش از 50 آزمایش را پشت سر گذاشته است.

در گزارش KCNA آمده است که آزمایش این هفته «قابلیت اطمینان و ایمنی آن را تأیید کرد و قابلیت حمله مرگبار آن را به طور کامل تأیید کرد» و افزود که این پهپاد می تواند از هر بندری مستقر شود یا توسط یک کشتی سطحی برای شروع عملیات خود یدک کش شود.

تحلیلگران درباره ادعاهای کره شمالی تردید کردند و خاطرنشان کردند که کره شمالی قبلاً در مورد توانایی ها و خطوط زمانی استقرار خود اغراق کرده است.

لیف اریک ایزلی، دانشیار مطالعات بین‌المللی در دانشگاه اوها وومنز در سئول، گفت: «آخرین ادعای پیونگ‌یانگ مبنی بر داشتن یک پهپاد زیردریایی با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای باید با تردید مواجه شود» زیرا کره شمالی هیچ مدرکی ارائه نکرده است.

در مارس 2022، کره شمالی فیلمی از آنچه که ادعا کرد یک موشک بالستیک قاره پیمای جدید (ICBM) است را منتشر کرد که بعداً توسط کارشناسان بی اعتبار شد.

آنکیت پاندا، کارشناس سیاست هسته‌ای در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، روز جمعه در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «من تمایل دارم کره شمالی را جدی بگیرم، اما نمی‌توانم این احتمال را رد کنم که این یک تلاش برای فریب است».

وی افزود که ایده یک زیردریایی بدون سرنشین حامل کلاهک هسته ای منحصر به کره شمالی نیست.

روسیه مدعی است که اژدر Poseidon را توسعه داده است، یک وسیله نقلیه زیردریایی بدون سرنشین هسته ای با قابلیت حمل مهمات معمولی و هسته ای. سیستم رانش هسته‌ای آن به پوزیدون برد تقریباً نامحدودی می‌دهد.

اما روسیه هیچ مدرکی دال بر آزمایش موفقیت آمیز پوزیدون ارائه نکرده است و تحلیلگران بر این باورند که ممکن است سال ها از استقرار آن بگذرد.

سلاح زیرآبی جدید کره شمالی تفاوت های مهمی با Poseidon دارد.

به گفته تحلیلگران، این موتور معمولی است و از زیرشاخه پرتاب نمی شود، به این معنی که با اژدر روسی برابری نمی کند.

آزمایش های موشکی

ادعای آزمایش پهپاد کره شمالی همزمان با اعلام پیونگ یانگ مطرح می شود که این هفته موشک های کروز با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را آزمایش کرده است.

به گزارش KCNA، چهار موشک مادون صوت پس از پرواز با الگوهای بیضی شکل و شکل 8 در مسافت های 1500 و 1800 کیلومتری (932 و 1118 مایل) در روز چهارشنبه به اهدافی در دریای شرقی، که به دریای ژاپن نیز معروف است، اصابت کردند.

در این گزارش آمده است: رزمایش روز چهارشنبه «به واحدهای موشکی کروز استراتژیک اجازه می‌دهد تا با رویه‌ها و فرآیندهای انجام مأموریت‌های حمله هسته‌ای تاکتیکی آشنا شوند»

شرکت دولتی Rodong Sinmun مجموعه‌ای از عکس‌ها را در وب‌سایت خود منتشر کرد که ظاهراً موشک‌های کروز و پهپاد زیر آب را نشان می‌دهد.

در گزارش KCNA آمده است که توسعه تسلیحات هسته‌ای پیونگ یانگ برای مقابله با «تحریک‌های نظامی بی‌ملاحظه‌ای که توسط مقامات ایالات متحده و کره جنوبی تشدید می‌شود» ضروری است.

نیروهای آمریکایی و کره جنوبی بزرگترین بازی های جنگی خود را در پنج سال اخیر در بخش جنوبی شبه جزیره کره برگزار می کنند.

تحلیلگران می گویند پیونگ یانگ در حال ارائه پیامی به آمریکا و متحدانش در منطقه است.

ایزلی گفت: «آزمایش‌های ICBM کره شمالی تهدیدی پنهان است که به طور بالقوه می‌تواند شهرهای آمریکا را نابود کند. شلیک‌های اخیر موشک‌های کوتاه‌برد آن تلاش می‌کند تا اعتبار، فرماندهی و کنترل واحدهای تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خودخوانده‌اش را با هدف کره جنوبی و ژاپن افزایش دهد.»

به گزارش  یونهاپ، خبرگزاری رسمی کره شمالی بامداد جمعه نوشت که کمیسیون مرکزی ارتش شمال در حزب کارگران این کوشر از ۲۱ تا ۲۳ مارس (اول تا سوم فروردین) رزمایشی «برای هشدار به دشمن درباره یک بحران هسته‌ای واقعی و راستی‌آزمایشی نیروی هسته‌ای در دفاع از خود» برگزار کرد.

این خبرگزاری با اشاره به آزمایش یک سلاح هسته‌ای جدید نوشت که «پهپاد تهاجمی هسته‌ای زیرآبی» از ساحل «ریوون» در استان «هامگیونگ جنوبی» شلیک شد و به هدفی که در «خلیج هونگوون» تعیین شده بود اصابت کرد.

کره شمالی همچنین در ۲۲ مارس (دوم فروردین) یک موشک کروز راهبردی شلیک کرد.

خبرگزاری کره شمالی نوشت که دو موشک کروز راهبردی نوع «هواسال-۱» و دو موشک کروز راهبردی نوع «هواسال-۲» از استان «هامگیونگ جنوبی» شلیک شده و به اهدافی در «دریای شرقی» اصابت کردند.

این خبرگزاری از آمریکا و کره جنوبی بدلیل برگزار «رزمایش‌های جنگی تحریک‌آمیز و عمدی» بشدت انتقاد کرده و کره جنوبی را نیز «رژیم دست‌نشانده خائنین» خواند.

در همین حال، خبرگزاری کره شمالی به نقل از کیم جونگ اون رهبر این کشور نوشت که پیونگ یانگ با «بازدارندگی قوی جنگی»، آمریکا و کره جنوبی را «به ناامیدی می‌کشاند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.