رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی یک روز پس از هشدار پیونگ یانگ در مورد "پاسخ های قوی بی سابقه" در صورت ادامه رزمایش های نظامی برنامه ریزی شده توسط آمریکا و کره جنوبی، گفت کره شمالی بعد از ظهر شنبه یک موشک بالستیک دوربرد را پرتاب کرد.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت این موشک در منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن در غرب جزیره اصلی هوکایدو فرود آمد.

وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که این موشک به ارتفاع 5700 کیلومتری (3541 مایلی) رسیده و مسافتی حدود 900 کیلومتر (559 مایل) را طی کرده است. کره جنوبى گفت این موشک حدود ساعت 5:22 بعد از ظهر شنبه به وقت محلى از منطقه سونان پیونگ یانگ پرتاب شد.

مقامات ژاپنی گفتند این موشک بیش از 60 دقیقه پرواز کرد.

کره شمالی در مارس گذشته موشکی را با فاصله و زمان پرواز کمی بیشتر پرتاب کرد. گمان می‌رود که این پرتابه یک موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) باشد که اولین آزمایش چنین موشکی از سال 2017 است.

در ماه نوامبر، پس از پرتاب مشابه دیگری، پیونگ یانگ از شلیک آزمایشی نوع جدیدی از  موشک بالستیک قاره‌پیما ICBM خبر داد که آن را Hwasong-17 نامید.

وزیر دفاع ژاپن یاسوکازو هامادا در آن زمان گفت که این کشور پتانسیل رسیدن به سرزمین اصلی آمریکا را دارد. حمادا در بیانیه‌ای گفت: موشک بالستیک کلاس ICBM که این بار پرتاب شد، می‌تواند بردی بیش از 15000 کیلومتر داشته باشد که بر اساس مسافت پروازی این ICBM محاسبه شود. این به وزن کلاهک بستگی دارد، اما در این صورت، سرزمین اصلی ایالات متحده در برد قرار خواهد گرفت.»

کره شمالی موشک های خود را در مسیری بسیار بالا آزمایش می کند. اگر آنها در یک مسیر صاف تر شلیک می شدند، در تئوری توانایی رسیدن به سرزمین اصلی ایالات متحده را خواهند داشت.

در اوایل ماه جاری، رژیم کیم جونگ اون تقریباً 11 فروند ICBM پیشرفته را در یک رژه نظامی شبانه در پیونگ یانگ به نمایش گذاشت تا بزرگترین نمایشی از آنچه رسانه های دولتی این کشور به عنوان "توانایی حمله هسته ای کره شمالی" توصیف کرده اند.

تحلیلگران گفتند که به نظر می رسد این موشک ها هواسونگ-17 باشد.

آنکیت پاندا، کارشناس سیاست هسته‌ای در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، در شبکه‌های اجتماعی گفت که اگر هر موشک حاضر در رژه مجهز به کلاهک‌های هسته‌ای متعدد باشد، می‌تواند حجم کافی برای غلبه بر دفاع موشکی آمریکا را نشان دهد.

آزمایش روز شنبه پس از آن انجام شد که وزارت خارجه کره شمالی روز جمعه علیه ایالات متحده و کره جنوبی به دلیل برنامه های آنها برای رزمایش های نظامی آتی انتقاد کرد.

وزارت دفاع کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد انتظار می رود واشنگتن و سئول هفته آینده در پنتاگون مانورهای هسته ای روی میز برگزار کنند. همچنین انتظار می رود که متحدان ماه آینده مانورهای نظامی در شبه جزیره کره برگزار کنند.

کره شمالی در همان بیانیه همچنین اعلام کرد در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل به فشار بر پیونگ یانگ «آنطور که ایالات متحده می‌خواهد» ادامه دهد، اقدام نظامی بیشتری را در نظر خواهد گرفت.

بر اساس گزارش رسانه دولتی این کشور KCNA، در ژانویه، کیم جونگ اون خواستار "افزایش تصاعدی زرادخانه هسته ای کشور" شد و بر "ضرورت تولید انبوه سلاح های هسته ای تاکتیکی" تاکید کرد.

بر اساس گزارش KCNA، کیم خواستار توسعه یک «سیستم موشک بالستیک قاره‌پیما» شده بود که قادر به حمله سریع هسته‌ای است.

وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرد، در صورتی که واشنگتن و سئول رزمایش‌هایی را که بین آنها برنامه ریزی شده است انجام دهند، با واکنش شدید روبرو خواهند شد.

وزارت خارجه کره شمالی افزوده است: رزمایش‌های برنامه ریزی شده بین آمریکا و کره جنوبی منجر به تشدید تنش در منطقه می‌شود.

پیش تر وزارت خارجه کره شمالی در واکنش به رزمایش هوایی کره جنوبی و آمریکا هشدار داده بود که هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه این کشور، با شدیدترین واکنش از سوی پیونگ‌یانگ همراه خواهد شد.

یک سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی به تازگی درباره «سناریوی خطرناک آمریکا که شبه جزیره کره را به یک زرادخانه بزرگ و منطقه جنگی پرمخاطره‌تر تبدیل می‌کند»، هشدار داده بود.

کره شمالی همچنین اعلام کرد که به هر گونه اقدام نظامی آمریکا با شدیدترین واکنش پاسخ خواهد داد و برای این کار راهبردها و امکاناتی همچون «مخرب‌ترین نیروی هسته‌ای» در اختیار دارد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا پیش تر در سفر به سئول گفت که ایالات متحده تجهیزات نظامی پیشرفته‌تری به کره جنوبی ارسال خواهد کرد که جنگنده‌های اف-۳۵ و اف-۲۲ نیز در میان آنها خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی کره شمالی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.