زنجیره تامین میوه و سبزیجات در ایرلند نیز علاوه بر بریتانیا مختل شده است.

به گزارش جماران، یورونیوز در گزارشی نوشت: برخی از فروشگاه‌های اصلی فروش مواد غذایی در بریتانیا طی روزهای گذشته برای عرضه سبزیجات تازه به ویژه گوجه‌فرنگی با مشکل روبرو شده‌اند. 

تعدادی از این فروشگاه‌ها به همین دلیل مجبور شده‌اند تا برای تهیه سبزیجات تازه سقف خرید تعیین کنند. به عنوام مثال آسدا، سومین شرکت بزرگ خرده‌فروشی در بریتانیا اعلام کرده است که هر مشتری تنها می‌تواند سه بسته گوجه‌فرنگی، فلفل، خیار، کاهو، بروکلی، گل کلم و تمشک سیاه خریداری کند. 

این شرکت زنجیره‌ای دلیل اتخاذ این تصمیم را مواجهه با اختلال در زنجیره تامین کالاها به دلیل برداشت کم محصولات در اسپانیا و مراکش در پی شرایط جوی نامساعد اعلام کرده است. 

این در حالی است که تصاویری که مشتریان در اسپانیا و مراکش در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد که در این کشورها مشکلی برای عرضه محصولاتی همچون میوه و سبزیجات وجود ندارد. امری که باعث شده است که گمانه‌زنی‌های درباره ارتباط کمبود میوه و سبزیجات با مشکلات تجاری در دوران پسابرکسیت صورت بگیرد. 

 

آیا شرایط جوی تنها عامل موثر در کمبود میوه و سبزیجات در بریتانیا است؟

مدیر کنسرسیوم خرده‌فروشی در بریتانیا می‌گوید دلیل اصلی مشکلات به وجود آمده در زنجیره تامین کالا شرایط نامساعد جوی است. با این حال جک وارد، مدیر اتحادیه کشاورزان بریتانیا می‌گوید ریشه این مشکل افزایش هزینه انرژی است.

او در همین راستا به تامین میوه و سبزیجات از کشورهایی همچون اسپانیا و مراکش به عنوان گزینه جایگزین برای تولید در داخل بریتانیا اشاره می‌کند. به گفته مدیر اتحادیه کشاورزان بریتانیا از ابتدا امکان جایگزینی تولید داخلی با واردات از این کشورها وجود نداشت. 

سفارت بریتانیا در مراکش اعلام کرده است که حدود ۲۵ درصد از گوجه‌فرنگی‌هایی که در بریتانیا به فروش می‌رسند از مراکش صادر شده‌اند. این در حالی است که ۲۰ درصد نیز از اسپانیا خریداری شده‌اند. به این ترتیب مراکش و اسپانیا دو تامین‌کننده اصلی گوجه‌فرنگی در بریتانیا هستند. 

برکسیت چه نقشی داشته است؟

کارشناسان بر این باور هستند که برخلاف ادعاهای مطرح‌شده در شبکه‌های اجتماعی نقش برکسیت در کمبود کنونی میوه و سبزیجات در بریتانیا کمرنگ است. 

به عنوان مثال اتحادیه کشاورزان بریتانیا می‌گوید یکی از معضلات احتمالی برای بخش کشاورزی در دوران پسابرکسیت می‌توانست جذب نیروی کار از کشورهای اتحادیه اروپا باشد. این در حالی است که چنین مشکلی در عمل با مجوز کارگران فصلی در بریتانیا بروز نکرد. 

 کریس وایت، از مسئولان «فروت نت» در بریتانیا بر این باور است که موقعیت این کشور و انزوای آن به عنوان یک جزیره نقش مهمی در کمبود میوه و سبزیجات داشته است. او به طور خاص به هزینه انتقال کالا از طریق کانال مانش اشاره می‌کند. 

از سوی دیگر افزایش هزینه‌ها و کاغذبازی‌های در دوران پسابرکسیت برای بسیاری از خرده‌فروشان در بریتانیا مشکل‌آفرین بوده است. در حالی که قفسه‌ فروشگاه‌ها در فرانسه، بلژیک و هلند پر از گوجه‌فرنگی است اما تهیه آن در فروشگاه‌های بریتانیا به دلیل هزینه انتقال از کانال مانش سخت شده است. 

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که زنجیره تامین میوه و سبزیجات در ایرلند نیز علاوه بر بریتانیا مختل شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد موقعیت جغرافیایی بریتانیا بیشتر از برکسیت در مشکل کنونی نقش داشته است. 

این در حالی است که کارشناسان بر این باور هستند که شرایط پیچیده زنجیره تامین کالا در بریتانیا نیز در کمبود میوه و سبزیجات نقش داشته است. این در حالی است که دولت محافظه‌کار بریتانیا نیز برای مقابله با افزایش هزینه انرژی و کمک به کشاورزان اقدام موثری انجام نداد. 

کارشناسان بر این باور هست شرایط پیچیده زنجیره تامین میوه و سبزیجات در بریتانیا تا چند هفته دیگر همچنان ادامه خواهد داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی بحران در انگلیس

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.