بنا به گزارش‌ها همزمان با سفر جو بایدن به کی‌یف صدای آژیرهای ضدهوایی در این شهر به گوش می‌رسید.

به گزارش جماران، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه در سفری از پیش اعلام نشده وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین شد و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد. 

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در این سفر که در آستانه اولین سالگرد تهاجم نظامی روسیه انجام شد وعده داد که کشورش تسلیحات بیشتری در اختیار اوکراین قرار خواهد داد. جو بایدن حمایت واشنگتن از کی‌یف را «خلل ناپذیر» توصیف کرد. 

او ارزش دور جدید کمک‌های آمریکا به اوکراین را نیم میلیارد دلار اعلام کرد. 

 

اوکراین.بایدن.

 

ولودیمیر زلنسکی نیز سفر همتای آمریکایی خود به کی‌یف را «نشانه‌ای بسیار مهم» از حمایت واشنگتن از کشورش دانست. رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که از نظر او روسیه «هیچ شانسی» برای پیروزی در جنگ ندارد. 

بنا به گزارش‌ها همزمان با سفر جو بایدن به کی‌یف صدای آژیرهای ضدهوایی در این شهر به گوش می‌رسید. 

برخی منابع نیز از سفر خطرناک جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به اوکراین با استفاده از قطار خبر  دادند.

همچنین تصاویری از قدم زدن بایدن و زلسنکی در خیابان های کی یف منتشر شده است.

در همین حال، کاخ سفید اعلام کرد که بایدن تحریم های جدیدی را علیه روسیه اعلام خواهد کرد که شامل شماری افراد و نهاد می شود.

سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به اوکراین در حالی انجام شد که انتظار می‌رود بر شدت درگیری‌ها طی هفته‌های آینده افزوده شود. هر دو طرف خود را برای عملیات تهاجمی همزمان با آغاز فصل بهار آماده می‌کنند. 

سفر رئیس جمهور کنونی به اوکراین نخستین دیدار از این کشور از 15 سال پیش تا کنون به شمار می رود آخرین سفر یک رئیس جمهور آمریکایی به اوکراین سفر جورج بوش پسر در سال 2008 بود.

 

حمایت اروپا از اوکراین

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سومین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ خواستار کمک‌های بیشتر غرب و تسهیل وصول آن‌ها به اوکراین شد. 

فرانسه نیز  روز یکشنبه اعلام کرد که تحویل خودروهای زرهی وعده داده شده به کی‌یف را تا آخر هفته آینده آغاز خواهد کرد. این خودروها از نوع AMX-10 هستند که با عنوان تانک‌های سبک نیز شناخته می‌شوند. کاربرد این تانک‌های سبک شرکت در عملیات شناسایی مسلحانه و حمله به تانک‌های دشمن است.

سباستین لوکورنو، وزیر دفاع فرانسه در گفتگو با روزنامه پاریزین گفت که اولین خودروی زرهی تا پایان هفته آینده به اوکراین می‌رسد. او از ذکر تعداد دقیق این خودروها در اولین محموله ارسالی خودداری کرد و گفت که نمی‌خواهد «اطلاعات استراتژیک» به دست دشمن بیفتد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه در آخرین روز کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «اقدامات بسیار بیشتری، سریع‌تر باید انجام شود. هنوز کارهای زیادی مانده است. ما باید حمایت نظامی (از اوکراین) را افزایش و سرعت بخشیم.

بورل همچنین با اعلام حمایت از پیشنهاد استونی مبنی بر خرید مهمات از سوی اعضای اتحادیه اروپا در جهت کمک اوکراین افزود: «من کاملا از پیشنهاد نخست‌ وزیر استونی حمایت می‌کنم و ما روی آن کار می‌کنیم و حتما اثربخش خواهد بود.»

پیشتر کایا کالاس، نخست وزیر استونی این پیشنهاد را مبنی بر خرید مهمات در جهت کمک به اوکراین را در کنفرانس امنیتی مونیخ مطرح کرده بود.

 

روسیه خطاب به ماکرون: وقتی از تغییر حکومت صحبت می‌کنی ناپلئون را فراموش نکن 

 

روسیه روز یکشنبه ۱۹ فوریه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه را به‌خاطر اظهاراتی مبنی بر اینکه می‌خواهد شکست روسیه را ببیند سرزنش کرد و گفت که مسکو هنوز سرنوشت ناپلئون بناپارت را به یاد دارد. مسکو رئیس جمهوری فرانسه را به دیپلماسی دوگانه با کرملین متهم کرد.

ماکرون به روزنامه لوژورنال دو دیمانش گفت که فرانسه می‌خواهد روسیه در اوکراین شکست بخورد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که فرانسه «با ماکرون آغاز نشد و بقایای ناپلئون که در سطح دولتی مورد احترام است در مرکز پاریس قرار دارد.» 

او افزود: «به‌طور کلی، [سخنان] ماکرون بی‌ارزش است.» وی تاکید کرد که اظهارات ماکرون نشان می‌دهد که غرب درگیر موضوع تغییر رژیم در روسیه شده است در حالی که ماکرون بارها به دنبال دیدار با سران روسیه بوده است.

ماکرون با انتقاد برخی از متحدان ناتو به‌دلیل ارائه پیام‌های متناقض درباره سیاست خود در جنگ بین اوکراین و روسیه مواجه شده است و برخی پاریس را حلقه ضعیفی در ائتلاف غربی می‌دانند.

ماکرون روز جمعه از متحدان غربی خواست تا حمایت نظامی از اوکراین را افزایش دهند اما همزمان تاکید کرد که به تغییر رژیم اعتقادی ندارد و در مقطعی باید مذاکراتی انجام شود.

وی گفت: «شفاف بگویم، حتی یک ثانیه هم به تغییر رژیم اعتقاد ندارم و وقتی می‌شنوم افراد زیادی خواستار تغییر رژیم هستند از آن‌ها می‌پرسم برای چه تغییری؟ چه کسی نفر بعدی است؟ رهبر شما کیست؟»

او در توضیح این اظهارات گفت که معتقد نیست که پس از گذشت سال‌ها و با سخت تر شدن موقعیت و درگیری مسکو، راه حلی دموکراتیک از درون جامعه مدنی در روسیه پدیدار شود. وی افزود که هیچ جایگزینی برای پوتین نمی‌بیند و باید به میز مذاکره برگردد.

وی تصریح کرد که همه گزینه‌ها غیر از ولادیمیر پوتین در سیستم کنونی برای او بدتر به نظر می‌رسند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.