تیم های امداد در شهر«انطاکیه» ترکیه یک زن را بعد از 177 ساعت از وقوع زلزله شدید در ترکیه از زیر آوارنجات دادند.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره، خبرنگار الجزیره گفت که تیم های امداد در شهر«انطاکیه» ترکیه یک زن را بعد از 177 ساعت از وقوع زلزله شدید در ترکیه از زیر آوارنجات دادند.

این در حالی است که تیم‌های امدادی در استان غازی‌انتپ ترکیه پس از 170 ساعت یک زن را زنده از زیر آوار نجات دادند.

تلاش‌های بی‌وقفه سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد)، نیروهای ژاندارمری و ارتش، تیم‌های بهداشت، آتش‌نشانی و تیم‌های امدادی داوطلب برای نجات شهروندان از زیر آوار در مناطق زلزله‌زده همچنان ادامه دارد.

تیم‌های امدادی در استان غازی‌انتپ پس از 170 ساعت یک زن را زنده از زیر آوار نجات دادند.

از سوی دیگر،  دولت ترکیه اعلام کرد که شمار جانباختگان زلزله در این کشور به 31 هزار و 643 نفر رسید.

 

تعقیب قضایی گسترده پیمانکاران متخلف

هم زمان با افزایش میزان نارضایتی‌ها از امدادرسانی آهسته، اکنون توجهات به این سمت رفته که چه کسانی مقصر اصلی این حجم گسترده از تلفات هستند. اگرچه ترکیه مقررات ساخت و ساز مطابق با استانداردهای فعلی مهندسی زلزله را دارد، اما این مقررات رسما به ندرت رعایت شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکیه، بکیر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه روز یکشنبه گفت که ۱۳۴ نفر به دلیل مسئولیت در ساخت ساختمان‌های ناایمن در برابر زلزله، تحت بازجویی قرار دارند. وی گفت: «از این تعداد سه نفر دستگیر شدند و منتظر تشکیل دادگاه هستند، هفت نفر بازداشت موقت و هفت نفر دیگر از خروج از کشور منع شدند.»

دادستان‌های ترکیه نیز وارد عمل شده و شروع به نمونه‌برداری از مصالح مورد استفاده در ساخت ساختمان‌های ویران‌شده کرده‌اند.مردم زلزله‌زده و کارشناسان امر معتقدند که ساخت و ساز غیراستاندارد در سراسر ترکیه عامل حجم گسترده این ویرانی‌ها بوده است.

مقامات فرودگاه استانبول روز یکشنبه دو پیمانکار را که متهم به ویرانی چندین ساختمان در «آدیامان» هستند بازداشت کردند. این دو نفر قصد داشتند به گرجستان بروند. یکی از پیمانکاران دستگیر شده یکشنبه به خبرنگاران گفت: «وجدان من راحت است. من ۴۴ ساختمان ساختم. فقط چهار عدد از آن‌ها تخریب شد. من همه چیز را طبق قوانین انجام دادم.»

خبرگزاری دولتی آناتولی نیز گزارش داد که دو نفر دیگر در استان غازی‌انتپ دستگیر شدند؛ این افراد متهم هستند که برای ایجاد فضای باز اضافی در ساختمان از ساخت ستون به اندازه کافی بهره نبرده‌اند.

روز گذشته، وزارت دادگستری ترکیه از ایجاد «دایره تحقیق تخلفات زلزله» خبر داده بود. دفاتری که با هدف شناسایی پیمانکاران متخلف و سایر مسئولین امر ساخت‌و‌ساز، به دنبال جمع‌آوری شواهد و مدارک و بررسی صدور مجوزهای ساختمانی غیرقانونی خواهند بود.

در یک مورد دیگر، یک پیمانکار ساختمانی که روز جمعه در فرودگاه استانبول قصد خروج از کشور را داشت توسط مقامات ترکیه بازداشت شد. این پیمانکار در شهر تاریخی «آنطاکیه در استان ختای»، یک ساختمان ۱۲ طبقه مجلل به نام «برج رنسانس / Ronesans Rezidans» ساخته بود. اکنون این برج ۲۴۹ واحدی به تلی از آوار تبدیل شده و برآورد شده هنوز بسیاری از ۱۰۰۰ نفر سکنه آن در زیر آوار هستند.

با اعلام خبر این بازداشت‌ها گمان می‌رود خشم عمومی به سمت سازندگان و پیمانکاران هدایت شود و توجهات از اهمال‌کاری احتمالی مقامات محلی و کشوری در صدور مجوز ساخت‌وسازهای غیراستاندارد دور گردد. دولت رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، که در حال حاضر تحت فشار رکود اقتصادی و تورم بالا قرار دارد، باید برای انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در ماه مه میلادی خود را آماده کند.

بازماندگان زمین‌لرزه که بسیاری از عزیزان خود را از دست داده‌اند، تنها از پیمان‌کاران غضبناک نیستند چرا که علاوه بر منازل تخریب شده، جاده‌ها و فرودگاه‌ها نیز آسیب دیده‌اند و همین امر سبب شد تا امدادرسانی در ساعات اولیه پس از وقوع این بلای طبیعی با مشکلاتی روبرو گردد. وزارت حمل و نقل ترکیه اعلام کرد فرودگاه ختای که باند آن در اثر زلزله آسیب دیده بود، در نهایت روز یکشنبه بازگشایی شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی زلزله در ترکیه
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.