به دنبال سرمای شدید و بارش برف و یخ‌زدگی طی دو هفته گذشته در افغانستان دست‌کم 157 نفر تاکنون جان باخته و بیش از 75 هزار راس دام تلف شده است.

به گزارش جماران به نقل از آناتولی، صفی‌الله رحیمی سخنگوی وزارت مبارزه با حوادث دولت موقت طالبان به آناتولی گفت: تاکنون 157 نفر بر اثر شدت سرمای زمستانی طی دو هفته گذشته در سراسر افغانستان جان خود را از دست دادند.

رحیمی در ادامه افزود: بیشترین تلفات سرمای بی‌سابقه زمستان در ولایت‌های غور، بدخشان، پکتیکا و پکتیا رخ داده است. همچنین بیش از 75 هزار راس دام نیز در سراسر کشور تلف شده‌اند.

رئیس اداره هواشناسی افغانستان، فصل سرمای امسال را «سردترین» زمستان در سال‌های اخیر توصیف کرده است.

احتمال می‌رود که شمار تلفات سرما در افغانستان در روزهای آینده افزایش یابد.

پیش از این نیز اعلام شده بود که 45 معتاد خیابانی از آغاز فصل زمستان در ولایت هرات در غرب افغانستان بر اثر سرمازدگی جان خود را از دست داده‌ند.

بخش بزرگی از مردم کم درآمد در افغانستان به دلیل بحران اقتصادی در زمستان قادر به خرید چوب و زغال سنگ نیستند.

از سوی دیگر عدم ثبت آمار رسمی در روستاهای افغانستان احتمال افزایش تلفات مشابه را افزایش می‌دهد.

مشکلات حمل و نقل، به ویژه در فصل زمستان، کمک‌ رسانی را برای سازمان‌های بشردوستانه به خانواده‌های نیازمند در افغانستان را بیش از پیش دشوار می‌کند.

بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد، 28 میلیون نفر حدود دو سوم جمعیت افغانستان به کمک‌های فوری نیاز دارند.

 

فشار سازمان ملل بر طالبان 

رئیس امداد سازمان ملل متحد روز چهارشنبه خواستار موضع شفاف مقامات طالبان در خصوص فعالیت بخش‌های بشردوستانه در این کشور و بازگشایی آنها به روی کارکنان زن شد.

این مسئول سازمان ملل متحد در حالی خواهان رفع موانع همکاری زنان افغان با تشکل‌ها، گروه‌ها و نهاد‌های غیردولتی بشردوستانه شده که زمستان سخت و سرمای بی‌سابقه امسال افغانستان نگرانی‌ها نسبت به تشدید وضعیت وخیم معیشتی شمار زیادی از شهروندان محروم این کشور و احتمال وقوع قحطی را افزایش داده است.

آژانس‌های امدادی می‌گویند که افغانستان در معرض یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان قرار گرفته است.

به گزارش سازمان‌های امداد‌رسان، بیش از نیمی از جمعیت ۳۸ میلیون نفری افغانستان هم‌ اکنون با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند و حدود چهار میلیون کودک افغان نیز از سوء تغذیه رنج می‌برند.

این بحران پس از آن تشدید شد که رهبران طالبان با صدور بخشنامه‌ای جنجالی و انتقادآمیز زنان افغان را از همکاری با سازمان های غیردولتی منع کردند.

طالبان در همین راستا فعالیت حیاتی و تاثیرگذار چندین آژانس و نهاد امدادرسان را به دلیل به خدمت گرفتن زنان به حال تعلیق درآورد.

وضعیت وخیم انسانی و فشارهای خارجی در هفته های اخیر سبب شد تا مقامات طالبان سرانجام به زنان اجازه دهند تا تنها با سازمان‌های غیردولتی فعال در بخش بهداشت و درمان همکاری کنند.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری ابراز امیدواری کرده است که بخش‌های بشردوستانه بیشتری به زودی به روی کارکنان زن افغان در این کشور بازگشایی شود.

وی در گفتگو با فرانس‌پرس تصریح کرد: «تعدادی از رهبران طالبان گفته‌اند که دولت مشغول کار روی دستورالعملی برای شفاف‌سازی بیشتر در خصوص نحوه و امکان قانونی شدن همکاری زنان با بخش‌های بشردوستانه است.»

آقای گریفیتس که در دفتر سازمان ملل در کابل با خبرگزاری فرانسه گفتگو می‌کرد در پایان سفر خود به افغانستان ابراز امیدواری کرد که به زودی توضیحاتی روشن و شفاف از سوی مقام‌های طالبان برای آزادسازی فعالیت زنان در سازمان‌های غیردولتی امدادرسان دریافت کند.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد رهبری هیاتی از مسئولان ارشد سازمان‌های غیردولتی را بر عهده داشت که طی روزهای گذشته به منظور ترغیب دولت معرفی‌شده از سوی طالبان به لغو ممنوعیت فعالیت زنان امدادگر با چندین مقام این گروه دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش رسانه‌های محلی،‌ مارتین گریفیتس در همین راستا با سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله ملاقات و با وی در باره آموزش و کار بانوان در افغانستان گفت‌وگو کرده است.

این دومین هیات به رهبری سازمان ملل بود که طی این ماه به افغانستان سفر کرد تا از طالبان بخواهد دو بخشنامه اخیر مبنی بر منع آموزش و ممنوعیت فعالیت زنان در سازمان‌های غیردولتی را لغو کند.

مقامات طالبان علاوه بر ممنوعیت کار زنان در سازمان های غیر دولتی، آنها را از تحصیل در دانشگاه نیز منع کرده‌اند.

طالبان می‌گوید که این دو ممنوعیت به دلیل رعایت نکردن قوانین حجاب و پوشش توسط زنان اعمال شده است، ادعایی که توسط امدادگران و دانشجویان دختر دانشگاه‌ها رد شده است.

طالبان از زمان بازگشت به قدرت در اوت ۲۰۲۱ تاکنون به تدریج زنان را از بخش عمده‌ای از حقوقشان از جمله تحصیلات متوسطه، کار در بخش‌های دولتی و نیز همکاری با سازمان‌های غیردولتی و حتی حضور در پارک‌ها و مکان‌های تفریحی محروم کرده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری به دنبال دریافت معافیت‌های بیشتر برای همکاری زنان با بخش‌های بشردوستانه است.

وی در این زمینه تاکید کرده است که جامعه بشردوستانه جهانی هنگام ارائه کمک‌ها به این کشور فقر‌زده بی شک بر بازگشت کارکنان زن پافشاری خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی تحولات افغانستان

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.