با آغاز اعتصاب سراسری در اعتراض به افزایش دو ساله سن بازنشستگی در فرانسه، کارگران دست از کار کشیدند و در نتیجه قطارها از حرکت ایستاده، مدارس تعطیل و راه بر انتقال محموله های پالایشگاه ها مسدود شد و کارگران اعتصابی فرانسوی تظاهرات گسترده ای را علیه برنامه های افزایش سن بازنشستگی رهبری می کنند.

به گزارش جماران به نقل از سى ان ان اعتصابات خدمات قطار، پروازها، مدارس و مشاغل را در فرانسه در روز پنجشنبه مختل کرد زیرا اتحادیه‌های کارگری اعتراضات گسترده‌ای را علیه برنامه‌های دولت برای افزایش سن بازنشستگی برای اکثر کارگران رهبری کردند.
230119053432-01-empty-train-tracks-paris-strike-011923

اعتراضات در شهرهای بزرگ فرانسه از جمله پاریس، مارسی، تولوز، نانت و نیس بسیاری از خدمات حمل و نقل را متوقف کرد. برج ایفل به روی بازدیدکنندگان بسته شد.

طبق گزارش BFMTV وابسته به سى ان ان ، پلیس در جریان درگیری‌های سطح پایین با معترضان در پاریس گاز اشک‌آور پرتاب کرد و تا ساعت 11 صبح به وقت شرقی، اطلاعات بیش از 30 نفر را برای بازجویی قرار داد.

هشت تن از بزرگترین اتحادیه‌های کارگری خواستار برگزاری «اولین روز اعتصاب و اعتراض» علیه اصلاحات حقوق بازنشستگی شده‌اند که توسط دولت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور آمریکا رونمایی شد. این قانون، شهروندان فرانسوی را ملزم می کند تا از 62 سال در حال حاضر تا 64 سال کار کنند تا واجد شرایط دریافت مستمری کامل دولتی باشند.

دولت فرانسه گفته است که این برای مقابله با کسری بودجه بازنشستگی ضروری است، اما این اصلاحات در زمانی که هزینه‌های زندگی در حال افزایش است خشم کارگران را برانگیخته است.

فیلیپ مارتینز، دبیرکل بزرگترین اتحادیه CGT فرانسه به خبرنگاران گفت که انتظار دارد تعداد کل معترضان در روز پنجشنبه از یک میلیون نفر فراتر رود.

معلمان و کارگران حمل و نقل از جمله کسانی بودند که به محل کار خود مراجعه نکردند. به گفته وزارت آموزش فرانسه، بیش از 40 درصد معلمان مدارس ابتدایی و بیش از یک سوم معلمان دبیرستان دست به اعتصاب زدند.

اداره حمل و نقل شهری  در توییتر اعلام کرد، خطوط قطار در سراسر فرانسه با "اختلال شدید" مواجه شده است، به گفته اداره راه آهن فرانسه ، و خطوط مترو در پاریس به طور کامل یا جزئی بسته شده است.

در همین حال، یورواستار به نقل از وب سایت خود، چندین سرویس بین پایتخت فرانسه و لندن را لغو کرد و برخی از پروازهای فرودگاه اورلی با خط و خش مواجه شدند. فرودگاه شارل دوگل از «چند تأخیر» به دلیل اعتصاب کنترل‌کننده‌های ترافیک هوایی خبر داد، اما لغو نشد.

CGT که بیش از 200 رویداد اعتراضی را در سراسر کشور ثبت کرده است، گفت که اکثریت کارکنان پالایشگاه توتال انرژی (TOT) ترک کردند و تحویل محصولات نفتی را متوقف کردند. توتال انرژی گفت که عرضه سوخت در شبکه پمپ بنزین هایش تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

چرا مردم اعتراض می کنند؟

اصلاحات پیشنهادی ماکرون در بازنشستگی در حالی صورت می‌گیرد که کارگران در فرانسه، مانند جاهای دیگر، با افزایش قبوض غذا و انرژی تحت فشار قرار گرفته‌اند. پرستاران و رانندگان آمبولانس در بریتانیا نیز روز پنجشنبه به دلیل حقوق و شرایط کاری اعتصاب کردند.

هزاران نفر سال گذشته در تظاهرات گسترده در خیابان های پاریس در اعتراض به هزینه های زندگی شرکت کردند و اعتصابات کارگران که خواستار دستمزد بیشتر بودند باعث شد پمپ های سوخت چند ماه پیش در سراسر کشور خشک شوند.

«این اصلاحات در لحظه‌ای رخ می‌دهد که خشم، ناامیدی و خستگی زیاد وجود دارد. فرانسوا هومریل، رئیس اتحادیه CFE-CGC، روز سه‌شنبه به سی‌ان‌ان گفت و با اشاره به تورمی که اروپا را در سال جاری پس از همه‌گیری کووید-۱۹ و تهاجم روسیه به اوکراین تحت تأثیر قرار داده است، وى گفت: این در واقع در بدترین لحظه است.

مکرون روز پنجشنبه در صحبت با خبرنگاران در اسپانیا از تغییرات به عنوان "عادلانه و مسئولانه" دفاع کرد.

وی افزود: اگر می‌خواهید پیمان بین نسل‌ها منصفانه باشد، باید این اصلاح را پیش ببریم.

به گفته سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، فرانسه در سال 2018 نزدیک به 14 درصد از تولید ناخالص داخلی را برای بازنشستگی دولتی هزینه کرده است که بیشتر از سایر کشورها است.

فرانسه چگونه مقایسه می کند؟

سخنگوی دولت، اولیویه وران، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که 40 درصد از کارگران فرانسوی تحت نظام پیشنهادی می‌توانند قبل از 64 سالگی بازنشسته شوند، زیرا برای کسانی که کار را زودتر شروع کرده‌اند یا شغل‌های مالیاتی دارند، استثنا هستند.

او گفت: "ما محافظ ترین و پیشرفته ترین سیستم را در اروپا [برای بازنشستگی] داریم." وی افزود: «حتی پس از اصلاحات، ما در فرانسه بهتر و زودتر از تقریباً همه کشورهای منطقه یورو بازنشسته خواهیم شد».

در اروپا و در بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته دیگر، سنی که در آن مزایای بازنشستگی کامل می شود 65 سال است و به طور فزاینده ای به سمت 67 سالگی می رود.

بازنگری اساسی حقوق بازنشستگی مدت‌هاست که در فرانسه موضوعی بحث‌برانگیز بوده است، با اعتراضات خیابانی که تلاش‌های اصلاحی را در سال 1995 متوقف کرد و دولت‌های متوالی با مقاومت شدیدی در برابر تغییراتی که در نهایت در سال‌های 2004، 2008 و 2010 به تصویب رسید، مواجه شدند.

تلاش قبلی ماکرون برای اصلاح سیستم بازنشستگی فرانسه در سال 2019 با اعتصابات سراسری روبرو شد، قبل از اینکه به دلیل همه گیری کووید-19 رها شود.

اتحادیه های کارگری فرانسه قرار است عصر پنجشنبه برای تصمیم گیری درباره ادامه اعتصابات تشکیل جلسه دهند.

با آغاز اعتصاب سراسری در اعتراض به افزایش دو ساله سن بازنشستگی در فرانسه، کارگران دست از کار کشیدند و در نتیجه قطارها از حرکت ایستاده، مدارس تعطیل و راه بر انتقال محموله های پالایشگاه ها مسدود شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز گزارش داد که قرار است تظاهرات اعتراضی نیز در سراسر فرانسه برگزار شود.

رهبران اتحادیه‌ها که انتظار می‌رود اعتصاب ‌ها و اعتراض‌ های بیشتری را عصر امروز اعلام کنند، خبر داده اند که اقدام های امروز تنها آغاز راه است.

بر اساس برآوردهای وزارت کار، افزایش سن بازنشستگی به ۶۴ سال موجب رشد ۱۷.۷ میلیارد یورویی درآمد سیستم بازنشستگی و تراز شدن آن تا سال ۲۰۲۷ می شود.

اولیویه دوسو وزیر کار فرانسه به تلویزیون ال سی آی گفت: این اصلاحات ضروری و عادلانه است.

اتحادیه‌ها استدلال می‌کنند که راه‌های دیگری برای تضمین تداوم سیستم بازنشستگی وجود دارد که مالیات بر ثروتمندان، افزایش سهم کارفرمایان یا بازنشستگان ثروتمند از جمله آنهاست.

در همین حال، مکرون و چند تن از وزیران وی همزمان با اعتراضات و اعتصابات و در اقدامی که انتقاد اتحادیه ها را برانگیخته دور از فرانسه و برای دیدار با مقام های اسپانیایی در بارسلون خواهند بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.