چین می گوید از اوایل دسامبر ۶۰ هزارنفر بر اثر کووید جان خود را از دست داده اند

یک مقام پزشکی از کمیسیون ملی بهداشت (NHC) روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت، از زمانی که این کشور به طور ناگهانی سیاست سختگیرانه «صفر کووید» خود را در اوایل دسامبر کنار گذاشت، نزدیک به 60،000 نفر بر اثر کووید در چین جان باختند.

جیائو یاهویی، رئیس بخش امور پزشکی NHC، گفت که چین بین 8 دسامبر تا 12 ژانویه 59938 مورد مرگ ناشی از کووید را ثبت کرده است. از این تعداد مرگ و میر، 5503 مورد ناشی از نارسایی تنفسی ناشی از عفونت‌های کووید بوده و 54435 نفر نیز افراد مبتلا به کووید و همچنین افراد دارای بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی عروقی وزمینه‌ای بوده‌اند.

چین قبلاً فقط آن دسته از بیماران کووید را که بر اثر نارسایی تنفسی جان باختند به عنوان جان باختگان کووید ذکر کرده بود. طبق آمار منتشر شده در وب‌سایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین (CDC) در ماه پس از 8 دسامبر، چین تنها 37 مورد مرگ ناشی از موارد کووید را گزارش کرده است - حتی در شرایطی که شیوع این بیماری در بحبوحه افزایش آشکار کووید در چندین مورد، بیمارستان‌ها و کوره‌سوزی‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

سازمان بهداشت جهانی و ایالات متحده چین را متهم کرده اند که شدت شیوع کنونی خود را "کم نشان می دهد"، در حالی که مقامات ارشد بهداشت جهانی همچنین از پکن خواسته اند تا داده های بیشتری را در مورد گسترش انفجاری کووید در چین به اشتراک بگذارد.

جیائو، مقام پزشکی چین، گفت که ویزیت های بالینی تب و بستری شدن در بیمارستان کووید در چین قبلاً به اوج خود رسیده است.

بر اساس گزارش NHC، بازدید از کلینیک تب - چه در شهرها و چه در مناطق روستایی - از زمان اوج گیری که بیش از 2.86 میلیون نفر در 23 دسامبر 2022 به آنها مراجعه کردند، کاهش یافته است.

جیائو روز شنبه گفت که در 12 ژانویه، 477000 نفر از کلینیک ها در سراسر چین بازدید کردند.

جیائو افزود که NCH گفت که بستری شدن بیماران کووید-19 در 5 ژانویه 2023 نیز به اوج خود رسید، زمانی که 1.63 میلیون نفر در بیمارستان بستری شدند .

شایان ذکر است دولت چین در پی افزایش انتقادها، شمار تلفات مرتبط با کرونا در این کشور را تصحیح کرد. بر اساس این آمارهای رسمی و جدید، بین ۸ دسامبر تا ۱۲ ژانویه نزدیک به ۶۰ هزار نفر در ارتباط با کرونا در چین جان باختند.

کمیسیون ملی بهداشت چین روز شنبه ۲۴ دی‌ماه (۱۴ ژانویه) اعلام کرد که بین ۸ دسامبر سال گذشته تا ۱۲ ژانویه سال ۲۰۲۳، ۵۹ هزار و ۹۳۸ نفر بر اثر ابتلا به کرونا و بیماری مرتبط با آن در این کشور جان خود را از دست دادند. بر اساس این آمار، ۵۵۰۳ نفر از این افراد بر اثر مشکلات ریوی ناشی از کووید جان باختند.

در همین خصوص، رئیس بخش مدیریت پزشکی کمیسیون بهداشت چین به خبرنگاران گفت که سایر تلفات، ترکیبی از بیماری‌های قبلی و کرونا بوده است.

ابتلا به ویروس کرونا پس از آن در چین به شکل گسترده‌ای افزایش یافت که دولت این کشور در ابتدای ماه دسامبر گذشته از سیاست‌های سخت‌گیرانه خود در خصوص محدودیت‌های کرونایی دست کشید.

نهاد و مقام‌های مسئول در چین در روزهای گذشته، آمار تلفات روزانه مرتبط با کرونا را تنها پنج نفر اعلام کردند؛ ادعایی که به طور آشکار با صف‌های طولانی مربوط به خاکسپاری جان‌باختگان و همچنین اجسادی که از بیمارستان‌ها به گورستان‌ها منتقل می‌شدند، در تضاد بوده است.‌

سازمان جهانی بهداشت نیز روز دوشنبه ۲۴ دی‌ماه اعلام کرد که آمارهای منتشر شده از سوی چین، تفاوت زیادی با واقعیت دارد.

چین ادعا می‌کرد که از ابتلای همه‌گیری کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی تنها ۵ هزار نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در این کشور جان باخته‌اند؛ این رقم ادعایی از سوی دولت چین، یکی از کمترین آمار تلفات کرونا در میان کشورهای جهان به شمار می‌رفت؛ آماری که البته از سوی ناظران بین‌المللی و کارشناسان، همواره مورد تردید قرار گرفته بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی چین کووید

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.