آلمان قصد دارد یک روستا را برای معدن زغال سنگ تخریب کند. هزاران نفر جمع شده اند تا جلوی آن را بگیرند

این یک تصویر بد در سال 2023 است: پلیس با تجهیزات ضد شورش در حال رفتن به روستایی، براى بیرون کشیدن مردم از خانه ها و تخریب سازه ها برای ایجاد راه برای ورود ماشین های حفاری برای دسترسی به معدن غنی زغال سنگ در زیر زمین.
230113124008-01-lutzerath-germany-coal-mine-climate-intl-restricted

از روز چهارشنبه، در حالی که باران و باد روستای کوچک لوتزرات در غرب آلمان را درنوردیده است، پلیس صدها فعال را بیرون کرده است. برخی از آنها بیش از دو سال است که در لوتزرات هستند و خانه‌هایی را که ساکنان سابق پس از بیرون راندن آنها رها کرده بودند، اشغال کرده‌اند، اکثر آنها تا سال 2017، تا راه را برای معدن باز کنند.

بیش از 1000 افسر پلیس در عملیات اخراج شرکت دارند. به گفته پلیس شهر آخن، اکثر ساختمان‌ها اکنون پاکسازی شده‌اند، اما برخی از فعالان از روز جمعه در خانه‌های درختی یا در چاله‌ای که در زمین حفر شده بود، جمع شده‌اند.
230113124018-08-lutzerath-germany-coal-mine-climate-intl

سازمان دهندگان تظاهرات انتظار دارند روز شنبه هزاران نفر دیگر به منطقه بریزند تا علیه تخریب آن تظاهرات کنند، اگرچه در نهایت ممکن است نتوانند به روستا دسترسی پیدا کنند. پس از اتمام تخلیه، RWE قصد دارد یک حصار محیطی 1.5 کیلومتری  در اطراف لوتزرات تکمیل کند و ساختمان‌ها، خیابان‌ها و فاضلاب روستا را قبل از تخریب مسدود کند.

با این حال، فعالان قول می دهند که به مبارزه برای روستا ادامه دهند.
230113124010-02-lutzerath-germany-coal-mine-climate-intl-restricted

رونی زپلین، از گروه کمپین زندگی لوتزارت گفت: "ما با قرار دادن بدن خود در مسیر بیل مکانیکی علیه این تخریب اقدام می کنیم."

نقطه اشتعال آب و هوا

لوتزرات، در حدود 20 مایلی غرب دوسلدورف، به دلیل موقعیت آن در لبه معدن زغال سنگ قهوه ای باز، Garzweiler II، مدت هاست که نقطه عطف آب و هوا در آلمان بوده است.

این معدن در حدود 14 مایل مربع (35 کیلومتر مربع) در نوردراین وستفالن (NRW) گسترده شده است - یک گودال بزرگ و دندانه دار در چشم انداز.

خزش آهسته آن به خارج در طی سالیان، قبلاً روستاهایی را بلعیده است که خانواده ها برای نسل ها در آن زندگی کرده اند. این امر باعث تخریب ساختمان های چند صد ساله و حتی یک مزرعه بادی شده است.

RWE مدت‌هاست که برنامه‌ریزی کرده است تا معدن را در مواجهه با انتقادات گروه‌های آب و هوایی گسترش دهد. زغال سنگ آلاینده ترین شکل زغال سنگ است که خود آلاینده ترین سوخت فسیلی است.

در سال 2013، دادگاه های آلمان حکم دادند که شرکت می تواند حتی به هزینه روستاهای مجاور توسعه یابد.

دیوید درسن، بخشی از گروه آب و هوایی Aller Dörfer bleiben (همه روستاها می مانند) که در Kuckum زندگی می کند، گفت: پس از موفقیت سبزها در انتخابات فدرال 2021، برخی امیدوار بودند که این گسترش لغو شود. .

اما در اکتبر 2022، دولت باشرکت آروه‌ئه RWE قراردادی منعقد کرد که چندین روستا - از جمله Kuckum - را نجات داد، اما اجازه داد لوتزارت تخریب شود تا RWE به زغال سنگ زیر آن دسترسی داشته باشد.

در مقابل، RWE موافقت کرد که زغال سنگ خود را از سال 2038 تا 2030 حذف کند.

حزب سبزهاى آلمان  آن را به عنوان یک برد نشان می دهند.

مارتین لچتاپ، سخنگوی حزب سبز نوردراین وستفالن، گفت: «ما توانستیم پنج روستا و سه مزرعه را از نابودی نجات دهیم، 500 نفر را از اسکان اجباری نجات دهیم و حذف زغال سنگ را تا هشت سال پیش ببریم.

سبزها و RWE همچنین می گویند که این گسترش به کاهش بحران انرژی ناشی از جنگ در اوکراین کمک خواهد کرد که باعث کاهش عرضه گاز شده است.

گیدو استفن، سخنگوی RWE در ایمیلی به سى ان ان  گفت: «این یک رنسانس زغال سنگ نیست، بلکه فقط یک گام جانبی است - کمک به آلمان برای مقابله با بحران انرژی».

"پوچ و فاجعه بار"

گروه های آب و هوایی به شدت با این توافق مخالفت می کنند. تداوم سوزاندن زغال سنگ برای تولید انرژی، انتشارات گرمایش سیاره ما را کاهش می دهد و جاه طلبی توافقنامه آب و هوای پاریس را برای محدود کردن افزایش دمای جهانی به 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن نقض می کند.

RWE و Greens هر دو این ادعا را رد می کنند که توسعه معدن باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه ای می شود و می گویند که سقف های اروپایی به معنای جبران انتشار کربن اضافی است.

بسیاری احساس می‌کنند از سوی حزب سبز خیانت شده‌اند، از جمله افرادی که به آنها رای داده‌اند.

درسن که در انتخابات اخیر به سبز رأی داده است، گفت: «این یک سناریوی پوچ و فاجعه بار است که آلمان، کشوری که دیگران فکر می‌کنند ما [سیاست‌های] سبز داریم، روستایی را برای سوزاندن زغال سنگ در میانه بحران آب‌وهوایی ویران می‌کند.» .

فابیان هوبنر، فعال در زمینه انرژی و زغال سنگ در اروپا، گفت: "من فکر می کنم سبزها، در مواجهه با تصمیمات بسیار دشوار، مسیر اشتباهی را در پیش گرفتند و سیاست آب و هوایی را از اولویت خارج کردند."

او افزود که آلمان باید در عوض انتقال انرژی پاک را تسریع بخشد، از جمله گسترش سریع‌تر انرژی‌های تجدیدپذیر و اقدامات بهره‌وری انرژی: «شما نمی‌توانید بحران را با منبع انرژی که اساساً این بحران را ایجاد کرده است، حل کنید.»

برخی از مطالعات نشان می دهد که آلمان ممکن است حتی نیازی به زغال سنگ اضافی نداشته باشد. یک گزارش آگوست توسط پلتفرم تحقیقاتی بین‌المللی Coal Transitions نشان داد که حتی اگر کارخانه‌های زغال‌سنگ تا پایان این دهه با ظرفیت بسیار بالا کار کنند، در حال حاضر زغال‌سنگ بیشتری نسبت به منابع موجود در دسترس دارند.

اعتراضات "دردناک"

این یک لحظه عمیقا ناراحت کننده برای سبزها و یک فاجعه غیرقابل درک برای کسانی است که می خواهند روستا را نجات دهند.

Lechtape به نمایندگی از NRW Greens گفت: «تصاویر لوتزارت البته دردناک هستند، زیرا ما همیشه علیه ادامه سوزاندن زغال سنگ مبارزه کرده ایم. ما اهمیت لوتزرات را به عنوان نمادی در جنبش آب و هوا می دانیم. با این حال، این نباید آنچه را که به دست آمده است مبهم کند.»

ناراحتی حزب ممکن است در روز شنبه عمیق تر شود، زمانی که انتظار می رود اعتراضی که توسط ائتلافی از گروه های آب و هوایی سازماندهی شده است، هزاران نفر از جمله گرتا تونبرگ، فعال آب و هوای سوئدی را به لوتزرات بکشاند.

«اکنون این به ما بستگی دارد که جلوی گوی های ویرانگر و بیل های زغال سنگ را بگیریم. ما این اخراج را آسان نخواهیم کرد.

حتی اگر روستا قبل از شنبه به طور کامل تخلیه شود و دسترسی مسدود شود، گروه های آب و هوا می گویند که اعتراض همچنان ادامه خواهد داشت.

دینا حمید، یکی از فعالان لوتزرات لبت که اخیراً اخراج شده است، به سی‌ان‌ان گفت: «در نهایت، موضوع روستا نیست، بحث ماندن زغال سنگ در زمین است و ما تا زمانی که طول بکشد برای آن مبارزه خواهیم کرد.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.