جنگ در شرق اوکراین در پی تلاش شبه‌نظامیان واگنر برای تصرف معادن باهموت و سولدار به اوج خود رسید.

به گزارش جماران،  اوکراین می‌گوید در حال تقویت نیروهای خود در اطراف شهر باهموت، در منطقه شرقی دونباس و دفع حملات مستمر گروه شبه نظامیان واگنر در آن منطقه است.

رهبر این گروه شبه‌نظامی مدت‌هاست که وعده داده معادن وسیع زیرزمینی این منطقه را در تصرف خود درخواهد آورد.

مقامات اوکراینی گفته‌اند که کی‌یف نیروهای کمکی را به سولدار، شهر کوچکی در نزدیکی باهموت که در وضعیت بدی قرار دارد، فرستاده است.

ارتش اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که دشمن دوباره تلاش مذبوحانه‌ای برای هجوم به شهر سولدار از جهات مختلف انجام داده و حرفه‌ای‌ترین واحدهای واگنری را به نبرد آورده است.

یوگنی پروگوژین، موسس گروه شبه‌نظامیان واگنر، ماه‌هاست که تلاش می‌کند باهموت و سولدار را به قیمت جان بسیاری از سربازان دو طرف تصرف کند. او روز شنبه گفت که اهمیت این منطقه در معادن آن است.

تحلیلگران نظامی می‌گویند که منافع نظامی استراتژیک برای مسکو محدود خواهد بود. یک مقام آمریکایی گفته است که پروگوژین، متحد قدرتمند ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه به معادن نمک و گچ این منطقه چشم دوخته است.

ولادیمیر زلسنکی، رییس جمهوری اوکراین در اظهارات ویدئویی گفت که باهموت و سولدار علی‌رغم ویرانی‌های گسترده و پس از ماه‌ها حملات، همچنان پابرجاست.

او گفت: «سربازان ما تلاش‌های مستمر روسیه برای پیشروی را دفع می‌کنند. وبلاگ‌نویسان طرفدار روسیه به نقل از پروگوژین می‌گویند که نیروهایشان برای به دست آوردن «پایگاه رسمی» در سولدار می‌جنگند. ارتش اوکراین گفته است که نیروهای کمکی به سولدار ارسال و همه‌چیز برای دفع حملات دشمن انجام شده است.

سرهی چرواتی، سخنگوی ارتش اوکراین در شرق گفت: «در این منطقه نبردهای وحشیانه و خونینی در جریان است، ۱۰۶ گلوله در یک روز شلیک شده است.» 

رویترز در گزارش خود درباره حوادث اخیر نوشت که قادر به تایید مستقل گزارش‌های میدان جنگ نیست. دادستان منطقه‌ای هم دراین‌باره گفت: «در شمال منطقه خارکیف، حمله موشکی روسیه به بازاری در روستای شوچنکو باعث کشته شدن دو زن و زخمی شدن چهار تن دیگر از جمله یک دختر ۱۰ ساله شده است.» 

تصاویر ویدئویی از پلیس و دفتر ریاست جمهوری اوکراین نشان می‌دهد افرادی با جراحات زیاد روی زمین دراز کشیده‌اند و نیروهای امدادی از میان انبوه آوار، آنها را وارسی می‌کنند. یک افسر پلیس هم دختری را با صورت خونین در صحنه حمل می‌کند. 

روز یکشنبه روسیه اعلام کرد که در حمله موشکی به کراماتورسک، ۶۰۰ سرباز اوکراینی کشته شده‌اند. 

اما خبرنگاران رویترز هیچ نشانه قابل مشاهده‌ای از تلفاتی به این بزرگی که روسیه ادعا می‌کند در صحنه حمله پیدا نکردند.

 با این حال، کرمیلن بر ادعای وزارت دفاع روسیه مبنی بر کشته شدن صدها سرباز اوکراینی در حمله به کراماتورسک پافشاری می‌کند، اما در مقابل برخی از وبلاگ‌نوسیان نظامی طرفدار کرملین می‌گویند که مسکو با تبلیغات غیرقابل اعتماد به اهداف خود آسیب می‌رساند. 

به گزارش یورونیوز، از آنجایی که حمله مسکو به اوکراین به سالگرد خود نزدیک می‌شود، ارتش روسیه برای موفقیت در میدان جنگ تحت فشار داخلی قرار دارد. 

تسلیحات نظامی جدید در راه اوکراین

اسکای نیوز به نقل از یک منبع غربی گزارش داد که بریتانیا برای اولین بار در حال بررسی تامین تانک به اوکراین است.

 اما وزارت دفاع بریتانیا دراین باره اظهار نظری نکرده است. فرانسه، آلمان و ایالات متحده همگی در هفته گذشته متعهد شدند که خودروهای جنگی زرهی به اوکراین ارسال کنند و به درخواست دیرینه کی‌یف جامه عمل بپوشاند.

آلمان هفته گذشته اعلام کرده بود که خودروهای جنگی پیاده نظام «ماردر» را به کی‌یف می‌فرستند و به درخواست‌ها برای تسلیحات سنگین بیشتر برای عقب راندن نیروهای روسی پاسخ می‌دهد. وزیر اقتصاد آلمان هم گفته بود که برلین نمی‌تواند تحویل تانک‌های لئوپارد را که در رده خودروهای جنگی سنگین‌تری نسبت به ماردر قرار دارند را رد کند.

اما بعد سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که در حال حاضر برنامه‌ای برای ارسال «تانک لئوپارد۲» به اوکراین وجود ندارد. کرملین می‌گوید تحویل تسلیحات غربی «رنج مردم اوکراین را عمیق‌تر می‌کند» اما بر نتیجه درگیری تاثیر نخواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ