بنگاه های کوچک و متوسط ​​در عربستان شاهد رشد و توسعه قابل توجهی در سال 2022 بود. طبق آخرین آمار دولت، تعداد موسسات در این بخش تا پایان سه ماهه سوم سال گذشته از مرز 970 هزار گذشته است.

به گزارش جماران به نقل از الجزیره  رشد چشمگیر عربستان در بخش بنگاه های کوچک اقتصادی بازتابی حقیقی از تلاش دولت این کشور در توانمندسازی این بخش و افزایش سهم آن در تولید ناخالص داخلی است.

عربستان با تخصیص یارانه دولتی به این بخش، به دنبال افزایش سهم بنگاه های کوچک و متوسط به 35 درصد از تولید ناخالص داخلی است.

طبق دسته بندی سازمان شرکت های کوچک و متوسط عربستان «منشآت»، بنگاه های خرد، مجموعه هایی اقتصادی با یک تا پنج نفر نیرو هستند و مجموع درآمد این بنگاه ها به سه میلیون ریال عربستان می رسد. بنگاه‌های کوچک با 9 تا 49 نفر نیرو و درآمد 3 تا 40 میلیون ریال عربستان و بنگاه های متوسط نیز، دارای 50 تا 249 نفر نیرو و درآمد 40 تا 200 میلیون ریال عربستان هستند.

به گزارش روزنامه عربستانی «الوطن» تعداد بنگاه های خُرد، کوچک و متوسط ​​عربستان در پایان سپتامبر گذشته با افزایش 48 درصدی نسبت به سال گذشته از عدد 970 هزار فراتر رفت.

رشد سرمایه گذاری

میزان تسهیلات اعتباری ارائه شده به این بنگاه ها از سوی بانک ها و شرکت‌های تامین مالی تا پایان ژوئن 2022 بالغ بر ۵۹ میلیارد دلار بوده است.

سازمان «منشآت» اعلام کرد کل مبالغ پرداخت شده در طرح وام های غیرمستقیم در سه ماهه سوم سال گذشته بالغ بر 760 میلیون دلار بوده که دو هزار و 500 مؤسسه با نرخ رشد 29 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2021 از آن بهره مند شده اند.

گزارش اخیر این سازمان رشد ۸۳ درصدی سرمایه گذاری در شرکت های تازه تاسیس عربستان تا پایان سه ماهه سوم سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل را نشان می دهد.

همچنین طبق گزارش دیدبان جهانی کارآفرینی برای سال 2021 تا 2022، سهولت راه اندازی کسب و کار عربستان به رشد 93 درصدی دست یافت که این کشور را در صدر شاخص سهولت راه اندازی کسب و کار قرار داد.

در گزارش دیدبان جهانی کارآفرینی، سازمان منشآت مهم ترین اقدامات سال 2022 خود، از جمله مجموعه ای از اقدامات و خدمات ارائه شده توسط این سازمان در طول سال جاری را به نمایش گذاشته و در رشد و شکوفایی بنگاه های کوچک و متوسط ​​در عربستان و ارتقای نوآوری برای توسعه بخش علم و فناوری و محصولات مبتنی بر آن و ارتقای ظرفیت های کارآفرینان نوآور و مستعد در زمینه های علمی و فناوری و تولیدات فکری مشارکت کرده است.

طبق این گزارش، ضمانت‌های مالی ارائه شده توسط دستورالعمل «کفاله» دولت، تا پایان سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۹ میلیارد دلار بوده، در حالی که مجموع سرمایه گذاری در بخش تجاری بیش از 450 میلیون دلار بوده است.

این گزارش می افزاید: بیش از 20 هزار کارآموز مرد و زن از آکادمی های مجازی «منشآت» و 48 هزار بنگاه از بستر مجازی «مزایا» بهره مند شده اند.

همچنین این گزارش می گوید سازمان منشآت در کنفرانس جهانی کارآفرینی در طول سال 2022 قراردادها و مشارکت هایی به ارزش بیش از حدود 14 میلیارد دلار انجام داده است.

دستاوردهای منشآت در طی همین سال شامل ایجاد سه شرکت در بازار موازی، حمایت از 130 بنگاه زود بازده و دستیابی به بیش از 37 استارتاپ است که عبارتند از هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء، امنیت سایبری و تجزیه و تحلیل داده ها.

این گزارش نشان می دهد مجموع بنگاه های بهره مند از درگاه تأمین مالی طی سه ماهه سال 2022، سه هزار و762 بنگاه، علاوه بر واجد شرایط بودن هزار و 880 بنگاه در سرویس «جدیر» بوده است، در حالی که حدود 26 هزار کارآفرین از نرم افزار «نوافذ» این سازمان در پایان سه ماهه سال بهره مند شده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.