این آتش بس نه مورد پذیرش اوکراین قرار گرفته است و نه مورد پذیرش کشورهای اروپایی.

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، وزارت دفاع روسیه اوکراین را متهم به نقض آتش بس یکجانبه متهم کرد که مسکو اعلام کرده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دولت اوکراین به حمله به مناطق و مواضع نیروهای روسی به رغم آتش بسی که از ظهر امروز جمعه برقرار شده است ادامه می دهد.

این در حالی است که این آتش بس نه مورد پذیرش اوکراین قرار گرفته است و نه مورد پذیرش کشورهای اروپایی.

اتحادیه اروپا پیشنهاد آتش‌بس روسیه به مناسبت کریسمس ارتودوکس در جنگ با اوکراین را «ریاکارانه» خواند.

شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در یک پیام توئیتری پیشنهاد آتش‌بس روسیه برای کریسمس ارتودوکس در جنگ با اوکراین را «جعلی» و ریاکارانه  قلمداد کرد.

میشل با بیان این‌که کرملین متجاوز و مردم اوکراین قربانی این جنگ هستند، گفت: تنها گزینه مناسب برای بازگرداندن صلح و امنیت، خروج نیروهای روسیه از این کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: اعلام آتش‌بس یکجانبه به اندازه الحاقات غیرقانونی و همه‌پرسی‌های متعاقب آن، جعلی و ریاکارانه است.

پیش از این رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین برقراری آتش‌بس موقت با روسیه را منوط به خروج این کشور از مناطق تحت اشغال این کشور دانست.

میخائیل پودولیاک، رئیس دفتر ریاست جمهور اوکراین در پیام توئیتری در واکنش با تصمیم روسیه برای اعلام آتش‌بس موقت یک‌جانبه با کشورش به مناسبت کریسمس ارتدکس‌ها تصریح کرد که این موضوع تنها با خروج روسیه از مناطق تحت اشغال میسر خواهد شد.

وی در ادامه پیام خود گفت: «نکته اول این است که اوکراین مانند روسیه در سرزمین بیگانه غیرنظامیان را به قتل نمی‌رساند. اوکراین در خاک خود ارتش اشغالگر را از بین می‌برد. ثانیا، برای برقراری آتش‌بس موقت روسیه باید مناطق تحت اشغال را ترک کند. (خطاب به دولتمردان روسیه) این دو رویی را برای خود نگهدارید».

روز گذشته رئیس جمهور روسیه دستور برقراری آتش بس موقت 36 ساعته در اوکراین به مناسبت «کریسمس» ارتدکس‌های جهان را ابلاغ کرد.

بنا به اعلام کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور برقراری آتش‌بس یک جانبه با اوکراین از ساعت 12 فردا به مدت 36 ساعت به مناسبت کریسمس ارتدکس‌ها ابلاغ کرده است.

کرملین همچنین خواستار اقدام متقابل از طرف اوکراین شد.

پاتریک کریل رهبر کلیسای ارتدکس‌های روسیه امروز خواستار اعلام آتش‌بس دو روزه خلال 6 تا 7 ژانویه به مناسبت روزهای کریسمس شد.

وی در پیامی گفته بود: «اینجانب کریل، اسقف کلیسای ارتدوکس مسکو و همه روسیه از همه طرف‌های درگیر در این درگیری و کشتار متقابل می‌خواهم از ساعت ۱۲:۰۰ روز ۶ ژانویه تا ساعت ۰۰:۰۰ روز ۷ ژانویه آتش‌بس برقرار کنند تا مردمان ارتدوکس بتوانند در مراسم جشن کریسمس و ولادت حضرت عیسی شرکت کنند.»

آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد «اصطلاحاً آتش‌بس روسیه» نه آزادی و نه امنیت به ارمغان نخواهد آورد.

در همین حال، ارتش اوکراین در گزارش روزانه عملکرد درگیری‌ با روسیه گفته که در شبانه روز گذشته و همزمان با تشدید تنش‌ها در غرب اوکراین، ۸۰۰ سرباز روسی کشته شده اند.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش اوکراین در جریان گزارش صبح‌ امروز (پنجشنبه) اعلام کرده که حملات روز گذشته نیروهای ارتش روسیه در مناطق «باخموت» و «آودیوکا» در «دونستک» ناموفق بوده است.

ارتش اوکراین در این گزارش علاوه بر ادعای کشته‌شدن ۸۰۰ نظامی روسیه در شبانه روز گذشته، مدعی نابودی سه تانک و یک بالگرد روسی نیز در این مدت شد.

در گزارش عملکرد روزانه ارتش اوکراین همچنین آمده است که بر اثر حملات روز گذشته روسیه تعداد نامشخصی از غیرنظامیان اوکراینی در شهر باخموت و دو شهر دیگر در منطقه دونستک جان خود را از دست داده‌اند.

روسیه بارها ادعای اوکراین مبنی بر حمله روسیه به مناطق شهری و مسکونی را رد و تاکید کرده است که اقدام روسیه در اوکراین یک عملیات ویژه و نظامی است.

این گزارش همچنین پیشتر به نقل از یک مقام ارشد دولتی اوکراین که خواست نامش فاش نشود، از تشدید درگیری‌ها در محدوده شهر باخموت خبر داده بود.

در همین رابطه، ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین در ویدیویی از درگیری میان نظامیان دو کشور در باخموت خبر داده و گفته بود که روسیه در حال افزایش حضور نظامیان خود در این منطقه است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.