رئیس جمهور اوکراین برای نخستین بار از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین از این کشور خارج شده و راهی آمریکا شده است.

به گزارش جماران به نقل از رویترز،  کرملین اعلام کرد هیچ نکته مثبتی از سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به واشنگتن در روز چهارشنبه (امروز) حاصل نمی شود و روسیه هیچ بختی را برای گفتگوهای صلح با کی‌یف متصور نمی داند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در گفت‌گو با خبرنگاران گفت: ادامه ارسال تسلیحات غربی به اوکراین منجر به «تشدید» درگیری خواهد شد - موضوعی که می تواند برای کی‌یف نتیجه معکوس داشته باشد.

پسکوف افزود: «تامین تسلیحات به کی یف ادامه دارد و دامنه تسلیحات عرضه شده در حال گسترش است. البته همه اینها به تشدید درگیری منجر می شود. این موضوع، نویدی برای اوکراین به همراه ندارد.»

زلنسکی قرار است روز چهارشنبه (امروز) در نخستین سفر خارجی خود پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در 24 فوریه، با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و رهبران کنگره دیدار کند.

پسکوف در پاسخ به این پرسش که آیا مسکو از سفر زلنسکی انتظار دستیابی به نکته‌ای مثبت دارد یا خیر، پاسخ داد: خیر.

این در حالی است که سی ان ان گزارش داد که  برخی مسولان آمریکایی گفتند که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین برای نخستین بار از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین از این کشور خارج شده و راهی آمریکا شده است.

قرار است زلنسکی امروز چهارشنبه با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا دیدار کند و بعد از آن نیز در جلسه مشترک کنگره آمریکا  سخنرانی کند.

هدف از این سفر تأکید دوباره بر حمایت آمریکا از اوکراین است. همچنین این سفر با قصد آمریکا برای ارسال کمک های نظامی جدید به اوکراین همزمان شده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا تایید کرد که ولودیمیر زلنسکی امروز چهارشنبه به واشنگتن سفر کرده، با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیدار و در کنگره نیز سخنرانی خواهد کرد.

او به خبرنگاران گفت: "به دعوت رئیس جمهور بایدن، رئیس جمهور زلنسکی چهارشنبه از واشنگتن بازدید خواهد کرد و ما این فرصت را خواهیم داشت که اینجا در کاخ سفید صحبت کرده و سپس به کاپیتول هیل برویم."

به گفته وی، کاخ سفید چهارشنبه گذشته رسماً از زلنسکی دعوت کرد تا به واشنگتن بیاید، طرف اوکراینی نیز جمعه گذشته رسما این دعوت را پذیرفت. این منبع گفت: "دفتر زلنسکی رسما این دعوت را جمعه گذشته پذیرفت. و سپس دیدار در نهایت روز یکشنبه تایید شد."

این مقام دولت آمریکا افزود: "ما به صراحت اعلام کردیم که می خواهیم او را اینجا در کاخ سفید میزبانی کنیم".

او گفت که این در مورد یک دیدار طولانی با بایدن، دیدار با اعضای کلیدی تیم امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، و فرصتی برای سخنرانی در مطبوعات "و سپس رفتن به کنگره برای سخنرانی در جلسه مشترک کنگره است."

او گفت: "پس از آن، زلنسکی نزد مردمش در اوکراین بازخواهد گشت".

وی افزود که واشنگتن همچنین به دومین سفر زلنسکی به کاخ سفید امیدوار است.

یک مسئول آمریکایی گفت که بایدن قصد دارد در دیدار با زلنسکی  کمک نظامی اضافی به اوکراین به ارزش یک میلیارد و 800میلیون دلار را اعلام کند. این کمک اضافی شامل ارسال سامانه های موشکی«پاتریوت» می شود و حجم کمک های آمریکا به اوکراین را از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین تا کنون به 20 میلیارد دلار می رساند.

آمریکا، در بسته کمکی بعدی این کشور به اوکراین، سامانه‌های موشکی ضدهوایی پاتریوت را به کی یف منتقل می کند

 ایالات متحده سیستم های موشکی ضد هوایی "پاتریوت" را به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی 1.8 میلیارد دلاری خود به اوکراین منتقل خواهد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام این خبر نوشت:" ایالات متحده 1.8 میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین در یک بسته عظیم که برای اولین بار شامل یک سکوی موشک پاتریوت نیز خواهد بود، ارسال خواهد کرد".

در همین حال، کاخ سفید، سفر ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به آمریکا و دیدار با مقامات این کشور را پیامی برای پوتین و جهانیان مبنی بر حمایت خود از اوکراین می داند

 یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت، کاخ سفید سفر ولودیمیر زلنسکی به واشنگتن را "سیگنالی" به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌داند، که ایالات متحده "تا زمانی که لازم باشد" از اوکراین حمایت خواهد کرد.

این مقام گفت: "موضوع این است که به ولادیمیر پوتین و به جهان سیگنالی ارسال کنیم مبنی بر اینکه آمریکا تا زمانی که لازم باشد در کنار اوکراین باقی خواهد ماند".

وی گفت که رئیس جمهور روسیه اشتباه کرده است که "اوکراینی ها تسلیم شده و ناتو نیز متفرق خواهد شد." این مقام گفت: "او در مورد این دو نکته اشتباه کرد و در مورد توانایی ما برای ماندن در کناراوکراین اشتباه می کند. و این چیزی است که این دیدار نشان خواهد داد."

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.