مقامات بهداشتی چین روز سه‌شنبه ۲۰ دسامبر و تنها دو هفته پس از اعلام رفع محدودیت‌های کرونایی، ۵ مورد مرگ ناشی از کووید را تنها در شهر پکن گزارش کردند؛ روز گذشته نیز دو مورد مرگ ناشی از کووید در پایتخت اعلام شده بود.

به گزارش جماران، همزمان با ابراز نگرانی ایالات متحده آمریکا از «سهل‌انگاری چین» در کنارگذاشتن یکبارۀ سیاست موسوم به «کووید صفر» و بیم گسترش دوباره آن در سطح جهان، پکن روز سه‌شنبه اعلام کرد که خود را برای ایجاد تخت‌های بیمارستانی و ساخت کلینیک‌های غربالگری در سراسر کشور آماده می‌کند.

مقامات بهداشتی چین روز سه‌شنبه ۲۰ دسامبر و تنها دو هفته پس از اعلام رفع محدودیت‌های کرونایی، ۵ مورد مرگ ناشی از کووید را تنها در شهر پکن گزارش کردند؛ روز گذشته نیز دو مورد مرگ ناشی از کووید در پایتخت اعلام شده بود.

بر اساس یک مطالعه جدید و پیش‌بینی‌های انجام شده، فاصله گرفتن ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی چین از سیاست «کووید صفر» می‌تواند چنان موج بی‌سابقه‌ای از عفونت را در بین مردم شهرها و روستاهای چین ایجاد کند که بین یک تا ۲ میلیون نفر را به کام مرگ بکشاند.

دولت چین برای کنترل همه‌گیری ویروس کرونا، برای مدتی حدود سه سال از ممنوعیت‌های سفت و سخت همچنین قرنطینه‌های متمرکز استفاده کرد اما درنهایت به دنبال گسترش اعتراضات سراسری موافقت کرد تا حدودی محدودیت‌های کرونایی را بردارد و کسب‌وکارها دوباره فعال شوند.

در کلان شهر چونگ‌کینگ در جنوب غربی چین، مقامات محلی روز یکشنبه اعلام کردند که کارکنان بخش دولتی که آزمایش کووید آن‌ها مثبت است، می‌توانند «طبق معمول» به سر کار خود بروند؛ این تصمیم برای شهری که تا چند هفته پیش در گیرودار قرنطینه گسترده بود، یک چرخش سیاستی بزرگ محسوب می‌شود.

وسعت این فاجعه و تعداد مرگ‌ و‌ میرها چقدر پیش‌بینی شده است؟

حالا کارشناسان هشدار داده‌اند که پکن آمادگی لازم برای ترک سیاست کووید-صفر را نداشته است وگرنه در واکسیناسیون سالمندان، افزایش ظرفیت و مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها و ذخیره داروهای ضد ویروسی دچار چالش نمی‌شد.

بر اساس پیش بینی‌ سه استاد در دانشگاه هنگ‌کنگ، با شرایط فعلی یادشده، رفع محدودیت‌های سرتاسری می تواند منجر به مرگ ۶۸۴ نفر در هر یک میلیون نفر شود. به عبارتی با توجه به جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری چین، قریب به ۹۶۵ هزار نفر خواهند مرد.

 به گزارش یورونیوز، برخی دیگر از کارشناسان بهداشت نیز تخمین می‌زنند که ۶۰ درصد از مردم چین، معادل ۱۰ درصد از جمعیت جهان ممکن است در ماه های آینده به این ویروس مبتلا شوند و بیش از ۲ میلیون نفر ممکن است جان خود را از دست بدهند.

برداشته شدن همزمان محدودیت‌ها در سراسر استان‌ها منجر به افزایش بستری شدن افراد تا مرز ۱.۵ تا ۲.۵ برابر گنجایش بیمارستان‌ها خواهد شد؛ مگر اینکه چین سریعا واکسن‌های یادآور و داروهای ضد ویروس را ارائه کند.

بنا بر این مقاله تحقیقاتی، اگر ۸۵ درصد مردم دوز چهارم واکسیناسیون را دریافت کنند و بتوان ۶۰ درصد هم با داروهای ضد ویروسی پوشش داد، شاید بتوان شمار مرگ و میر را ۲۶ تا ۳۵ درصد کاهش داد.

همزمان رسانه‌های اجتماعی چین در هفته‌های اخیر از افزایش شمار تقاضا در شرکت‌های کفن و دفن و سوزاندن جنازه در پکن حکایت دارد؛ به گفته یکی از کارکنان این شرکت‌ها در پکن بازماندگان متوفی می‌بایست حداقل تا روز بعد برای سوزاندن عزیزان خود منتظر بمانند.

نگرانی از تبعات جهانی

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲ گفت: «خوب می‌دانیم که هر زمان که ویروس در حال گسترش بوده و با آن رها برخورد شده است، این امکان وجود دارد که جهش پیدا کند و تهدیدی برای مردم در همه جا باشد.» وی همچنین افزود که شیوع ویروس در چین می‌تواند یک نگرانی برای رشد جهانی نیز به حساب آید.

این ویروس همچنین صدمات عمده‌ای به اقتصاد چین وارد کرده است به‌طوری که انتظار می‌رود امسال اقتصاد این کشور تنها ۳ درصد رشد کند که بدترین عملکرد در نزدیک به نیم قرن اخیر است. اقتصاددانان می گویند که مریض شدن کارگران و رانندگان کامیون باعث کاهش تولید و اختلال در حمل‌ونقل کالا می‌شود.

بر طبق جدیدترین نظرسنجی World Economics که در روز دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که اعتماد و آسودگی خاطر نسبت به آینده وضعیت اقتصادی چین در ماه دسامبر به پایین‌ترین حد خود از ژانویه ۲۰۱۳ رسیده است.

موج‌های کرونایی جدید در راه است

وو زون‌یو، اپیدمیولوژیست ارشد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در چین روز شنبه گفت که موج کنونی تا اواسط ژانویه ادامه خواهد داشت. به گفته وی، انتظار می‌رود موج دوم از اواخر ژانویه تا اواسط فوریه سال آینده میلادی همزمان با شروع سفرهای مردم در آستانه سال نو چینی در ۲۱ ژانویه بوجود آید. بدین ترتیب، موج سوم نیز از اواخر فوریه تا اواسط مارس ادامه خواهد داشت یعنی درست زمانی که مردم پس از تعطیلات یک هفته‌ای به محل‌های کار خود باز خواهند گشت.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی کرونا در چین
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.