لغو ناگهانی محدودیت‌های سختگیرانه کوید ۱۹ توسط چین می‌تواند منجر به افزایش موارد ابتلا و حتی رسیدن تعداد مرگ به بیش از یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ برسد.

به گزارش جماران، بر اساس پیش‌بینی‌های جدید موسسه سنجش و ارزیابی سلامت مستقر در ایالات متحده (IHME) لغو ناگهانی محدودیت‌های سختگیرانه کوید ۱۹ توسط چین می‌تواند منجر به افزایش موارد ابتلا و حتی رسیدن تعداد مرگ به بیش از یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ برسد. 

بر اساس پیش‌بینی‌های این موسسه موارد ابتلا به چین در حدود ابتدای آوریل به اوج خود می‌رسد و تعداد کسانی که در اثر این بیماری در چین جان خود را از دست می‌دهند به حدود ۳۲۲ هزار نفر افزایش خواهد یافت. کریستوفر موری مدیر IHME با اعلام این مطلب همچنین می‌گوید حدود یک سوم جمعیت چین تا آن زمان به این ویروس مبتلا خواهند شد. 

پس از گسترش اعتراضات در شهرهای مختلف چین نسبت به سیاست «کووید صفر» دولت تصمیم به عقب‌نشینی گرفت و محدودیت‌های گسترده کرونایی را به یکباره لغو کرد. مقامات بهداشت ملی چین از زمان لغو محدودیت‌های کووید، هیچ مورد مرگ رسمی ناشی از کووید را گزارش نکرده‌اند. آخرین آمار مربوط در این خصوص روز ۳ دسامبر منتشر شده است. 

آقای موری همچنین می‌گوید انتقال‌پذیری بالای سویه اومیکرون باعث شده که با وجود تمام محدودیت‌ها در چین این ویروس همچنان در این کشور مشاهده شود. 

گروه مدل‌سازی مستقل در دانشگاه واشنگتن، که دولت‌ها و شرکت‌ها در در دوران همه‌گیری به آن اعتماد کردند از داده‌ها و اطلاعات استانی از شیوه اومیکرون در هنگ کنگ برای ارائه این گزارش خود استفاده کرده است. این موسسه همچنین از اطلاعات مربوط به میزان واکسیناسیون ارائه شده توسط دولت چین و همچنین فرضیاتی که در مورد نحوه واکنش استان‌های مختلف این کشور در مقابل افزایش میزان عفونت‌ها وجود دارد، استفاده کرده است. 

برخی از کارشناسان هم انتظار دارند که حدود ۶۰ درصد جمعیت چین در نهایت به این ویروس مبتلا شوند که انتظار می‌رود این میزان در ماه ژانویه به اوج خود برسد. همچنین گفته می‌شود گروه‌های آسیب‌پذیر مانند افراد مسن و کسانی که سابقه بیماری زمینه‌ای داشته‌اند بیشترین آسیب را خواهند دید. 

نگرانی اساسی در خصوص چین این است که افراد زیادی در این کشور از واکسن‌های کمتر موثر استفاده کرده‌اند و همچنین پوشش واکسن در میان افراد ۸۰ سال به بالا که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های شدید هستند، ضعیف بوده است. 

مدل‌های دیگر پیش‌بینی چه می‌گویند؟

همچنین یک مطالعه دیگر که توسط دانشگاه هنگ‌کنگ انجام شده پیش‌بینی کرده که برداشتن محدودیت‌های کووید و بازگشایی همزمان همه‌ استان‌ها در دسامبر ۲۰۲۲ تا ژانویه ۲۰۲۳ منجر به مرگ ۶۸۴ نفر در هر ۱ میلیون نفر بشود. بر اساس جمعیت بیش از ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیونی چین، پیش‌بینی می‌شود که بدون اقداماتی مانند کمپین تقویت واکسیناسیون گسترده، رقم جان‌باختگان به حدود ۹۶۴ هزار نفر برسد. 

اما مطالعه دیگری که که در ماه ژوئیه ۲۰۲۲ توسط دانشگاه فودان در شانگهای انجام شده پیش‌بینی‌ کرده بود که عدم وجود محدودیت‌ها باعث گسترش موج ابتلا به اومیکرون در این کشور می‌شود و می‌تواند به مرگ ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار نفر در یک دوره ۶ ماهه در این کشور منجر شود. 

به گزارش یورونیوز، یانژونگ هوانگ، کارشناس ارشد بهداشت جهانی در شورای روابط خارجی در این خصوص به رویترز می‌گوید: «حدود ۱۶۴ میلیون نفر در چین به دیابت مبتلا هستند که یک عامل خطر بالقوه برای کسانی است که به ویروس کرونا آلوده می‌شوند. همچنین ۸ میلیون نفر افراد بالای ۸۰ سال در این کشور وجود دارد که هرگز واکسینه نشده‌اند.»

به گفته هوانگ، مقامات چینی اکنون افراد را تشویق می کنند تا از فهرستی از واکسن های جدیدتر ساخت چین استفاده کنند، با این حال، دولت همچنان تمایلی به استفاده از واکسن‌های خارجی ندارد.

کمیسیون ملی بهداشت چین روز جمعه اعلام کرد که واکسیناسیون و ساخت ذخایر دستگاه تنفس مصنوعی و داروهای ضروری را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.