بیانیه‌های رسمی عربستان از حضور سران بیش از 30 کشور و نهاد بین‌المللی در نشست مشترک کشورهای عربی و چین خبر داده‌اند.

به گزارش جماران به نقل از  آناتولی، جدا از سران عربستان که میزبان این نشست است، تاکنون رئیس جمهور مصر، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، و رؤسای جمهور تونس، موریتانی، جیبوتی، کومور، و سومالی به عربستان سفر کرده‌اند.

همچنین محمد المنفی رئیس شورای ریاستی لیبی و رشاد العلیمی، رئیس شورای ریاستی یمن(دولت مورد حمایت ریاض) و عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیت سودان وارد عربستان شده‌اند.

همچنین از کویت ولیعهد این کشور روز گذشته وارد ریاض شد.

از عراق و مراکش و الجزایر و لبنان نیز نخست‌وزیران این کشورها در این نشست حضور خواهند داشت، ضمن اینکه از عمان هم معاون رئیس هیئت دولت مشارکت دارد.

هنوز مشخص نیست که از امارات چه مقامی در این نشست شرکت خواهد کرد اما همه پیش‌بینی می‌کنند که محمد بن زاید رئیس امارات به عربستان برود.

بدین ترتیب مشخص شده که سلطان عمان، رئیس جمهور الجزایر، امیر کویت، پادشاه مراکش، رئیس جمهور عراق، و البته رئیس جمهور سوریه در این نشست حضور نخواهند داشت.

علاوه بر اینها، دبیرکل اتحادیه عرب و دبیرکل شورای همکاری نیز به ریاض رفته اند.

نشست مشترک سران کشورهای عربی و چین که در حاشیه سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به ریاض انجام می‌شود قرار است امروز (جمعه 9 دسامبر) برگزار شود.

همچنین اعلام شده که نشست دیگری با حضور سران کشورهای شورای همکاری و رئیس جمهور چین برگزار شود.

رئیس جمهور چین چهارشنبه شب وارد ریاض شد و روز گذشته مذاکرات خود با سران عربستان را آغاز کرد. در پایان دیدار شی جین پینگ و پادشاه عربستان، طرفین توافقنامه شراکت استراتژیک جامع بین دو کشور را امضا کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.