عربستان به قطعنامه‌های اخیر مجلس سنای آمریکا درباره جنگ یمن و پرونده جمال خاشقجی واکنش تندی نشان داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رویترز گزارش داد عربستان سعودی قطعنامه‌ های سنای آمریکا در مورد پایان حمایت نظامی از ائتلاف به رهبری ریاض و نیز معرفی «محمد بن سلمان» به‌ عنوان «مسئول» قتل جمال خاشقجی را محکوم کرد و آنها را «دخالت» و بر اساس «اتهامات کاذب» خواند.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ ای اعلام کرد: «پادشاهی عربستان تازه‌ ترین موضع گیری سنا که بر پایه ادعاهای غیرواقعی بنا شده را محکوم کرده و قاطعانه اعلام می‌ کند هیچ‌ مداخله ای در اوضاع داخلی کشور خود را نمی‌ پذیرد».

بیانیه وزارت خارجه عربستان در خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شده‌ است.

یک مقام وزارت خارجه عربستان هم در همین رابطه گفت: «همانطور که پیشتر تاکید کرده‌ بودیم آنچه برای شهروند ما یعنی جمال خاشقجی رخ داد جنایتی مردود است و بیانگر سیاست عربستان و رویکرد نهادهای آن نیست.

وی در عین حال مخالفت خود را با هر گونه تلاش برای منحرف کردن پرونده از مسیر عدالت در عربستان اعلام کرد.

آمریکا تاکنون علنا به بیانیه عربستان واکنش نشان نداده است.

سنای آمریکا 13 دسامبر (22 آذرماه) دو قطعنامه‌ تصویب کرد که در یکی از آنها محمد بن سلمان ولیعهد عربستان مسئول قتل جمال خاشقجی معرفی شده و در دیگری قانونگذاران خواستار پایان حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن شده‌ اند.

رهبر اکثریت جمهوری‌ خواه سنای آمریکا خواستار رای مثبت سناتورها به قطعنامه مربوط به جمال خاشقجی شده بود چرا که از نظر او از حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌ خواه برخوردار است و نگرانی در خصوص یمن را نیز مطرح می‌ کند.

سناتورها با 56 رای موافق در برابر 41 رای مخالف به دولت آمریکا توصیه کرده‌ اند که حمایت از ائتلاف به رهبری عربستان در جنگ یمن را متوقف کند. این در حالی‌ است که «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل اخیرا در جریان نشستی در ارتباط با یمن تاکید کرد باید به این موضوع که ایران «دلیل بحران» در یمن است، نیز رسیدگی شود.

این قطعنامه غیرالزام آور از ترامپ می خواهد کلیه نیروهای آمریکایی که به نحوی در درگیری ها در یمن هستند را خارج کند

این اولین بار از سال 1973 است که یک مجلس کنگره آمریکا به خروج نیروهای آمریکایی از یک مناقشه نظامی رای می دهد.

در همان روزی که قطعنامه سنای آمریکا تصویب شد، طرف‌ های درگیر در جنگ یمن بر سر آتش‌ بس در شهر«حدیده» به توافق رسیدند.

جنگ عربستان علیه یمن که با حمایت آمریکا و انگلیس آغاز شده، تاکنون ده‌ ها هزار کشته بر جا گذاشته است. روزنامه واشنگتن‌ پست در تاریخ 3 اوت نوشت که آمار کشته‌ ها از 50 هزار نفر فراتر رفته است. 

موضوع قتل خاشقجی دیگر مسئله‌ ای‌ است که شماری از قانونگذاران ارشد کنگره آمریکا، انتقادهای شدیدی را در رابطه با آن متوجه شخص ولیعهد عربستان کرده‌ اند.

خاشقجی روزنامه‌ نگار منتقد محمد بن سلمان که ساکن آمریکا شده بود و برای واشنگتن‌ پست یادداشت می‌ نوشت، 2 اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول توسط عوامل امنیتی که از عربستان آمده بودند، به‌ قتل رسید.

«لیندسی گراهام» از سناتورهای جمهوری‌ خواه حامی ترامپ که به یکی از منتقدان سرسخت ولیعهد عربستان در جریان قتل خاشقجی تبدیل شده‌ است؛ اخیرا گفته «برای آمریکا زیانبار است که با محمد‌ بن‌ سلمان و رژیم آدمکش آن همکاری کند».

عربستان سعودی بارها تاکید کرده قتل خاشقجی ارتباطی با ولیعهد آن ندارد.

مقام‌ های دولت ترامپ، از جمله وزیر خارجه آن کشور نیز مدعی شده اند از برآوردها و ارزیابی‌ های اطلاعاتی فعلی نمی‌ توان مستقیما به این نتیجه رسید که محمد بن سلمان آمر قتل بوده است. این گفته‌ ها البته در تصویب قعطنامه اخیر در سنا تاثیری نگذاشته‌ است.

بنا بر گزارش‌ ها، سازمان سیا در بررسی‌ های خود نتیجه گرفته که محمد بن سلمان در جریان قتل خاشقجی نقش دارد.

با این حال رئیس‌ جمهور آمریکا اعلام کرده که دولت او «شریک ثابت قدم» عربستان باقی خواهد ماند؛ حتی اگر محمد بن سلمان از طراحی قتل خاشقجی باخبر بوده باشد.

او قول داده است قطعنامه های سنا را وتو کند و درحال حاضر احتمال تصویب مشابه آنها در مجلس نمایندگان کم است.

با این حال «برنی سندرز» سناتور دموکرات  که از طراحان این قطعنامه هاست، گفت انتظار دارد بعد از روی کار آمدن دموکرات ها در ماه ژانویه در مجلس نمایندگان مشابه آنها تصویب شود.

دولت ترامپ استدلال کرده بود که طرح مربوط به یمن باعث تضعیف ائتلاف عربستان در برابر حوثی های مورد حمایت ایران در یمن خواهد شد.

مقام های کاخ سفید همچنین بر اهمیت روابط اقتصادی با ریاض تاکید کرده اند.

گزارش ها در رسانه های آمریکایی حاکی است که «جارد کوشنر» مشاور و داماد ترامپ همچنان به روابط با ولیعهد عربستان ادامه می دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.