مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد روسیه در پی آن است که اوکراین را به سیاه‌چال تبدیل کند.

به گزارش جماران به نقل از آناتولی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد روسیه در پی آن است که اوکراین را به سیاه‌چال تبدیل کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست وزرای توسعه این اتحادیه با اشاره به حملات روسیه به اوکراین گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه می‌خواهد اوکراین را با قطع انرژی این کشور به سیاه چالی سرد و تاریک تبدیل کند.

بورل در این نشست که مساله اوکراین مورد بررسی قرار گرفت بر لزوم افزایش حمایت از این کشور تاکید کرد.

در همین حال برخی رسانه ها گزارش دادند که  اتحادیه اروپا قصد دارد برای نفت  روسیه سقف 62 دلاری تعیین کند.

به گزارش بلومبرگ برخی دیپلمات های غربی گفتند که اتحادیه اروپا در حال مذاکره درباره امکان تعیین سقف قیمت نفت روسیه به میزان 62 دلار در هر بشکه است.

به گفته آنها، مذاکرات در اتحادیه اروپا متوقف شده است. گزارش شده است که لهستان و کشورهای بالتیک گفتند که سطح قیمت هنوز خیلی بالاست.

رویترز به نقل از دیپلمات ها اشاره می کند که نمایندگان اتحادیه اروپا در روز دوشنبه بر سر سقف قیمت به توافق نرسیدند.

پیش از این، بلومبرگ گزارش داده بود که مذاکرات اتحادیه اروپا در مورد سقف قیمت نفت روسیه به دلیل اختلاف نظر بین کشورها به تعویق افتاده و ممکن است بعداً از سر گرفته شود. پیش از این گزارش شده بود که اکثر کشورهای اتحادیه اروپا از پیشنهاد تعیین سقف قیمت نفت از سوی فدراسیون روسیه در سطح 65 تا 70 دلار در هر بشکه حمایت کردند. در عین حال، بر اساس گزارش رسانه ها، لهستان با بیان اینکه این سقف "بیش از حد نرم است" با سقف 65 دلار موافقت نمی کند، در حالی که یونان در عین حال خواهان سقف زیر 70 دلار در هر بشکه نیست.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در اظهار نظر درباره ایده غرب برای محدود کردن قیمت‌ها برای منابع انرژی روسیه، بارها اعلام کرده است که اگر این امر مغایر با منافع این کشور باشد، روسیه چیزی به خارج از کشور عرضه نخواهد کرد. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر نیز گفت که روسیه تنها بر اساس شرایط بازار کار خواهد کرد و به کشورهایی که سقف قیمتی تعیین کنند، نه 60 دلار در هر بشکه و نه به هیچ هزینه دیگری، نفت عرضه نخواهد کرد.

 

سفر محرمانه هیأت نظامی اوکراین به فلسطین اشغالی

 

یک رسانه عبری از سفر محرمانه چند روز پیش یک هیأت‌ بلندپایه نظامی اوکراین به سرزمین‌های اشغالی فلسطین پرده برداشت.

کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، از سفر محرمانه یک هیأت بلندپایه نظامی اوکراینی به فلسطین اشغالی با وجود ادعای تل‌آویو مبنی بر امتناع از هرگونه تقابل و رویارویی با مسکو خبر داد.

بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی به منظور جلوگیری از تنش‌زایی بیشتر در روابط با روسیه که به تل‌آویو درباره پیامدهای تامین تسلیحات اوکراین هشدار داده، تلاش می‌کند از اهمیت این سفر محرمانه بکاهد.

این کانال عبری افزود که یک هیأت اوکراینی شامل مقامات عالی رتبه نظامی از جمله مقامی معادل جانشین رئیس ستاد کل نیروهای اوکراین، چند روز وارد سرزمین‌های اشغالی شد.

بنا بر این گزارش، هیأت مذکور، نشست‌هایی با مقامات ارشد ارتش و دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی برگزار کرد و پیشنهاد «بنی‌گانتز» وزیر جنگ تل‌آویو به کی‌یف درباره سامانه‌های هشدار اولیه علیه تهدیدهای هوایی را بررسی کرد.

یک منبع آگاه امنیتی رژیم صهیونیستی در این‌خصوص گفت: «هیأت اوکراینی بار دیگر درخواست کی‌یف از تل‌آویو مبنی بر ارائه کمک‌های تسلیحاتی را طرح کرد».

بنا بر این گزارش، رژیم صهیونیستی به شدت به منظور تنش‌زایی بیشتر در روابطش با مسکو، این سفر را علنی نکرده و آن را پنهان می‌کند.

این در حالی است که «یوگنی کورنیچوک» سفیر اوکراین در تل‌آویو چندی پیش با بازگشت «بنیامین نتانیاهو» به قدرت ابراز امیدواری کرده بود که کابینه جدید رژیم صهیونیستی، کمک‌های تسلیحاتی خود به کی‌یف را افزایش دهد؛ اظهاراتی که رسانه‌های عبری صحت آن را تایید کردند.

وی گفت: «اوکراین انتظار دارد تا روابط نظامی کی‌یف با اسرائیل به ویژه در زمینه ارسال سامانه‌های ضد موشکی و پهپادها تقویت شود».

رسانه‌های عبری‌زبان گزارش داده‌اند که سیاستمداران اسرائیلی در نتیجه فشار مقامات آمریکایی تصمیم گرفته‌اند تا از طریق طرف ثالثی، تسلیحات خود را به اوکراین ارسال کنند. هرچند که مسکو در این خصوص نیز هشدار داده است.

به گفته این منابع، رژیم صهیونیستی همچنین با «امکان تأمین سامانه‌های تسلیحاتی حاوی قطعات اسرائیلی، از جمله سامانه‌های نوری و سامانه‌های کنترل آتش»، از طریق کشورهای ناتو موافقت کرده است.

این در حالی است که طی روزهای گذشته خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» با انتشار تصاویری، از انهدام خودروهای زرهی اسرائیلی توسط پهپادهای روسیه و در جریان درگیری‌های اوکراین خبر داده بود.

 

کاخ سفید می گوید که آمریکا بر اوکراین برای مذاکرات فشار نمی آورد

کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده بر اوکراین برای اجبار به مذاکره با روسیه فشار نمی آورد.

 یک مقام ارشد کاخ سفید به خبرنگاران گفت که ایالات متحده اوکراین را برای مذاکره با روسیه تحت فشار قرار نمی دهد و از اظهارات ولودیمیر زلنسکی در مورد آمادگی برای یک "دنیای عادلانه" استقبال می کند.

وی در ادامه گفت: "ایالات متحده همیشه بسیار واضح اعلام کرده است که ما هیچ فشاری بر اوکراینی ها وارد نمی کنیم تا آنها را در مذاکرات مشارکت دهند. ما از اظهارات رئیس جمهور زلنسکی در مورد گشودگی خود به یک جهان منصفانه بسیار استقبال می کنیم." یک جلسه توجیهی قبل از دیدار با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه.

این مقام تصریح کرد که موضوع اوکراین در مرکز دستور کار مذاکرات مکرون با رهبری آمریکا خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.