غانم المفتاح جوان قطری دیروز یکشنبه مراسم افتتاحیه جام جهانی فوتبال "قطر 2022" را با تلاوت یک آیه قرآنی و با اجرای پرفورمنس (نمایش اجرا محور) آغاز کرد که در نوع خود اولین بار در تاریخ جام جهانی است.

غانم در 5 می 2002 در دوحه، پایتخت قطر به دنیا آمد و از بدو تولد، از بیماری به نام سندرم "عقب دمی" رنج می برد.

این سندرم با نام‌های «پسرفت دمی» یا «دیسژنزیس ساکرال» نیز شناخته می‌شود و یک اختلال مادرزادی نادر است که در نتیجه تشکیل نشدن کامل قسمت تحتانی ستون فقرات قبل از تولد اتفاق می‌افتد.

این بیماری از 25 هزار مورد در جهان یک نفر را گرفتار می کند و بر همین اساس غانم المفتاح قطری پس از از دست دادن قسمت زیادی از استخوان هایش به دلیل این بیماری با نیم تن زندگی خود را سپری کرد.

داستانی از چالش و موفقیت

غانم بدون اندام تحتانی به زندگی خود ادامه داد و با دستانش و با ویلچر حرکت کرد، درس خواند، تلاش کرد و آموخت تا اینکه به یکی از افراد فعال جامعه قطر و سپس جهان تبدیل شد و اکنون سفیر حسن نیت کشور قطر است.

غانم کتاب ها و نشریاتی دارد که انگیزه موفقیت و به چالش کشیدن ناتوانی ها و مشکلات را به همراه دارد و برای همه الهام بخش است.او در مقدمه کتاب غانم همیشه برنده است که توسط شورای عالی امور خانواده در قطر چاپ شده است، نوشته است: نام من غانم است، کودک قطری، در دوحه پایتخت قطر به دنیا آمدم و بهار کشورم را به زبانم دمیدم.

غانم گفت: نام من همیشه برنده است و داستان زیبای من را بشنو و بخوان.

 

انجمن ویلچر غانم الرابه

غانم «انجمن ویلچران غانم الرابه» را تأسیس کرد، یک جامعه مدنی که از طریق آن ویلچرها برای کسانی که به آن نیاز دارند توزیع می شود. غانم تأثیرگذار شد و از مرحله برانگیختن عطوفت و همدردی در دیگران فراتر رفت و به تحریک فعالیت و به چالش کشیدن آنها پرداخت و نشانه بارز موفقیت و غلبه بر مشکلات شد. وی از سوی بنیاد «دستهای نیک به سوی آسیا» به عنوان سفیر حسن نیت معرفی شد.

او همچنین از سوی مرکز مالی قطر به عنوان سفیر تبلیغاتی آن انتخاب شد.

غانم در برنامه های آموزشی قطر

داستان این پسر در برنامه های آموزشی قطر از جمله برنامه درسی پایه اول متوسطه در مبحث مهارت های زندگی حرفه ای گنجانده شد و وزارت آموزش و پرورش کویت نیز همین کار را کرد و داستان غانم را در برنامه درسی هشتم گنجاند.

 

غانم در افتتاحیه جام جهانی قطر

در اولین روزهای آوریل 2022، کمیته عالی جام جهانی قطر از انتصاب غانم به عنوان سفیر رسمی این مسابقات خبر داد.

در مراسم افتتاحیه این مسابقات که دیروز یکشنبه در ورزشگاه آل البیت برگزار شد، جوانان قطری پس از شرکت در صحنه ای دراماتیک بین شرق و غرب به همراه مورگان فریمن بازیگر مشهور آمریکایی که غانم به تلاوت آن پرداخت، توجه و دل ها را به خود جلب کرد.

شایان ذکر است قطر جام عرب را هم که سال گذشته میزبانی آن را بر عهده داشت، با آیاتی از قرآن کریم، افتتاح کرد.

افتتاح مسابقات جام جهانی با عطر تلاوت آیاتی از قرآن توسط غانم المفتاح با استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی در این کشور همراه شده که آن را مایه عزت و سربلندی برای کشورشان خواندند.

غانم المفتاح آیه ۱۳ سوره مبارکه حجرات را قرائت کرد:

«یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی‌ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ».

(اى مردم، بی‌ گمان، ما همۀ شما را از مرد و زنى (آدم و حوّا) آفریدیم و شما را ملّت‌ ها و قبیله‌ هایى [جداگانه] قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید، مسلّماً گرامى‌ ترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست؛ که خدا دانای آگاه است.)

در این آیه به سه اصل مهم اشاره شده است: اصل مساوات در آفرینش زن و مرد، اصل تفاوت در ویژگى‌ ‌هاى بشرى و اصل این‌که تقوا ملاک برترى است./ذلفا معیل

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
11 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.