بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، حزب اپوزیسیون جمهوریخواه شانس خوبی برای کسب دست‌کم ۱۰ تا ۲۵ کرسی بیشتر در مجلس نمایندگان دارد؛ رقمی کافی برای اینکه بتواند اکثریت را در این مجلس در اختیار بگیرد.

به گزارش جماران،«ایلان ماسک» میلیاردر آمریکایی و مالک جدید شرکت «توئیتر» از رای دهندگان آمریکایی خواست که در انتحابات میان دوره ای  کنگره آمریکا به حزب جمهوریخواه رای بدهند.

ایلان ماسک در آستانه برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره گفت: مشارکت در قدرت باعث می شود که جلوی بدترین تخلف ها توسط دو حزب گرفه شود به همین دلیل توصیه می کنم با توجه به این که رئیس جمهور دموکرات است در انتخابات میان دوره ای کنگره به جمهوریخواهان رای بدهید.

در  همین حال، یورونیوز در گزارشی نوشت: انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا روز سه‌شنبه ۸ نوامبر برگزار می‌شود؛ درست یک روز پس از دومین سالگرد «انتخاب» جو بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده.

اکنون پرسش داغ محافل سیاسی آمریکا این است که آیا جو بایدن می‌تواند اکثریت ضعیف خود را در کنگره حفظ کند یا با رأیی که مردم تا پایان روز سه‌شنبه به صندوق‌ها می‌ریزند، مجبور می‌شود کنترل سنا و مجلس نمایندگان را بار دیگر به جمهوریخواهان واگذار کند؟

نمایندگان کنگره آمریکا هر دو سال یکبار انتخاب می‌شوند و دوره فعالیت هر سناتور نیز ۶ سال است. به همین دلیل قرار است فردا بار دیگر سرنوشت ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان همچنین ۳۵ کرسی مجلس سنا (یک سوم از ۱۰۰ کرسی‌های سنا) به رای مردم گذاشته شود.

منتخبان جدید نیز از ۳ ژانویه ۲۰۲۳ میلادی دورۀ کاری خود را آغاز خواهند کرد.

در انتخابات ۸ نوامبر، فرمانداران ۳۶ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا همچنین برخی از اعضای شوراهای محلی نیز انتخاب خواهند شد؛ یعنی افرادی که قدرت قابل توجهی در تصمیم گیری و قانونگذاری‌های ایالتی مثلا در موضوعاتی همچون سقط جنین و مقررات زیست محیطی دارند.

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، حزب اپوزیسیون جمهوریخواه شانس خوبی برای کسب دست‌کم ۱۰ تا ۲۵ کرسی بیشتر در مجلس نمایندگان دارد؛ رقمی کافی برای اینکه بتواند اکثریت را در این مجلس در اختیار بگیرد.

اگرچه نظرسنجی‌های مختلف درباره سرنوشت سنا در این انتخابات نتایج متفاوتی را منتشر کرده‌اند، اما در مجموع پیش‌بینی می شود که در آنجا هم جمهوریخواهان به برتری برسند.

یک همه‌پرسی

انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که دو سال پس از انتخابات رئیس جمهور برگزار می‌شود را می‌توان نوعی «همه‌پرسی در مورد ساکنان کاخ سفید» دانست که در جریان آن و با رای و نظر مردم، یا موقعیت رئیس جمهور مستحکم می‌شود و یا کفه ترازو به سمت حزب رقیب سنگین‌تر می‌گردد.

در انتخابات امسال نیز اگرچه نام جو بایدن در برگه‌های رای نوشته نشده، اما بسیاری از آمریکایی‌ها این انتخابات را آزمونی بزرگ برای ارزیابی عملکرد دوسالۀ او، همچنین آزمونی برای سنجش آینده سیاسی دونالد ترامپ می‌دانند خود را به شدت درگیر کارزار انتخاباتی کرده و جلسات متعددی را در سراسر کشور برگزار کرده است.

احزاب در این انتخابات بر چه موضوعاتی تمرکز داشتند؟

جو بایدن در جریان سخنرانی‌های اخیر خود، بارها از آمریکایی‌ها خواست تا با دادن رای کافی به هم حزبی‌هایش، راه را برای تصویب قوانینی همچون قانونی کردن سقط جنین در سراسر کشور، ممنوعیت حمل تفنگ‌های تهاجمی همچنین بهبود سیستم بهداشت و درمان هموار کنند.

جمهوریخواهان نیز به نوبه خود وعده داده‌اند که در صورت داشتن برتری در کنگره آمریکا، برای حل مشکلاتی همچون تورم و مهاجرت مبارزه کنند و همچنان حامی دیدگاههای افراطی بویژه در موضوعات مرتبط با دگرباشان جنسی باشند. برخی نیز وعدۀ کاهش کمک‌های آمریکا به اوکراین و پایان دادن به تحقیقات کنگره دربارۀ نقش دونالد ترامپ و حامیانش در ماجرای حمله به کنگره آمریکا را داده‌اند.

چقدر طول می‌کشد تا بدانیم چه حزبی در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا پیروز شده است؟

احتمالا باید یک شب طولانی و چند روز منتظر ماند تا مشخص شود اکثریت کنگره آمریکا در اختیار کدام حزب قرار گرفته است.

انتظار می‌رود که در ده‌ها حوزه انتخابی، رقابت میان نامزدها بسیار نزدیک باشد و در ایالت‌های کلیدی همچون پنسیلوانیا نیز از هم اکنون اعلام شده که شمارش برگه‌های رأی احتمالا روزها طول می‌کشد.

پیش‌بینی می‌شود که نتایج اولیه شمارش آراء با ادامه روند شمارش و دریافت گزارش از ایالت‌های بیشتر، تغییر کند.

همچنین از آنجایی که دموکرات‌ها معمولا بیشتر از جمهوریخواهان از طریق پست رأی می‌دهند، احتمالا در ابتدا نتایج شمارش آراء در ایالت‌هایی اعلام می‌شود که مقامات اجازه دارند آراهای پستی را «زودتر» بشمارند. به همین دلیل احتمالا در ابتدای کار، آرای دموکرات‌ها جلو خواهد افتاد اما به تدریج آمار جمهوریخواهان به این رقم اضافه خواهد شد و کفه ترازو به سمت رأی آنها سنگینی خواهد کرد.

سراب آبی و سراب قرمز

در اینجا لازم است دربارۀ دو اصطلاحی که در جریان برگزاری انتخابات آمریکا بسیار می‌شنویم، توضیحی داده شود: سراب آبی و سراب قرمز.

«سراب آبی» معمولا پس از شمارش آرای ایالت‌هایی همچون فلوریدا و کارولینای شمالی بوجود می‌آید که به مقامات اجازه داده شده «پیش از روز انتخابات» برگه‌های رأی را از پاکت‌های نامه درآورند و در دستگاههای شمارش آراء بگذارند. 

شمارش زودتر این ارای پستی، به معنای شمارش زودتر آرای عمدتا «دموکرات» است و به همین دلیل نیز اولین نتایجی که در این ایالت‌ها اعلام می‌شود، معمولا از برتری دموکرات‌ها حکایت دارد.

اما در ایاالت‌هایی همچون پنسیلوانیا و ویسکانسین مقامات اجازه ندارند پاکت‌ها را قبل از «روز انتخابات» باز کنند. به این ترتیب در این ایالت‌ها، ابتدا رای‌هایی که مستقیم در روز انتخابات به صندوق‌ها ریخته شدند شمارش و سپس رأی‌های پستی خوانده می‌شوند؛ درنتیجه آرای جمهوریخواهان بیشتر به نظر می‌رسد و «سراب قرمز» بوجود می‌آید.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، نتایجی که در هر دوشکل سراب آبی و قرمز به دست می‌آید، موقتی است و با تداوم شمارش آرا، معمولا بطور قابل توجهی تغییر می‌کند.

در مجموع نیز کارشناسان معتقدند که تعیین دقیق نتایج شمارش آراء برای هر دو مجلس نمایندگان و سنا، احتمالا هفته‌ها طول خواهد کشید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.