افراد ناشناس چهار موشک به سمت این پایگاه نظامی شلیک کردند که در پی آن صدای انفجارهای مهیبی به گوش رسید و در پایگاه نیز آتش سوزی به وقوع پیوست.

 

به گزارش جماران به نقل از سانا، بزرگترین پایگاه نظامیان اشغالگر آمریکایی در میدان نفتی «العمر» در شرق  استان«دیرالزور» در شمال شرق سوریه شب گذشته در معرض حمله موشکی قرار گرفت.

افراد ناشناس چهار موشک به سمت این پایگاه نظامی شلیک کردند که در پی آن صدای انفجارهای مهیبی به گوش رسید و در پایگاه نیز  آتش سوزی به وقوع پیوست.

در پی این حمله هواپیماهای آمریکایی به شکل گسترده ای در آسمان منطقه به پرواز در آمدند.

برخی فعالان گفتند که نظامیان آمریکایی در واکنش به این حمله منطقه کشاورزی را در حومه شهر «المیادین» در استان دیرالزور گلوله باران کردند.

 

دیگر تحولات سوریه

 

پاسگاه های جدید نیروهای ترکیه در حد فاصل ادلب و حلب

براساس گزارش منابع سوری نیروهای ترکیه ظرف 24 ساعت گذشته پاسگاه‌های جدیدی را در گذرگاه های "دیر بلوط" و "الغزاویه" در حد فاصل مناطق تحت اشغال گروه موسوم به "ارتش ملی" در شمال حلب و مناطق تحت اشغال جبهه النصره در حومه ادلب و حومه غربی حلب ایجاد کرده اند.

فعالان و منابع مختلف دیروز شنبه عکس هایی از عملیات انتقال بلوک‌های سیمانی و نقل و انتقال خودروهای نظامی ترکیه و کامیون های حامل نظامیان را به سمت گذرگاه های یادشده در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند. دیروز عصر نظامیان ترکیه به محض ورود به این دو گذرکاه اقدام به ایجاد چند پاسگاه نظامی مجهز به همه تجهیزات رصد و کنترل کردند.

طبق اطلاعاتی که در دسترس است هدف نظامیان ترکیه از ایجاد پاسگاه های جدید، کنترل نقل و انتقال عناصر مسلح جبهه النصره بین حومه های شمالی و غربی حلب و حومه ادلب - طبق توافق های چند روز قبل بین طرف های درگیر در شمال حلب - و جلوگیری از بازگشت عناصر جبهه النصره به این منطقه است.

منابع محلی عفرین گفتند تحرکات اخیر ترکیه به خاطر اصرار "الجولانی" بر ادامه حضور تعدادی عناصر مسلح این گروه تروریستی در داخل عفرین و لو به طور سری و زیر پرچم گروه های دیگر وابسته به "ارتش ملی" – که متحد ترکیه است – و جنبش "احرار الشام" صورت گرفته است.

 

چاوش اوغلو: تنها راه حفظ یکپارچگی سوریه توافق حکومت و اپوزیسیون است

وزیر خارجه ترکیه با تأکید بر ضرورت حفاظت از یکپارچگی سوریه، گفت که تنها راه تضمین وحدت ملی سوریه توافق حکومت و اپوزیسیون معتدل است.

به گزارش «آناتولی»، «مولود چاوش اوغلو» شنبه شب در یک سخنرانی در ترکیه تأکید کرد که سال‌هاست سوریه شاهد مصیبت‌های پیاپی است و لیبی و عراق هم وضع مشابهی دارند و افزود که ترکیه تلاش می‌کند که این وضعیت در دیگر کشورها تکرار نشود.

او گفت که نباید گذاشت سوریه به یک لانه تروریستی علیه ترکیه تبدیل شود و نباید اجازه داد که سوریه تجزیه شود.

وی افزود که ترکیه از حمایت‌های غرب از پ‌ک‌ک و گروه‌های وابسته به آن اطلاع دارد و تأکید کرد که هدف از این حمایت‌ها پیشبرد اهداف این گروه‌ها در تجزیه شمال شرق سوریه است.

چاوش اوغلو اظهار داشت که ترکیه از همه روش‌های ممکن برای جلوگیری از تحقق این هدف استفاده می‌کند.

وی با تأکید بر ضرورت ایجاد راه حل سیاسی برای بحران سوریه گفت که باید حکومت و مخالفان درباره قانون اساسی و نقشه راهی شامل اجرای انتخابات بر اساس قطع‌نامه شورای امنیت به توافق برسند.

وزیر خارجه ترکیه گفت که شنیدن این سخن برای کسانی ناخوشایند است، اما باید از آنها پرسید که چه راه حل جایگزینی دارند و آیا می‌پذیرند که جنگ داخلی کنونی 50 سال دیگر ادامه پیدا کند؟

وی افزود که برای ادامه یکپارچگی و سلامت ارضی سوریه لازم است که «اپوزیسیون معتدل» و حکومت سوریه درباره نقشه راهی که تروریست‌ها در آن جایی نداشته باشند به تفاهم برسند و فقط در این صورت است که وحدت ملی سوریه تضمین می‌شود و آوارگان سوریه‌ای در امنیت کامل می‌توانند به کشورشان بازگردند.

چاوش اوغلو افزود که 9 دور جلسات کمیته تدوین قانون اساسی سوریه هیچ نتیجه‌ای نداشته و گفت که با همکاری کشورهای ضامن روند آستانه برای نتیجه‌بخش بودن دوره‌های بعدی این نشست تلاش می‌کند.

 

حماس: برای بهبود روابط با سوریه نیازی به مشورت با ترکیه و قطر نبود

مسئول روابط عربی و اسلامی جنبش حماس گفت که گفت‌و‌گوهای جدی میان این جنبش با دولت سوریه برای بازگشایی دفتر حماس در دمشق وجود دارد.

«خلیل الحیه» مسئول روابط عربی و اسلامی جنبش مقاومت اسلامی حماس و معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه در مصاحبه‌ای گفت که این جنبش تصمیم خود را برای بازگشت به دمشق گرفته و از گفتن آن ابایی ندارد و اینکه هماهنگی امنیتی و سیاسی میان نیروهای محور مقاومت، مبارزه علیه رژیم صهیونیستی را قوت می‌بخشد.

او به وبگاه العهد گفت که مذاکرات برای بازگشایی دفتر حماس در دمشق به آرامی و جدی پیش می‌رود و دیدارهایی نیز در این راستا در آینده انجام خواهد گرفت. خلیل الحیه گفت که تصمیم بازگشت به سوریه بر اساس ایمان نیروهای مقاومت به مسیری که پیش ‌می‌روند و ایمان به اصل ثابت آرمان فلسطین گرفته شده است.

مسئول روابط عربی و اسلامی جنبش حماس به دیدار نمایندگان این جنبش با «بشار اسد» اشاره کرد و گفت که رئیس‌جمهور سوریه به گرمی از آن‌ها استقبال کرده است و فضای حاکم بر دیدار این اطمینان را به آن‌ها داده که شرایط به خوبی پیش خواهد رفت.

او در پاسخ به اینکه آیا حماس در تصمیم خود برای بهبود روابط با سوریه، با قطر و ترکیه مشورت کرده است یا نه گفت که حماس با اراده خود تصمیماتش را می‌گیرد و تصمیم بازگشت به سوریه را رهبران جنبش گرفتند و سپس به اطلاع دیگران رسید.

خلیل الحیه تأکید کرد: «چیزی برای مخفی کردن وجود ندارد، این تصمیمی بود که خودمان گرفتیم».

او در پایان و در خصوص پیامدهای بهبود روابط بین جنبش حماس و دمشق در سطح هماهنگی امنیتی و نظامی و تأثیر مورد انتظار آن بر ساختار تسلیحاتی جناح های مقاومت فلسطین به طور کلی گفت: « این گام به همه معتقدان در انتخاب مقاومت انگیزه زیادی می‌دهد، زیرا به آنها انگیزه، قدرت و اراده سیاسی می‌دهد و قطعاً در مقابل مقاومت به طور عام و مقاومت فلسطین به‌طور خاص منعکس خواهد شد. جزئیات کار امنیتی و نظامی به متخصصان واگذار خواهد شد، زیرا آنها بیشترین توانایی را در مدیریت این پرونده دارند».

حازم قاسم سخنگوی جنبش حماس نیز دیروز در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به سوریه در بیانیه‌ای گفت که حماس همواره در کنار سوریه ایستاده و روابط خود را با دمشق در راستای هم‌افزایی در برابر مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی، توسعه می‌دهد.

او تأکید کرد که گسترش دامنه تجاوزات رژیم صهیونیستی در منطقه با هدف فشار بر نیروهای فعال در امت اسلامی و ممانعت از همبستگی آن‌ها در خصوص فلسطین صورت می‌گیرد و در این راستا رژیم تل آویو از سیاست سازش برخی کشورها نیز بهره می‌برد.

تأکید مقامات جنبش حماس بر تعمیق روابط با دولت سوریه پس از آن است که هیأتی از این جنبش روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۷ مهر) پس از ۱۰ سال وارد دمشق شد و با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد.

این دیدار همچنین موجب خشم دولت آمریکا شد و «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه گذشته مدعی شد: استقبال رئیس جمهور سوریه از هیأت سیاسی حماس به منافع مردم فلسطین آسیب می‌رساند و تلاش‌های جهانی برای مبارزه با تروریسم در منطقه و فراتر از آن را تضعیف می‌کند.

در پاسخ نیز سخنگوی حماس گفته است: «واشنگتن به تداوم اختلافات اهتمام دارد و شریک واقعی تجاوزات مکرر علیه ملت و امت ماست».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی تحولات سوریه
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.