روسیه در واکنش به انفجار پل کریمه ده ها موشک به مناطق مختلف اوکراین شلیک کرد.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، روسیه در واکنش به انفجار پل کریمه ده ها موشک به مناطق مختلف اوکراین شلیک کرد.

رسانه های اوکراینی از شلیک ده ها موشک به مناطق مختلف این کشور خبر دادند.

به نظر می رسد این موشک باران در واکنش به انفجار پل کریمه باشد که روز گذشته رخ داد.

در همین حال، رسانه‌های اوکراینی از انفجار در کیف خبر می‌دهند، اطلاعات مربوط به آن توسط شهردار شهر کلیچکو تایید شده است.

رسانه های اوکراینی ادعا می کنند که چندین انفجار در کی‌یف شنیده شده است، اطلاعات مربوط به آنها توسط شهردار شهر، ویتالی کلیچکو تایید شده است.

وی در ادامه افزود: «صدای چهار انفجار در کی‌یف شنیده شد. آنها همچنین از عملکرد پدافند هوایی در منطقه کی‌یف گزارش می دهند. پس از انفجارها، دود در شهر مشاهده شد. صدای آنها در سایر مناطق کی‌یف نیز شنیده شده است.

به گفته ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، صدای انفجار در مرکز شهر - در منطقه شوچنکو - شنیده شد. وی خاطرنشان کرد که تمام گروههای امداد به منطقه انفجار اعزام شده اند و جزئیات متعاقباً اعلام خواهند شد.

گراشچنکو، مشاور رئیس وزارت امور داخلی اوکراین گفت: یکی از موشک هایی که به کی‌یف اصابت کرد در خیابان ولادیمیرسکایا، جایی که دفتر نیروهای مسلح در آن قرار دارد، سقوط کرد، دفتر زلنسکی در نزدیکی آن قرار دارد.

ایلیا کیوا، معاون سابق پارلمان اوکراین مدعی شد که یکی از حملات به کی‌یف در پایگاه و مقر هنگ آزوف  انجام شده است.

رسانه های اوکراینی گزارش دادند که احتمالا دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در  حمله موشکی به کی یف پایتخت منهدم شده است.

رسانه های اوکراینی گزارش دادند که انفجارهایی در مناطق مختلف این کشور شنیده شده است.  مناطق«دنیپرو پیتروفشک» در مرکز اوکراین و «جئتومیر»، «ترنوبل»، «خمیلنیتسکی» و «لفیف» در غرب این کشور شاهد وقوع انفجارهایی بوده است.

زلنسکی در واکنش به حمله موشکی بزرگ روسیه  به سراسر اوکراین تأکید کرد که در انفجارهایی که در سراسر اوکراین رخ داده است شمار زیادی کشته و زخمی شدند.

وی تأکید کرد که روس ها در روز 299 جنگ تلاش می کنند ما را نابود کنند و از روی زمین محو کنند.

این در حالی است که روز گذشته «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اوکراین را متهم اصلی انفجار پل کریمه معرفی کرد.

پوتین گفت که انفجار پل شبه جزیره کریمه یک اقدام تروریستی علیه تأسیسات حساس است و توسط دستگاه اطلاعاتی اوکراین انجام شده است.

وی تأکید کرد که هیچ تردیدی در این نیست که هدف حمله تروریستی به پل کریمه حمله به زیرساخت های حیاتی روسیه بوده است.

در همین حال، دفتر تحقیقات فدرال  روسیه سازمان اطلاعات روسیه را متهم به منفجر کردن پل کریمه کرد و تأکید کرد که شهروندان روسی در کشورهای خارجی به نیروهای اوکراینی برای مقدمه چینی جهت حمله به پل کریمه کمک کردند.

این دفتر تصریح کرد که هویت مظنونان این حمله مشخص شده اند.

 

جزئیات انفجار پل شبه جزیره کریمه

کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد که در اثر انفجار مهیبی که امروز پل کریمه که ارارضی روسیه را به شبه جزیره کریمه(اشغالی) وصل می کند، 3 نفر تا کنون جان خود را از دست دادند.

این کمیته با صدور بیانیه ای اعلام کرد که قربانیان احتمالا سرنشینان همان خودرویی هستند که از کنار کامیون منفجر شده عبور می کردند و اجساد دو تن که یکی مرد و یکی هستند از آب به بیرون کشیده شد و تحقیقات درباره هویت آنها در جریان است.

در این بیانیه آمده است که کارشناسان تحقیقات بر اساس اطلاعات کامیون و مالک آن مشخص کردند که وی از ساکنان شهر«کراسنودار» است و تحقیقات از منزل وی آغاز شده است.

انفجار بزرگ پل شبه جزیره کریمه که روسیه را به این شبه جزیره وصل می کند خشم مقامات روسیه را برانگیخت.

«اولگ موروزوف» عضو مجلس دومای روسیه در واکنش به این انفجار گفت که طرف اوکراینی از مدت ها پیش از حمله به پل کریمه دم می زد و این اقدام تروریستی نه فقط یک چالش بلکه اعلام جنگ بدون قواعد است.

موروزوف تأکید کرد که اگر به این اقدام واکنش مطلوب و مناسب داده نشود این گونه حوادث در بیشتر مواقع تکرار می شوند.

«الکسندر پاشکین» عضو مجلس فدراتیو روسیه نیز گفت که بی تردید نهادی قدرت در روسیه که دارای ارتباط با وزارت دفاع و غیره هستند به شکل کافی و آگاهانه به «حمله وقیحانه» به پل کریمه جواب می دهند.

این سناتور روسی تصریح کرد که پشت این حمله نه فقط اوکراین بلکه غرب قرار دارد.

پیش از این کمیته ملی ضد تروریسم روسیه اعلام کرد که آتش‌سوزی در پل کریمه به‌دلیل کار گذاشتن بمب در یک خودرو روی داده و باعث آسیب به جاده شده است.

این کمیته گفت که در ساعت شش و هفت دقیقه محلی در قسمت جاده‌ای از پل کریمه، یک خودروی بمب گذاری شده منفجر شد که باعث آتش‌سوزی در هفت واگن (احتمالا مخزن ذخیره سوخت) راه آهن شده است.

اولگ کریوچکوف یکی از مقامات محلی روسیه گفت که تصور می‌شود مخزن ذخیره سوخت آتش گرفته باشد و بنابراین تردد روی پل متوقف شده است.

این گذرگاه شامل دو پل جاده‌ای و ریلی است که روسیه پس از ضمیمه کردن کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ آن‌ها را ساخته است. این پل که در سال ۲۰۱۸ افتتاح شد بر روی تنگه کرچ قرار دارد. از این پل به ویژه برای انتقال تجهیزات نظامی ارتش روسیه که در اوکراین می‌جنگند استفاده می‌شود.

خبرگزاری ریانووستی به نقل از سخنگوی کرملین گفت که ولادیمیر پوتین دستور تشکیل یک کمیسیون دولتی برای تحقیق در این موضوع را صادر کرده است.

به گفته کمیته مبارزه با تروریسیم دو خط جاده‌ای آسیب دیده است اما به طاق پل آسیبی وارد نشده است.

در شرایطی که تنش‌های اوکراین و حامیان غربی این کشور با روسیه ادامه دارد، آتش‌سوزی و فرو ریختن بخشی از پل کریمه خبرساز شده است.

منابع رسانه‌ای و برخی منابع محلی در روسیه با انتشار فیلم‌ها و تصاویری از پل کریمه گزارش دادند، این پل آتش گرفته و بخشی از سازه آن فرو ریخته است.

سه روز بعد از اظهارنظر مقام ارشد پنتاگون درباره توانایی اوکراین برای حمله به اهداف روسیه در کریمه، پل این شبه جزیره آتش گرفته است.

منابع رسانه‌ای از قبیل وبگاه «بی‌ان‌اُ» با انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از کریمه خبر دادند که پل این شبه جزیره آتش گرفته و بخشی از آن فرو ریخته است.

کانال تلگرامی «کرچ اینفو» در ساعت ۰۶:۲۹ صبح امروز به وقت محلی از وقوع انفجار و آتش سوزی در پل کریمه خبر داد؛ پلی که این شبه جزیره را به خاک روسیه متصل می‌کند.

این رسانه شبکه اجتماعی به نقل از شاهدان عینی خبر داد، ساکنان منطقه با صدای انفجاری مهیب در پل کریمه از خواب بیدار شدند.

در یکی از تصاویری که از آتش سوزی منتشر شده است، حداقل دو شعله یکی در خط ریلی پل کریمه و یکی دیگر در نزدیکی آن دیده می‌شود.

«اولِگ کریچکوف» مشاور رئیس منطقه کریمه به خبرگزاری تاس روسیه گفت، «بر اساس اطلاعات اولیه، یک مخزن سوخت در یکی از بخش‌های پل کریمه آتش گرفته است».

در یکی از فیلم‌هایی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، مشخص است که بخشی از پل کریمه به دلیل شدت آتش و سوختگی، فرو پاشیده است.

سخنگوی مدیریت بزرگراه‌های فدرال آژانس فدرال جاده روسیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تاس اعلام کرد، به دلیل حادثه امروز، عبور و مرور وسایل نقلیه از پل کریمه به تعلیق درآمده است.

اواخر مرداد ماه سال جاری بود که مشاور رئیس دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفته بود که کی‌یف قصد دارد پل کریمه را تخریب کند.

«میخائیل پودولیاک» در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «گاردین» این پل را که کریمه را به سرزمین اصلی روسیه متصل می‌کند، «غیرقانونی» خواند و گفت: «این گونه اشیاء باید نابود شود».

همزمان میهایلو پودولیاک از مشاوران ارشد ولودیمیر زلنسکی با انتشار پستی توئیتری بدون اینکه بخواهد مسئولیت این حمله را مستقیما برعهده بگیرد، نوشت: «کریمه، پل، آغاز. همه چیزهای غیرقانونی باید تخریب شوند و هر آنچه دزدیده شده باید به اوکراین برگردانده شود و روس ها باید همه مناطقی را که اشغال کرده اند، تخلیه کنند.»

این آتش‌سوزی ساعاتی پس از آن رخ داد که انفجارهای متعدد بامداد شنبه شهر خارکیف در شرق اوکراین را لرزاند.

ایهور ترخوف، شهردار خارکیف در تلگرام گفت که انفجارهای بامداد در پی حملات موشکی به مرکز شهر رخ داده است. وی گفت که این انفجارها باعث آتش‌سوزی در یکی از مراکز درمانی شهر و یک ساختمان غیر مسکونی شد.

 

 دیگر تحولات جنگ اوکراین

 

ترامپ خواستار آغاز فوری مذاکرات درباره اوکراین شد

ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، خواستار مذاکره برای پایان دادن به درگیری در اوکراین شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از همه طرف‌های درگیر در اوکراین خواست هر چه زودتر پای میز مذاکره بنشینند.

او این را طی سخنرانی در جمع هواداران خود در ایالت نوادا بیان کرد و گفت: "و اکنون ما یک (درگیری) بین روسیه و اوکراین داریم.  ما باید (بیایم) فوراً به مذاکرات برای پایان صلح آمیز جنگ اقدام کنیم".

ترامپ افزود در غیر این صورت جهان در انتظار جهان سوم باشد.

 

بولتون: پوتین در صورت استفاده از سلاح هسته‌ای یک هدف مشروع خواهد بود

 مشاور سابق کاخ سفید: پوتین در صورت استفاده از سلاح هسته‌ای به هدف مشروع بدیل خواهد شد.

 جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در صورت استفاده روسیه از تسلیحات هسته ای در اوضاع پیرامون اوکراین، به یک "هدف مشروع" تبدیل خواهد شد.

او (پوتین) مرکز تصمیم گیری و کنترل ارتش روسیه است. چیزی که ما آن را "هدف نظامی مشروع" می نامیم. بولتون به سی‌بی‌اس نیوز گفت که او جزو فهرست اهداف ما برای چنین پرونده‌ای است.

وی این اظهارات را در چارچوب گفت‌وگو درباره چشم‌انداز استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در اوضاع پیرامون اوکراین و واکنش آمریکا در صورت وقوع این اتفاق بیان کرد.

بولتون گفت: من فکر می‌کنم ما باید علناً این را نه تنها برای پوتین، بلکه برای رهبری روسیه و برای مردم روسیه نیز روشن کنیم: اگر پوتین اجازه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را بدهد، یادداشت انتحاری خود را امضا خواهد کرد.

در ماه سپتامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در خطاب به روس‌ها گفت که غرب در سیاست ضد روسی خود و همچنین تهدیدهای مداوم علیه روسیه از همه مرزها عبور کرده است. به گفته وی، از باج خواهی هسته ای نیز استفاده شده است و نمایندگان عالی رتبه کشورهای ناتو از احتمال و قابل قبول بودن استفاده از سلاح های کشتار جمعی علیه روسیه می گویند. پوتین به غرب یادآوری کرد که روسیه در تعدادی از مولفه‌ها از تجهیزات نظامی خارجی بهتر عمل می‌کند و به کسانی که تلاش می‌کنند با سلاح‌های هسته‌ای از فدراسیون روسیه باج‌گیری کنند، هشدار داد که " باد می‌تواند به سمت آنها بچرخد."

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.