رئیس پیشین سیا تأکید کرد اگر روسیه به سلاح اتمی متوسل شود، آمریکا بی‌کار نخواهد نشست.

به گزارش جماران، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه ۲ اکتبر (۱۰ مهر) گفت که شهر کلیدی لیمان در شرق اوکراین «به طور کامل» از وجود نیروهای روسی پاکسازی شده است.

آقای زلنسکی در یک کلیپ ویدئویی کوتاه در کانال تلگرام خود گفت: «از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی، لیمان به طور کامل در اختیار نیروهای اوکراینی قرار گرفته است.»

اظهارات رئیس‌جمهوری اوکراین یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که مسکو اعلام کرد نیروهایش تصمیم به عقب‌نشینی از پایگاه چند‌ماهه خود در شمال منطقه دونتسک گرفته‌اند.

شامگاه پنجشنبه، منابع رسمی و غیررسمی اوکراین از محاصره «دست‌کم ۵ هزار سرباز روس» در این شهر خبر داده بودند. یک روز بعد، یکی از فرماندهان نیروهای جدایی‌طلب روسیه اعتراف کرد که سربازان تحت امرش بی‌رمق هستند و توانایی دفاع از مواضع خود را ندارند.

این نخستین پاتک (ضد حمله) موفق ارتش اوکراین در دونتسک و یک روز پس از الحاق رسمی چهار منطقه اشغالی اوکراین به روسیه به شمار می‌ود.

سرهی هایدای، فرماندار لوهانسک اوکراین، گفت که بازپس‌گیری لیمان در منطقه مجاور دونتسک یکی از عوامل کلیدی برای بازپس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته اوکراین در لوهانسک است.

استان‌های لوهانسک و دونتسک شامل منطقه دونباس شرقی اوکراین می‌شوند، جایی که ماه‌هاست درگیری‌های شدید بین نیروهای روسیه و اوکراین در آن جریان دارد. 

مسکو این دو منطقه را به همراه دو استان دیگر خرسون و ژاپوریژیا بعد از «همه‌پرسی الحاق» که کی‌یف و غرب آن را ساختگی خواندند، ضمیمه خاک روسیه کرد.

در همین حال وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه ادعا کرد که نیروهای این کشور ۷ انبار موشک را در مناطق خارکیف، زاپوریژژیا، میکولایف و دونتسک اوکراین منهدم کرده‌اند.

مقامات وزارت دفاع روسیه همچنین گفته‌اند نیروهای این کشور یک رادار هدایت سامانه موشکی پدافند هوایی اس-۳۰۰ اوکراین را نیز در نزدیکی نوا کالوها در منطقه خرسون در جنوب اوکراین نابود کرده‌اند.

ارتش اوکراین از اواسط بهار گذشته از لاک دفاعی خارج شده و موضعی تهاجمی در جبهه‌های اشغالی شرق گرفته است. 

موفقیت‌های این کشور در میدان نبرد در حالی ادامه دارد که آمریکا و اتحادیه اروپا با رد الحاق سرزمین‌های اشغالی به روسیه، کمک‌های نظامی به کی‌یف را بیش از پیش افزایش داده‌اند و حاضر به عقب‌نشینی در برابر مسکو به‌دلیل بحران انرژی نیستند.

 

ناتو: اوکراینی ها توانایی عقب زدن ارتش روسیه را دارند

دبیرکل ناتو در واکنش به آزادسازی شهر لیمان توسط اوکراینی‌ها، آن را نشان پیشروی ارتش این کشور خواند و گفت که ارتش اوکراین می‌تواند ارتش روسیه را عقب براند. 

ینس استولتنبرگ در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی گفت:« دیدیم که آنها توانسته‌اند شهر جدیدی به نام لیمان را به کنترل خود درآورند و این نشان می‌دهد که اوکراینی‌ها در حال پیشرفت هستند، به دلیل شجاعت، به دلیل شهامت، به دلیل مهارت‌ها، و البته به دلیل  تسلیحات پیشرفته‌ای که آمریکا و سایر متحدان مهیا کرده‌اند.» توانایی نیروهای روسی به عقب رانده می‌شوند.

دبیرکل ناتو در خصوص سوالی درباره امکان عضویت سریع اوکراین در ناتو گفت که چنین تصمیمی بر عهده و با تصمیم هر ۳۰ عضو ناتو میسر است.

 

اگر پوتین در اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده کند، آمریکا نیروهای روسیه را نابود خواهد کرد

جنگ در اوکراین با پیشروی‌های اخیر نیروهای کی‌یف وارد مرحله جدیدی شده است. پس‌از آنکه ولادیمیر پوتین فرمان الحاق ۴ منطقه از خاک اوکراین را بطور یکجانبه و پس از برگزاری «همه‌پرسی» در این مناطق صادر کرد، کی‌یف از کنترل کامل بر شهر استراتژیک لیمان و بازپس‌گیری آن خبر داد. 

منابع خبری همچنین به‌نقل از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین از آزادشدن مناطقی از خرسون خبر داده‌اند. دست‌کم دو شهرک «آرخانهلسکه» (Arkhanhelske) و «میرولیوبیوکا» (Myrolyubivka) در جنوب این کشور از دست نیروهای روسی آزاد شده‌اند و کی‌یف می گوید به پیشروی‌ در جبهه‌ها امیدوار است.

فرماندار زاپوریژیا نیر بامداد دوشنبه سوم اکتبر، از حمله موشکی روسیه به این شهر و دو روستای همجوار خبر داده است. طرف اوکراینی می‌گوید روسیه در حمله بامداد دوشنبه از ده‌ها موشک اس-۳۰۰ استفاده کرده است.

 درحالی که منابع رسمی روسیه، عقب‌نشینی از لیمان را یک تاکتیک جنگی عنوان کرده‌اند، منابع دیگر محاصره شدن سربازهای روسیه را دلیل این عقب‌نشینی می‌دانند.

رمضان قدیروف، رئیس جمهور جمهوری خودمختار چچن و متحد سرسخت ولادیمیر پوتین نیز همزمان با پیشروی ارتش اوکراین و عقب‌نشینی نظامیان روس از شهر لیمان، گفته بود که مسکو باید استفاده از «تسلیحات اتمی تاکتیکی» را مد نظر قرار دهد. 

اکنون رئیس پیشین سیا می‌گوید اگر روسیه به سلاح اتمی متوسل شود، آمریکا بی‌کار نخواهد نشست. دیوید پترائوس روز یکشنبه در گفتگو با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» ادعا کرد که اگر ولادیمیر پوتین از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین استفاده کند، ایالات متحده و متحدانش، نیروها و تجهیزات روسیه را در اوکراین نابود خواهند کرد. او ضمن هشدار به کرملین گفت در صورت چنین اقدامی، ناوگان دریای سیاه روسیه هم غرق خواهد شد.

او با اذعان به اینکه با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن در باره واکنش احتمالی واشنگتن صحبتی نکرده گفت: «ما با رهبری ناتو یک پاسخ جمعی خواهیم داد و هر نیروی متعارف روسیه را که در جبهه اوکراین و کریمه و هر کشتی را که در دریای سیاه بتوانیم ببینیم و شناسایی کنیم، از بین می‌بریم.»

رئیس پیشین سازمان سیا گفت هرچند اوکراین در حال حاضر عضو ناتو نیست و نمی‌توان تحت ماده ۵ که خواستار دفاع جمعی است عمل کرد، ولی با توجه به اینکه در صورت حمله اتمی احتمال سرایت تشعشعات به کشورهای عضو وجود دارد، می‌توان آن را به‌عنوان حمله به یک کشور عضو در نظر گرفت.

این هشدار تنها چند روز پس از اظهار نظر ولادیمیر پوتین رسانه‌ای می‌شود که بسیاری آن را تهدیدی برای احتمال بروز جنگی گسترده‌تر بین روسیه و غرب تعبیر کردند.

 

آژانس بین‌المللی انرژی: اروپا با خطر بی‌سابقه کمبود گاز مواجه است

 

بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، اروپا در زمستان پیش رو احتمالاً با بحران کم‌سابقه‌ای در حوزه تأمین گاز مواجه خواهد شد.

به گزارش  آسوشیتدپرس، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد اروپا در زمستان امسال پس از آنکه روسیه حمل‌ونقل گاز از طریق خط لوله را قطع کرد، با «خطرات بی‌سابقه‌ای» برای دریافت گاز طبیعی مواجه خواهد شد. همچنین اروپا ممکن است با آسیا برای دریافت گاز مایع کمیاب و گران‌قیمت که از طریق کشتی وارد می‌شود، رقابت کند.

آژانس بین‌المللی انرژی که مقر آن در پاریس است، در گزارش فصلی گاز خود که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد کشورهای اتحادیه اروپا در صورت قطع کامل گاز روسیه در بحبوحه منازعه اوکراین، باید 13 درصد از مصرف خود را در زمستان کاهش دهند. این گروه افزود بخش عمده ای از این کاهش باید ناشی از رفتار مصرف کنندگان مانند کاهش یک درجه ترموستات ها و تنظیم دمای دیگ بخار و همچنین صرفه جویی در صنعت و تاسیسات باشد.

اتحادیه اروپا روز جمعه با کاهش دست‌کم 5 درصدی مصرف برق در ساعات اوج قیمت موافقت کرد.

تنها بخش اندکی از گاز روسیه هنوز به وسیله خطوط لوله از طریق اوکراین به اسلواکی و از طریق دریای سیاه و ترکیه به بلغارستان می رسد. دو مسیر دیگر، از زیر دریای بالتیک به آلمان و از طریق بلاروس و لهستان، بسته شده است.

یکی دیگر از تهدیدهای مشخص‌شده در این مطالعه، سرمای اواخر زمستان است که به ویژه چالش برانگیز محسوب می شود زیرا ذخایر گاز زیرزمینی در پایان فصل سرما به دلیل گازِ کمتر و فشار اندک در منابع ذخیره، کندتر جریان می‌یابد. اتحادیه اروپا در حال حاضر ذخیره سازی را تا 88 درصد افزایش داده است، آن هم پیش از هدف‌گذاری خود برای 80 درصد قبل از فرا رسیدن زمستان. آژانس بین المللی انرژی معتقد است 90 درصد ذخیره سازی در سناریوی قطع گاز روسیه مورد نیاز است.

کسب‌وکارها در اروپا قبلاً مصرف گاز طبیعی را کاهش داده‌اند، گاهی اوقات صرفاً با کنار گذاشتن فعالیت‌های انرژی‌بر مانند ساخت فولاد و کود، در حالی که مشاغل کوچک‌تر مانند نانوایی‌ها موانع بزرگی برای تأمین هزینه‌های خود احساس می‌کنند.

قیمت‌های بالای گاز که از آن برای گرم کردن خانه‌ها، تولید برق و مجموعه‌ای از فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شود، در حال ثبت تورم مصرف‌کننده ۱۰ درصدی در ۱۹ کشور عضو اتحادیه اروپا است که از یورو استفاده می‌کنند. این وضع تا حدی شاخص موسوم به قدرت خرید مصرف‌کننده را کاهش داده که اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند رکود در پایان سال جاری و ابتدای سال آینده بر اروپا حاکم شود.

دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی با خرید گاز طبیعی مایع گران‌قیمت یا LNG که با کشتی از کشورهایی مانند ایالات متحده و قطر حمل می شود و با افزایش عرضه خط لوله از نروژ و آذربایجان، بخش زیادی از کمبود روسیه را جبران کرده‌اند.

هدف این است که از کاهش سطح ذخیره‌سازی به حدی جلوگیری شود که دولت‌ها گاز را برای شرکت‌ها سهمیه‌بندی نکنند. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، ذخیره‌سازی گاز باید بالای 33 درصد باشد تا عرضه مطلب برای یک زمستانِ امن تضمین شود؛ در حالی که سطوح زیر این میزان در صورت بروز سرمای دیرهنگام خطر کمبود گاز را در پی دارد.

سطوح پایین ترِ گاز، همچنین پر کردن مجدد انبارها را برای اروپا در تابستان آینده دشوارتر می کند، در حالی که ذخایرِ بیشتر، به کاهش قیمت ها کمک می کند.

رهبران اروپایی می گویند کاهش گاز روسیه باج گیری انرژی است که هدف آن تحت فشار قرار دادن دولت ها به دلیل حمایت آنها از اوکراین و تحریم ها علیه مسکو است.

این در حالی است که تقاضا برای گاز مایع باعث افزایش قیمت ها و کاهش عرضه شده است تا جایی که کشورهای فقیرتر در آسیا توانایی خرید آن را ندارند. بنگلادش با قطعی برق گسترده مواجه است، در حالی که پاکستان با خاموشی های ناگهانی مواجه شده و ساعات کاری را برای مغازه ها و کارخانه ها کاهش داده است تا در مصرف برق صرفه جویی شود.

آژانس در این خصوص افزود: رقابت بین‌منطقه‌ای در خرید LNG ممکن است تنش بیشتری ایجاد کند، زیرا نیازهای اضافی اروپا فشار بیشتری را بر سایر خریداران به خصوص در آسیا وارد می کند و برعکس، دوره های سرما در شمال شرق آسیا می تواند دسترسی اروپا به LNG را محدود کند.

بحران گاز در اروپا همچنین کشورهای آسیایی را از تعداد محدود پایانه های شناورمحور محروم کرده است که انتظار می رفت نقش عمده ای در واردات LNG در جنوب شرقی آسیا ایفا کنند. اروپا دسترسی به 12 فروند از این کشتی ها را برای خود تضمین کرده و دسترسی به 9 فروند دیگر را نیز برنامه ریزی کرده است.

 

تمام چهار مورد نشتی گاز خطوط انتقال گاز نورد استریم متوقف شده است 

الکساندر نوواک، قائم مقام نخست وزیر روسیه می‌گوید با توجه به توقف نشت گاز از خط لوله «نورد استریم ۱» می‌توان با اختصاص هزینه بالا، آن را تعمیر و دوباره راه‌اندازی کرد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که به گفته‌ مجریان خطوط انتقال گاز نورداستریم یک و دو، تمام موارد نشت گاز بر طرف شده است. 

هفته گذشته در مجموع چهار مورد نشتی گاز در خطوط لوله‌ای انتقال گاز نورداستریم یک و دو در دریای بالتیک در نزدیکی مرزهای آبی دانمارک و سوئد شناسایی شد. این نشتی‌ها میزان فشار گاز انتقالی به اروپا را به شدت کاهش داد. 

به گزارش خبرگزاری تاس، آقای نوواک روز یکشنبه گفت: «هرگز چنین اتفاقی روی نداده بود. مطمئنا راه‌های فنی برای راه‌اندازی زیرساخت‌ها وجود دارد. این کار زمان‌بر است و هزینه‌های مناسب خودش را خواهد برد. مطمئنم که راه‌‌حل‌های متناسب پیدا خواهند شد.» 

همزمان دولت دانمارک اعلام کرد مقام‌های پروژه نورداستریم به این کشور اطلاع داده‌اند که فشار انتقال گاز در خط لوله ۱ به وضعیت پایدار رسیده است. نورداستریم یک روز پیش از آن از پایان نشتی در خط لوله غیرفعال ۲ خبر داده بود. مقام‌های اتحادیه اروپا و روسیه می‌گویند موارد نشتی گاز ناشی از خرابکاری بوده است.

قائم مقام نخست وزیر روسیه بار دیگر انگشت اتهام را به سوی «دشمنان» این کشور گرفته و گفت: «ایالات متحده، اوکراین و لهستان» پیشتر مخالفت علنی خود را با نورداستریم اعلام کرده بودند. 

اگرچه اتحادیه اروپا هنوز رسما جریانی را به خرابکاری متهم نکرده اما مقام‌های دیپلماتیک این نهاد پیشتر روسیه را در مظان اتهام قرار داده اند. ایالات متحده آمریکا هرگونه ایفای نقش در این ماجرا را رد کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.